Futás és hidratálás
Írj nekünk

Miért fájhat a fejed futás után?

Villámtippek

Istock | Minél jobban izzadunk, annál több ásványi só is távozik a szervezetből. Ezt pótolni kell!

A két leggyakoribb ok.

Veled is előfordult már, hogy a futást követően fejfájás gyötört? És vajon köze lehet ennek a nem megfelelő folyadékbevitelhez? A probléma hátterében jellemzően két magyarázat állhat.

 

– Az egyik inkább a kezdő futókat érinti, akik rossz testtartással futnak. Nem jól tartják a kezüket, rosszul lépnek, és emiatt a gerinc, illetve a hát zökkenése nem megfelelő. Ennek következtében a tarkótáji izmok megfeszülnek, ez pedig kiválhatja a fejfájást – mondja Dr. Molnár Dóra kardiológus a Mit izzadunk ki futás közben? című cikkünkben. – A másik a hosszútávfutókat érinti, és itt a kulcsszó: ozmózis. Ez a nagyon speciális biokémiai folyamat a testünk működésének jelentős részében szerepet játszik. Ennek lényege, hogy a különféle, membránnal elválasztott folyadék terek közötti folyadékáramlás úgy történik, hogy az ionegyensúly megmaradjon a két helyen. Ha túl sokat izzadunk, majd túl sokat iszunk, akkor az optimálisnál hígabb lesz a vérünk, ha nem megfelelő a sópótlás. Ennek következtében a sejten belüli terek elkezdenek vizet beszívni.

Ez azt jelenti, hogy mozgás közben vagy után tapasztalt fejfájás miatt ne kezdj el vadul vizet inni!

– Sokkal inkább az izotóniás ital segít – mondja a doktornő. – Érdemes beosztani a folyadékpótlást. A túlzásba vitt vízivás igen veszélyes, ezt hívják vízmérgezésnek, ami akár életveszélyes agyödémát is okozhat. A hosszabb távot futóknak mindenképpen oda kell figyelniük a rendszeres és nagyobb mennyiségű vízpótlás mellett az ásványi anyagok bevitelére is.