Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

A kutyák is ugyanúgy érzik a flow-t futás közben, mint mi

123RF | Ahogy nekünk, embereknek, úgy a kutyáknak is fokozatosan kell hozzászoknia a rendszeres, intenzívebb testmozgáshoz

Legalábbis egy kutatás szerint.

A futás közben fellépő jóleső, már-már euforikus érzés (az angol a runner's high kifejezést használja rá) a legtöbb futó számára ismerős. Ha egyszerűbben szeretnénk megfogalmazni: a futás sokkal jobbá teszi a hangulatunkat. Ahogy egy kutatásból kiderült, ezt az érzést nem csak az emberek élik át, miközben futnak.

 

 

Ember, kutya, vadászgörény

A The Journal of Experimental Biology-ban megjelent tanulmány szerint a kutyák ugyanúgy megtapasztalják futás közben az öröm érzést, mint mi, emberek.

A kutatást vezető tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy vajon az állatok hasonlóan éreznek-e testmozgás közben, mint az emberek, hasonlóak-e a reakcióik. Egy futópados kísérletet végeztek el emberekkel, keverék kutyákkal és görényekkel, majd megvizsgálták a vérüket. A kutyák képviselték az emlősök aktívabb csoportját, míg a kontrollcsoportnak a vadászgörényt választották, amely az emlős állatok inaktívabb képviselői közé tartozik, hiszen naponta 15-20 órát alszik.

 

Futás kontra séta

A 30 perces futópados futást követően vért vettek embertől és állattól egyaránt, és megvizsgálták, hogy nőtt-e benne az úgynevezett endocannabinoidok szintje (egészen pontosan az anandamid – AEA – szintje: ez egy olyan vegyi anyag, amely az endorfinnal együtt jelenik meg a vérben. Részletesen a témáról ebben a cikkünkben olvashatsz). Mind az emberek, mind a kutyák véréből kimutatható volt az anandamide szintjének növekedése, míg a görénynél nem láttak változást. A kutyusok átlagban a maximális pulzusuk 70%-án teljesítették a futópados futókihívást. Érdekesség, hogy mindhárom csoport (ember, kutya, állat) vérét megvizsgálták egy alacsony intenzitású 30 perces séta után is. Ebben az esetben viszont nem növekedett az AEA-szint, sem embernél, sem állatnál, sem görénynél.

 

 

Néhány tipp a kutyás futáshoz

Habár a fent említett kutatásból leszűrhetünk bizonyos általánosításokat, a kutyások pontosan tudják, hogy nem mindegyik fajta eb rajong az állóképességi sportokért. Vannak olyan kutyusok, akinek a testfelépítése nem igazán alkalmas hosszabb távú futásra, de az is előfordulhat, hogy kedvencünk egészen egyszerűen inkább bóklászós, nem pedig nyargalászós típus, és pont. Ha viszont nyargalászós, akkor is lehet született sprinter vagy vérbeli hosszútávfutó.

  • Ha a kutyáddal szeretnél futni járni, mindenképpen figyelembe kell venned tehát a fajtáját, a korát, az állóképességét/erőnlétét.
  • A kutyusnak is hozzá kell szoknia a rendszeres, intenzívebb testmozgáshoz. Nézz ki egy távot, amit teljesítsek eleinte gyaloglással, majd alacsony intenzitású kocogással, és ha ez jól megy, akkor lehet kicsit szaporább tempóra kapcsolni.
  • Amikor csak lehetőség adódik rá, kerüljétek a betont. Ez persze nem mindig megoldható, de érdemes törekedni rá.
  • Gondoskodj mindkettőtök számára a vízviteli lehetőségről, nyáron ez kiemelten fontos.
  • Ha már belerázódtatok a közös futásba – sőt, akár már a kezdetekkor –, ajánlott beruházni egy futóhámra. Minden szempontból hasznosabb a közös futásnál, mint a nyakörv.

 

 

A cikkhez felhasznált forrás: runningmgazine.ca