Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Ez az egyik legjobb természetes teljesítményfokozó!

Istock | A legjobb teljesítményfokozó, ha van egy futótársad - nem marad ki annyi edzés, és a tempósabb futásokra is könnyebben veszed rá magad

Tudományosan bizonyították a közös futás előnyeit.

Az Oxfordi Egyetem kutatása szerint másokkal együtt futni a legjobb természetes (és legális) teljesítményfokozó. Azt már jó ideje bizonyították, hogy a futás során olyan kémiai anyagok szabadulnak fel, amelyek boldogságot és felszabadult érzést okoznak; ezeknek köszönhetjük az úgynevezett „runner’s high-t”.

 

A fent említett kutatás azt bizonyította, hogy ha másokkal együtt futunk, akkor ezeket a pozitív érzéseket együtt élhetjük át, ami összehoz miket, és olyan módon kezdünk el kötődni, ami előremozdítja a társas kapcsolatainkat, ráadásul még a teljesítményünk is javulhat.

 

Beszélgetni futás közben

A mentális és érzelmi előnyök mellett, ha olyan tempóval futsz, ami mellett lihegés és megerőltetés nélkül tudsz beszélgetni, az az alap-állóképességedet is fejleszteni fogja. Ekkor ugyanis pont abban a tartományban futsz, ahol elegendő oxigén áll rendelkezésre ahhoz, hogy a zsíranyagcsere fejlődjön, ráadásul a beszélgetős (vagyis alacsony intenzitású) tempó hosszú ideig fenntartható.

 

 

Közös ritmus

Egy nálad gyorsabb vagy lassabb futóval együtt edzeni hasznos és élvezetes is lehet, feltéve, hogy okosan csinálod. Tegyük azért hozzá, hogy ez egyszer-egyszer férhet bele, és az edzéseidet alapvetően a saját tempódban (egyedül vagy veled egy szinten lévőkkel) hajtsd végre.

Ha te vagy a gyorsabb futó: fusd a regeneráló futásaidat egy nálad lassabb futóval, így biztos, hogy nem fogod túltolni, hajlamosak vagyunk ugyanis a könnyű futásokat túl gyorsan teljesíteni. Egy nálad lassabb futópartner vissza fog fogni, így a regenerációd hatékonyabb lehet.

Ha te vagy a lassabb futó: résztávos vagy tempóedzést érdemes egy nálad gyorsabb futóval végezned, mert többet tudsz kihozni magadból, ha valaki húz. Kérd meg, hogy „nyulazzon” neked a megfelelő tempóban. Ha viszont könnyű futásod van, akkor ne próbáld meg tartani a gyorsabb futó tempóját, mert nem lesz megfelelő a regenerációd, ami akár sérüléshez is vezethet.