Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futni kevés pénzből is lehet – talán ezért olyan népszerű sport

Pexels | Aki gyakrabban fut, többet költ a futással kapcsolatban

Ez derül ki felmérésünkből.

400 futó bevonásával készítettünk a közelmúltban egy felmérést, amiből kiderült: igaz az állítás, hogy a futást viszonylag kis költségvetéssel* is lehet művelni, hiszen a futók 40%-a éves szinten kevesebb mint 50 000 Ft-ot költ erre a sportra. Sokan ezzel magyarázzák a futás népszerűségét, amellett, hogy talán ez az egyik leginkább időtakarékos sport, mert nem kell hozzá feltétlenül utazni, ajtótól ajtóig tartó mozgás, amit bárhol végezhetsz. Felmérésünk eredményeiből az is látszik, hogy minél gyakrabban futunk, annál többet költünk a futásra. A legtöbben sportáruházakból szerezzük be a futófelszereléseink javát, és már majdnem minden második futó vásárol webshopban. Ha pedig ott vásárol, akkor a többség az online bankkártyás fizetést kedveli. Nem csoda, hiszen szeretjük a gyors, kényelmes és biztonságos megoldásokat.

Fontos információk a felmérésben résztvevőkről

A felmérésben 400 futó vett részt, 94% nő, 6% férfi. A felmérésben résztvevőkről elmondhatjuk, hogy gyakran futnak: 62% heti 3-4 alkalommal, 14% több mint 5 alkalommal, míg 24 %-uk fut csak heti 1-2 alkalommal. A kérdőív kitöltői rendelkeznek futótapasztalattal, ezáltal mint fogyasztók is rutinosnak mondhatók. Több mint 57%-uk fut 3 éve vagy még régebben, és 13%-a mondta azt, hogy kevesebb mint 1 éve fut. A többiek, 30%, 1-3 éve futnak.

 

Megnézzük, hogy mennyit költünk

A felmérésben résztvevő futóktól azt kértük, hogy gondolják át, mennyit költenek éves szinten a futásra: felszerelés, edzői díjak, futással kapcsolatos utazások és vizsgálatok, futózene letöltések, futós magazin vagy app előfizetések stb.. Az eredmény azt mutatta, hogy a futók jelentős része, 68%-a kevesebb mint 100 000 forintot költ a futásra éves szinten, és az összes megkérdezett 40%-a mondta, hogy kevesebb mint 50 000 Ft-ot költ a futásra egy évben.

Rákérdeztünk arra is, hogy a futós termékek minősége és az ár kapcsán mit tartanak fontosnak. A válaszadók 78%-a azt mondta, hogy fontos a minőség, de az árat is figyelni szokta. 14% elsősorban az ár alapján dönt, míg 3,8% kénytelen az ár alapján dönteni. A futók szűk 1/3-a költ 100 000 Ft felett, és az összes megkérdezett 5,6%-a több mint 300 000 forintot költ évente a futással kapcsolatosan.

 

Népszerű az online bankkártyás fizetés a futók között

Sokan azért választják a futást sportjukként, mert a mindennapi kötelezettségek, a munka, a család és a váratlan feladatok mellé ez az egyik legjobban beilleszthető sport. Ezért sem meglepő, hogy a futóknak már majdnem a fele, 46,6% vásárol webshopban. Akik pedig webshopban vásárolnak, azok közül 74% az online bankkártyás fizetést kedveli, legfőbb három okként pedig azt jelölték meg, hogy az online bankkártyás fizetés gyors (72%), kényelmes (68%), biztonságos (34%).

 

Többet költenek azok, akik gyakrabban futnak

Nem az számít, hogy mióta futsz, sokkal inkább a futás gyakorisága határozza meg a költéseinket a futásban (kizárólag e két szempont alapján vizsgálódva). A futás gyakorisága megmutatja, hogy a futás mennyire része az adott ember életének, a szabadidő eltöltésében mekkora a szerepe. Minél inkább a mindennapi rutin része a futás, annál valószínűbb, hogy többet költünk a futásra, hiszen több futócipőt koptatunk, elcsábulunk versenyekre, akár utazunk is érte távolabbi helyszínekre, komolyabban edzünk, ezáltal az appok, futóórák és egyéb, a futást kiegészítő szolgáltatásokra és termékekre is pénzt adunk ki. Akik heti 5 vagy még annál is több alkalommal futnak, azok közül 65%-ban mondták azt, hogy éves szinten 100 000 Ft felett költenek. A 3-4 alkalommal futók 33%-a, a heti 1-2 alkalommal futóknak pedig már csak a 15%-a költ ilyen mértékben. A költéseink és a futással eltöltött évek között nem találtunk összefüggéseket.

