Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Ebbe a 6 hibába ne fuss bele!

Istock | Nincs olyan, hogy tökéletes futás. Tanulunk a mások hibájából, de saját magunknak is ki kell tapasztalni, hogy futóként mi az ami beváli és mi az ami nem

Gyakori futóbakik.

Nincs olyan futó, aki ne követett volna el ilyen-olyan kisebb-nagyobb hibát a pályafutása során. Akad olyan, amibe többször is belefutunk, de jó esetben egy életre megtanuljuk, hogy mire érdemes odafigyelni. Íme 6 gyakori futós baki.

 

  1. Nem megfelelő cipőben futsz

    Ami az internet népének bejön, neked nem feltétlenül. Felesleges a „Tanácsot szeretnék kérni, milyen cipőben fussak” kérdést feltenni az online térben, ehelyett kérj segítséget szakembertől, aki megnézi a lábadat, a futómozgásodat, és javasol egy megfelelő futócipőt. A másik gyakori hiba, hogy még mindig a régi, szétfutott cipődet nyüvöd. Ne tedd, mert sérülésveszélyes lehet!



  2. Túl sokat, túl gyorsan

    Nem győzzük hangsúlyozni a fokozatosság elvét! Kezdő futóként, belelkesülve könnyű átesni a ló túloldalára, és túl sokat vállalni túl rövid idő alatt, túl nagy mennyiségeket futni, túl intenzíven, túl gyakran. Tiszteld a tested, tiszteld a távot, így nem fogsz kiégni, és a sérülés is nagyobb eséllyel kerül el.

  3. Görnyedt felsőtest

    Sokan futás közben túlságosan előregörnyednek, ami sem a légzésfunkciós értékeknek, sem a futás hatékonyságának nem tesz jót. Másik gyakori hiba, hogy a karokat túl magasan, túl mereven, kezeiket szoros ökölben, és a testhez túl közel tartják, vagy épp ellenkezőleg: elől kaszálnak vele. Húzd ki magad, a karjaidat tartsd lazán, engedd le a vállad, és törekedj arra, hogy a karjaid csak előre mozduljanak el, ezzel is segítve az előre haladást. A futás esetén minden oldalirányú mozgás hátráltat.

  4. Kontroll nélküli futás lejtőn

    „Lejtőn a sz...r is gurul” – tartja a mondás futókörökben. Na, de nem mindegy, hogyan! Lefelé futni egyáltalán nem könnyű. Sokan hajlamosak teljesen kontrollt veszteni, túl nagyokat lépni, túlzottan előredöntött testtel, hadonászva csapatni. Ez nem hatékony, sőt, még sérülésveszélyes is, hiszen itt a sarkunk alaposan odaverjük még akkor is, ha egyébként talpközépre érkezünk. Ha lejtőn futsz, dőlj egy picit előre, lépj a szokásosnál egy kicsit rövidebbeket, annak ellenére, hogy adná magát a hosszú lépés.



  5. Rosszul megválasztott ruházat

    Télen és nyáron hajlamosak vagyunk túlöltözni. Ki ne látott volna 25 fokban alul-felül fekete hosszúban futó embereket? Ne tedd! A fogyást nem segíti, cserébe könnyebben kiszáradsz, és végig szenvedni fogsz. Télen is óvatosan a rétegekkel. Ökölszabályként elmondhatjuk, hogy ha a lakásból kilépve egy picit fázol, akkor megfelelően vagy felöltözve. A kidörzsölődés megelőzése és a megfelelő szellőzés, izzadtságelvezetés érdekében felejtsd el a pamutpólókat, nadrágokat, válassz kimondottan futáshoz készült technikai anyagot.

  6. Túl gyorsan kezdesz a versenyen

    Valószínűleg ez már mindenkivel előfordult. Visz a tömeg, visz a hév, és szépen elfutod az első kilométereket, ami miatt a vége fájdalmas és lassabb is lehet annál, mint amire egyébként képes vagy. Ne hagyd magad! Tudatosan kezdj lassan, és fokozatosan vedd fel a versenytempót. Segíthet az, ha a rajtzónában a tervezett tempódnak megfelelő helyre állsz, tehát nem fognak „elvinni” a gyorsabb futók.

 

 

 

A cikk forrása: verywellfit.com