Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

7 lehetséges ok, amiért nem megy a fogyás

Mindent megteszel, mégsem fogysz? Lehet, hogy te is beleestél az egyik fogyúkúrás csapdába

Mi állhat a háttérben?

Egészséges ételeket eszel, rendszeresen mozogsz, nincs többé késő esti nassolás, de a mérleg nyelve mégsem akar elmozdulni lefelé... Ismerős a helyzet? Több oka is lehet, amiért a sokan megtapasztalják ezt a bosszantó jelenséget.

 

  1. Nem figyelsz oda az elfogyasztott kalóriák mennyiségére

    Még az egészséges ételek is tartalmaznak kalóriákat. Hiába helyezed a hangsúlyt a tápláló ételekre, attól még, hogy valami egészséges, nem fogyaszthatod mértéktelenül, ha a cél a súlycsökkentés.
    A fogyás valójában játék a számokkal: a bevitt és az elégetett kalória különbsége. Válassz mindig tápláló ételeket, de legyél szkeptikus az éppen aktuális fogyást ígérő divatdiétákkal. Amikor megtervezed a menüt, figyelj oda arra, hogy a bevitt kalóriamennyiség összhangban legyen a fogyási céljaiddal.


  2. Csak a testmozgás nem elég

    Dicséretes, ha az ebédszünetedbe beiktatsz egy futóedzést is, de ne gondold, hogy ettől még bármennyit ehetsz. Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy túlbecsülik, hány kalóriát égetnek el sportolás közben.
    A legkézenfekvőbb, ha okosórát vagy valamilyen aktivitásmérőt viselsz, amely az elégetett kalóriákat is számolja. Jó tudni: ha jutalomként ugyanannyi kalóriát viszel be, mint amennyit edzés közben elégettél, akkor fogyás szempontjából ott vagy, ahol a part szakad.

  3. Nem számolod az ízesítőket és egyéb feltéteket

    Egyetlen evőkanál ketchup a szendvicsen vagy a hamburgerben 20 kalória pluszt jelent, ráadásul az is valószínű, hogy nem csak ennyit fogyasztasz belőle egyszerre. Egy evőkanál majonéz 90 kalóriát és 10 gramm zsírt, míg egy korty tejszín, amit a kávédhoz löttyintesz, 40 kalóriát és 3,5 g zsírt tartalmaz. Könnyű elfeledkezni ezekről az apróságokról, pedig összességében tekintélyes mennyiségű energiát tehetnek ki.


  4. Az egészséges nasi csapdája...

    Sokszor előfordul, hogy valamilyen szuperegészségesnek kikiáltott nasit rágcsálsz? Túl szép, hogy igaz legyen? Nos, attól még, hogy valami light, nem ehetsz belőle mértéktelenül. És sajnos nem biztos, hogy amire édesanyád vagy a szomszéd néni rámondja, hogy „Egyél belőle nyugodtan, mert fogyókúrás!”, az valóban az...

  5. Túlméretezett adagok

    Biztosan te is tudod, de soha nem árt elismételni: figyelj oda arra, hogy mekkora adagot eszel! Az lehet, hogy a gabonapelyhes doboz 110 kalóriát ígér adagonként, de azt is ellenőrizd a csomagoláson, hogy mennyi számít egy adagnak. Lehetséges, hogy megszokásból duplát öntesz magadnak? Érdemes alaposan áttanulmányozni, hogy milyen információkat rejt a termékek címkéje.


  6. A zéró csapdája

    Kerüld a zéró kalóriás termékek mértéktelen fogyasztását! A gyártók nulla kalóriásnak tüntethetnek fel minden olyan terméket, amely kalóriatartalma nem haladja meg az ötöt. Az is lehetséges, hogy egy adag nevetségesen kicsi, és szinte biztos, hogy sokkal többet fogsz belőle elfogyasztani. Különösen figyelj oda a salátaöntetek, édesítőszerek és főzőspray-k csomagolására!

  7. Kalória, amit megiszol

    Vajon miben van több kalória: 350 ml bolti narancslében vagy kb. 12 szem mandulában és egy közepes méretű narancsban? Az az egy pohár narancslé kb. 165 kalóriát tartalmaz, míg a mandula-narancs páros kb. 140-et, ráadásul utóbbi jobban telít. Figyelj oda arra is, hogy mit iszol, az üdítők, bolti gyümölcslevek nagyon sok cukrot tartalmazhatnak! Ráadásul hirtelen emelik meg a vércukorszintedet, így hamar újra megéhezhetsz.

 

A cikket lektorálta: Csanaky Lilla, táplálkozástudományi szakember
A cikkhez felhasznált forrás: verywellfit.com