 

Milyen előfizetései vannak a futóknak?

Megkérdeztük a futókat, hogy milyen előfizetéseik vannak, amiket automatikusan vonnak a kártyájukról. A legtöbben zenei appokra, a Spotify-ra, Itunesra vannak előfizetve (34%), majd jönnek a futóalkalmazások (21%), a futós újság, edzői szolgáltatások, valamint a táplálkozással foglalkozó applikációk. Mivel a futás egy speciális sport, többeknek megvan a kedvenc webshopja vagy áruháza, ahonnan weben keresztül rendel. Ilyenkor lehet alkalmazni az egygombos vagy mentett kártyás fizetést is, melynek lényege, hogy a vásárló biztonságosan elmentheti bankkártyája adatait azoknál az online kereskedőknél, amelyeknél visszatérő vásárló.

 

Futócipőt és futóruhát veszünk a legtöbben

„A futáshoz nem kell más, csak egy pár futócipő”-állítás szintén igaz. A beugró költség nem magas, de az is látható, hogy mint minden sportban, a futásban is lehet költeni, nincs felső határ.

A felmérésben résztvevő futók 81,4%-a azt mondta, hogy a saját éves büdzséjén belül futócipőre költ a legtöbbet. És a futók 90%-a 50 000 Ft alatt költ futócipőre egy évben.

A második legtöbbet futóruhákra (53,7%) és nevezésekre (41,6%) fizetünk ki. A sort szinte fej-fej mellett a futással kapcsolatos utazási költségek, valamint a futóórák követik (20-21%), de a megkérdezettek több mint 10%-a mondta azt, hogy a top 3 költésében szerepelnek a regenerációval, sérülésekkel, valamint a frissítésekkel kapcsolatos költségek is.

A futók 27%-a költ edzői szolgáltatásokra (hagyományos edzői szolgáltatás vagy fizetős futós applikációk edzésprogramjaira gondoltunk). Bár nincsenek összehasonlító adataink, és a szolgáltatás trendjéről beszámolni adatok alapján nem tudunk, az viszont látszik, hogy a futók kicsivel kevesebb mint 1/3-ának edzője van. Az elmúlt pár évben kommunikációs felületként nálunk, a Futásról Nőknek Magazinnál egyértelműen érezhető volt, hogy nőtt az edzői szolgáltatások iránti kereslet.

 

Tippek a gyors és biztonságos online vásárláshoz

•Sok futó vásárol ugyanazokban a boltokban, sokaknak van előfizetése, ezért az egygombos vagy mentett kártyás fizetés igazán kényelmes és gyors megoldás. Csak néhány kattintás a weben, egy gyors megrendelés, és a terméket már szállítják is a megadott címre. Online vásárlás esetén időt, energiát spórolhatsz, a weben könnyedén felmérheted az üzletek kínálatát, és ha a bankkártyáddal fizetsz, nem kell készpénzzel bajlódnod.

•A mentett kártyás fizetés biztonságos, az adatokat a kereskedő bankja, de akár a kereskedő is tárolhatja, ha rendelkezik a szigorú tanúsítványokkal.

•Egyszerűsíti a fizetési folyamatot, hiszen nem kell minden vásárlás alkalmával újra és újra megadni az adatokat, hanem egy klikkeléssel fizethetünk.

•Több olyan szolgáltató is van, ahol az előfizetésünket is kezelhetjük így (Pl. Netflix, HBO Go, Spotify). Ezekben az esetekben a szolgáltató indítja el a fizetési folyamatot, az előfizetőnek nincs teendője, amennyiben már egyszer jóváhagyta azt.

•Az egygombos fizetés akár utazások során is egyszerűsítheti a jegy és bérletvásárlást a weben (pl. MÁV applikáció).

•Használata különösen növeli a vásárlói élményt okostelefonos vagy kisebb mobileszközös vásárlásoknál, amikor kényelmetlen megadni az adatokat, vagy azokban a helyzetekben (pl. utazás közben), amikor nem szívesen veszed elő a bankkártyádat mások előtt.

 

Cikkünk és felmérésünk a Mastercard támogatásával készült.

 

 

*Az 50 000 Ft alatti költéseknél nem vizsgáltuk a költések szórását, hanem egy csoportként kezeltük az ide tartozó futókat. Ha 50 000 Ft-ot költ évente, az havi szintre bontva 4166 Ft-ot jelent, ami a fitneszbérletek/óradíjak és havi sportegyesületi díjak ismeretében mindenképp egy alacsonyabb költségnek mondható.