Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Gyorsabban futhatsz, ha mosolyogsz? Ez a Kipchoge módszer?

@Eliud Kipchoge FB | Kipchoge-ról minden futónak a 2 óra alatti maraton és a mosoly jut eszébe

Legális „doppingszer”.

„Mosolyogj, és vedd rá az elméd, hogy ne foglalkozzon a fájdalommal” – mondta Eliod Kipchoge, aki szinte végig mosolyogva futotta meg a lehetetlennek tűnő 2 órán belüli maratont. De vajon tényleg teljesítménynövelő hatása van a derűs arckifejezésnek?

 

Darwin és a mimikai visszacsatolás

A tudomány szerint a mosolynak teljesítménynövelő hatása lehet. Vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy az arckifejezésünk erősítheti az érzelmeinket, míg ha kontrolláljuk a mimikánkat, akkor elnyomhatjuk azokat – ezt Charles Darwin már az 1800-as években megállapította. Ebből a gondolatból született meg a Facial-Feedback Hypothesis (FFH) elmélete, vagyis a mimikai visszacsatolás hipotézise.

 

Legális dopping

Az FFH elmélet érdekes lehet a sportolók szempontjából is. Állóképességi sportokban a siker kulcsa, hogy a komfortzónából kilépve mennyire vagyunk képesek mélyre ásni. A vizsgálatok szerint a hangulatunk és a tejsavtermelődés között is van összefüggés; a küszöböt átlépve egyre negatívabbak leszünk. Ezen a ponton kezd el „üzletelni” velünk az agyunk. Ha a motivációd erősebb, mint a fájdalmad, továbbmész. Ha a fájdalom erősebb, mint az elméd, akkor belassulsz.

De hogy jön ide az arcom? – kérdezhetnéd. Röviden: ha csökkenteni tudod az érzékelt fájdalom mértékét, akkor nagyobb eséllyel kerülsz ki győztesen.

 

„Fake it, till you make it” – jöhet a művigyor

Meglepő, de igaz; egy erőltetett műmosoly is segíthet, tehát nem kell hahotáznod a PB-ért folytatott haláltusád közepette. A 80-as években végeztek egy érdekes kísérletet, ahol a résztvevőknek vicces rajzfilmeket vetítettek. Az egyik csoport tagjait arra kérték, hogy filmnézés közben tartsanak egy golyóstollat az ajkaikkal, a másik csoportnak pedig a fogai közé szorított tollal kellett mozizni. Az utóbbi esetben az arcizmok jobban megfeszültek, és a mosolygáskor használt izmok aktiválódtak. Érdekes módon a második a csoport sokkal szórakoztatóbbnak ítélte a levetített filmeket (pusztán az arcizmaik megfeszítésével jobb lett a hangulatuk), mint azok, akik csak lazán, az ajkaikkal tartották a tollat.

Hasonló eredményre jutottak bringások esetén is! A mosolygó sportolók kevésbé szenvedtek, mint a szenvedő arcú, grimaszoló társaik.

 

A derűs arc azt üzeni: minden rendben

Újabb meglepő tény, hogy az arckifejezésünk a keringésre is hatással van. A megfeszített arcizmok és a fájdalmas grimaszolás megemeli a pulzust és stresszreakciót vált ki, mintha szoronganánk vagy haragosak lennénk. A nyugodt, derűs arckifejezéssel viszont azt üzenjük az idegrendszerünknek, hogy minden rendben van.

 

Mosollyal a jobb teljesítményért

Eddig talán nem is gondoltunk, hogy az arckifejezésünket legális teljesítményfokozóként is bevethetjük. De ha tudatosan használjuk, akkor a saját bőrünkön tapasztalhatjuk a pozitív hatásokat. A nyugodt, derűs arckifejezés átsegíthet a holtpontokon, feltéve, hogy képesek vagyunk azt a legnehezebb helyzetben is fenntartani. Eliud Kipchoge-nak sikerült, miért ne mehetne neked is?