Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Fuss biztonságosan!

Elmondjuk, mire figyelj, ha sötétben indulsz útnak!
A hidegebb hónapokban korábban sötétedik, így aztán aki este fut, annak már szürkületben, illetve sötétben kell teljesítenie a kilométereket. De nyáron is sok olyan futó akad, aki a fullasztó kánikula időszakában előszeretettel szervezi az edzéseit hajnalra vagy késő estére. Amikor sötétben indulsz futni, meg kell tenned a megfelelő óvintézkedéseket, hogy látható légy az autósok, a biciklisek számára, és elkerülhesd a baleseteket. Íme, néhány hasznos tanács! 
 

5 tipp, hogy jól látható legyél!

1. Ne csak a cipőd vagy pólód legyen rikító és fényvisszaverővel felszerelt, törekedj rá, hogy tetőtől talpig látható légy!
2. Fényvisszaverő szalagokat külön is lehet kapni. A bokádon, karodon kényelmesen elfér, és erősen visszaverődik róla az autó lámpájának fénye.
3. Nézz szét a kiegészítőid között, a futózsákok és övek gyakran vannak ellátva fényvisszaverőkkel, akár üresen is magaddal viheted a láthatóság érdekében.
4. A fejlámpa nemcsak neked segít abban, hogy jobban láss, de te is láthatóbb leszel, ne félj a viselésétől!
5. Használj foszforeszkáló hajfestéket, körömlakkot és hajgumit vagy lemosható tetkót! Nem csak mókás, de jól láthatóvá is tesznek ezek az apróságok. 
 

Öltözet

Ez az első pont, ahol el kell gondolkodnod! Ha sötétben indulsz futni, nem elég lekapkodni a szárítóról a még kissé nedves, de száraznak minősített ruhadarabokat. Ilyenkor ne reflexből, hanem praktikusan válassz! Sötétben fehér, narancssárga, sárga, neonzöld és hasonlóan rikító ruhadarabokat érdemes viselni, mert ezeket nagyobb eséllyel és messzebbről is észreveszik, így akár egy komoly baleset is elkerülhető. Persze a szín nem az egyetlen, ami segít elkerülni a veszélyes helyzeteket. Láthatósági mellényt is felhúzhatsz (vagy több kisebb láthatósági elemet a karodra, csuklódra, bokádra), amiből már van speciálisan futók részére tervezett is, ezek jól szellőznek és egyáltalán nem zavarnak futás közben. A fej- vagy kézilámpa szintén egy alapeszköz, amit az esti futások alkalmával sokan használnak.
Ma már nagyon sok olyan futóruházatot kapni, amin fényvisszaverő elemek segítik a futó láthatóságát. A legtöbb futócipő fel van turbózva ilyen fényvisszaverő részekkel, de ez nem elegendő! Sok futónadrágon és pólón vannak macskaszemek, érdemes ilyen darabokat is beszerezni az esti futásodhoz. 
 

Útvonal

Sokkal tudatosabban kell végig gondolnod a futóútvonaladat sötétben, mint világosban. Éjszaka ne indulj autóúton futni, akkor se, ha nappal ott szoktál, mert az autósok nem biztos, hogy időben észrevesznek, és sokkal könnyebben megtörténhet a baj. Az útvonal megtervezésénél vedd figyelembe, hogy milyenek az útviszonyok, hiszen sötétben kevésbé látod meg a kátyúkat, egyéb hibákat, melyekbe lépve megsérülhetsz. Menj ismerős útvonalon, ne olyat válassz, amerre még nem jártál vagy csak ritkán jártál, mert könnyebben eltévedhetsz a sötétben: ahol világosban visszatalálnál, ott sötétben garantáltan el fogsz tévedni! Sötétben csak olyan útvonalon fuss, amit jól ismersz, és nem teljesen kihalt!

 

Zavaró körülmények

A zene nagyon jól ellazít, segít megbirkózni a nehéz pillanatokkal futás közben, viszont kevésbé hallod a környezeted zajait. Ha este indulsz futni, ne hallgass zenét futás közben. Légy körültekintő és éber, mindig figyelj a külső körülményekre. Ha órával vagy telefonnal szereted mérni a megtett távot, még jobb. Sok futóapplikáció lehetővé teszi, hogy a párod vagy bárki más ismerősöd követhessen, hogy épp merre jársz futás közben. 

 

Összegzés: mire lehet szükséged az esti futásoknál?

• láthatósági mellény vagy pánt, fej- vagy kézilámpa

• fényvisszaverővel ellátott nadrág, cipő és felső

• fényvisszaverő pántok bokára, csuklóra vagy karra

• fényvisszaverő vagy élénk színű kabát vagy mellény

• telefon mindig legyen nálad!

• paprika spray (vagy egyéb legális önvédelmi eszköz)