Futás és hidratálás
Írj nekünk

Mikor és mennyit igyál a sportitalokból?

Villámtippek

Istock | A sportitalok fogyasztásának 60-90 percet meghaladó sporttevékenység esetén van igazán létjogosultsága

Futás közben, futás után.

Ha hosszabb távokat futsz, bizonyára nem újdonság számodra, hogy oda kell figyelni az edzés közbeni folyadék-, energia- és elektrolitpótlásra egészséged megőrzése és a megfelelő sportteljesítmény érdekében. Vajon általánosságban mikor érdemes bevetni a sportitalokat? Szakértőnk segít.

 

Edzés előtt

Ha futás előtt nincs időd enni-inni, a szénhidrátraktárakat feltölteni, és a megfelelő hidratáltsági állapotot biztosítani, akkor gyors megoldást jelenthet egy kis sportital. Azonban az élelmiszerekben bőven rendelkezésre állnak a szükséges elektrolitok, így az edzés előtti sportitalfogyasztás nem szükséges, ha kellő figyelmet fordítasz a megfelelő táplálkozásra.

 

 

Edzés közben

60 percnél rövidebb futások során nincs szükség energiapótlásra, sőt hosszú távon pluszkilókat eredményezhet a sportitalok túlzásba vitt kortyolgatása. Egyes kutatások szerint a rövidebb edzéseken is érdemes lehet minimális mennyiségben (szájöblítés szerűen) sportitalt fogyasztani, mert a szénhidráttartalmú oldat hatására a szervezet kevésbé érzi megterhelőnek a sporttevékenységet, így jobb teljesítményre képes. Mielőtt rászoknál a sportitallal való öblögetésre, azért ne feledkezz meg a fogaid épségének védelméről sem! A cukortartalmú folyadékkal való hosszabb ideig tartó érintkezés ugyanis árt a fogaknak. A sportitalok fogyasztásának 60-90 percet meghaladó sporttevékenység esetén van igazán létjogosultsága. A szükséges mennyiséget befolyásolja a verejtékezési rátád, illetve az elfogyasztott egyéb frissítők (víz, zselék, energiaszeletek, stb.) folyadék-, szénhidrát- és elektrolittartalma.

 

 

Edzés után

A sportitalok gyors megoldást jelenthetnek a folyadék-, szénhidrát- és elektrolitpótlásra, azonban csak olyan esetekben javasolt ezeket a termékeket ilyen célokra alkalmazni, ha nincs lehetőséged „normális” ételekkel és italokkal biztosítani a szervezet regenerálódásához szükséges tápanyagokat. A sportitalok jó szolgálatot tehetnek például olyan versenyek esetén, ha két futás között nem áll rendelkezésre elegendő idő a feltöltődésre, vagy ha egy kimerítő futás után a gyomrod nem képes más élelmiszert befogadni.

A sportitalok fajtáiról, összetételéről, szerepéről táplálkozástudományi szakértőnk, Csanaky Lilla Igazodj el a sportitalok világában című cikkében olvashatsz!