Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futás, depresszió, pánikbetegség

Nem szeretünk róla beszélni, pedig kellene. A depresszió, a pánikbetegség sok fiatal nőt érint. A futás segít a gyógyulásban.

Aki mozog, az tudja, milyen csodálatos érzéseket válthat ki az edzés az emberből. A futást gyakran szokták úgy emlegetni mint depresszió elleni csodaszert, de fontos megemlíteni, hogy nem helyettesíti a szakember nyújtotta segítséget! Aki pedig kedélybetegséggel küzd tudja, hogy milyen könnyű ezt mondani, és mennyire nehéz elindulni, mondjuk futni egyet. 

Mi is a depresszió?

Egy olyan kedélybetegség, amely szorongással jár, az érintett pedig elveszíti az érdeklődését, reményvesztettség érzése fogja el. Ne félj, teljesen természetes, ha időnként így érzed magad, baj akkor van, ha a tünetek akár hetekig vagy tovább is fennállnak. A depresszió a hazai lakosság 8-10%-át érinti, ezért érdemes beszélni róla. Legjellemzőbb tünetei a hangulati problémák, az energiaszint csökkenése, a fásultság, levertség, motiválatlanság, de számos testi panaszt is okozhat. 

Ezt is olvasd el! Viszonyítgatás az örömfutás megrontója

MI  a pánikbetegség?

A szorongásos pszichés zavarok közé tartozó betegségről van szó. Az egyénre törő félelem, az egyre erősödő szorongás, szapora szívverés és légszomj, szédülés, gombócérzés a torokban, gyengeség jellemzi. Hirtelen és váratlanul induló rohamról van szó, ami fokozódik, és a beteg a személyes kontroll elvesztésének érzésével küzd. Nagyon sokszor fiatal felnőtt nőket érint a jelenség, és nagyon sokan szégyenérzettel küzdenek a betegség okán.

HOGYAN MÁSZTAM KI A PÁNIKBETEGSÉGBŐL A FUTÁS segítségével?

" Évek óta otthon voltam a gyerekekkel, a mindennapjaim monoton egyformasággal teltek. A gyerekek aranyosak voltak, de valahol elvesztem a játszótér és a pelenkák között. Egy nap a fiamat komoly baleset érte idehaza. Intenzív osztályra került, és én ott voltam vele minden pillanatban, amikor csak lehetett. Borzasztó lelkifurdalásom volt, magamat hibáztattam, féltem, hogy többé nem leszek képes vigyázni a gyerekekre. A fiam állapota nagyon súlyos volt, de a szuper orvosoknak köszönhetően, maradandó sérülés nélkül megúszta az esetet. A balesetig én rendszeresen sportoltam, heti 5-6 órát, és heti 1-2 alkalommal kimentem futni is. Aztán egy nap, 6 héttel a baleset után, az autóban utazva egyszer csak nem kaptam levegőt, a mellkasom borzasztóan szorítani kezdett, a szívem összevissza kalapált. Utólag kiderült, hogy pánikrohamom volt. Sajnos ezek a rohamok egyre sokasodtak, és szinte mindennapossá váltak. Ekkor pszichoterapeutához fordulatam, mert rettenetesen féltem, hogy meg fogok halni. Az otthoni feladataimat képtelen voltam ellátni, olyan gyenge lettem. A rendszeres rohamok, nem engedték elhitetni önmagammal, hogy "csak" pszichés problémáról van szó. Ha jobban voltam, és elindultam volna futni, akkor a mozgással járó szapora szívverés nálam beindította a pánikrohamot. Féltem a futástól, féltem a sportolástól. Ekkor kezdtem jógázni. Nagyjából két éve jártam már terápiára és szedtem a gyógyszereket, mikor egy nap azt mondtam magamnak, hogy most vagy soha. Elindulok futni, és ha ott leszek rosszul az úton, akkor legyen úgy. Bár a pánikroham környékezett, mégsem tört rám. Erős fejfájásom azért lett, mert két év alatt szépen megtanultam szomatizálni. Az orvosom végig segített megértetni az elmémmel, hogy bátran mozoghatok. Egyre többet és egyre gyakrabban futottam. Nőtt az önbizalmam, mosolyogni tudtam, egyre jobban hittem önmagamban. A félelmem lassan elkopott. Majd egy évre volt szükségem, hogy megszűnjön a futás utáni fejfájás. Azóta sok félmaratont és több maratont is futottam már. A futás sokat segített, hogy kimásszak ebből az ördögi körből, amit a pánikbetegség jelentett."

Ezt is olvasd el! Így lesznek az álmaidból célok, majd valóság

Mit adhat a futás az életedhez?

A futás és egyéb testmozgás nem csupán azért segíthet rajtad, mert hormonokat (szerotonin, dopamin, endorfin, adrenalin) termel, hanem segíthet visszazökkeni egy „normális” kerékvágásba. A futás egy kiutat jelenthet a szürke hétköznapokból, ritmust hoz az életedbe, társaságra lelhetsz, önbizalmat ad. 

A legnehezebb, ha annyira magad alatt vagy, hogy belevágni sincs erőd. Ha a depressziód ellen kipróbálnád a futást, mindenképpen kérd ki a szakorvosod, pszichiátered véleményét, mielőtt nekikezdenél!