Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Te tudod, hogyan kell feltölteni a belső akkumulátoraidat?

twenty20photos | Fontos, hogy a stresszes helyzetekben a fizikai és mentális erőforrásainkból egyaránt meríteni tudjunk, ezért kell időt szánni a feltöltődésre

Ne csak testben, mentálisan is kapcsolódj ki!

A gyerekek mellett a laptopot is viszed magaddal a nyaralásra? A medencepartról intézed az otthoni lakásfelújítást? Fáradtabban térsz haza a vakációról, mint ahogy elindultál? Ideje mentálisan is feltöltődnöd!

 

A mentális fáradtság futásra gyakorolt hatásáról már többször írtunk. Ám a mentális kimerültségnek más, komoly következményei is lehetnek, többek között teljesítményromláshoz és csökkent fizikai működéshez vezethet. Ha pedig a fáradtság már olyan nagy mértékű, akkor megjelenhet a szorongás, a koncentrációzavar, az ingerlékenység vagy akár az álmatlanság is.

 

Mi az a reziliencia?

A reziliencia eredetileg egy természettudományos fogalom, a fizikában használták először, a fémek ellenálló képességét fejezi ki sokkhatással szemben. A fémek rugalmasságát meghatározó definíció jelöli, hogy hol van az a határ, amíg nem törik el a fém, hanem rugalmasan alkalmazkodik. A társadalomtudomány aztán átvette, majd használni kezdte a kifejezést, hiszen aki reziliens, az – képletesen szólva – olyan, mint egy rugó: tegyenek vele bármit, ha elengedik, hamarosan visszaáll eredeti helyzetébe. A reziliencia a pszichológiában tehát azt a képességet jelöli, hogy az ember milyen gyorsan tudja visszanyerni eredeti, nyugalmi állapotát a feszültséggel terhelt, nehéz élethelyzetek után. Szerencsére a reziliencia fejleszthető, és lehetővé teszi, hogy fizikai és mentális erőforrásainkból tudjunk meríteni stresszes szituációkban.

 

A te készüléked is automatikusan újraindul?

A koronavírus utáni életünkben megtanultuk, hogy nem tudunk mindig előre tervezni. A kiszámíthatatlanság és az egzisztenciális bizonytalanság egyre komolyabb stresszfaktorrá vált az életünkben, így még fontosabb, hogy használjuk, és fejlesszük a mentális állóképességünket, és tudjunk meríteni pszichés és mentális erőforrásainkból.

Egy friss kutatás szerint a covid utáni időszak egyik jellemzője a brownout tömeges megjelenése. Brownout az angol nyelvben a részleges áramkimaradásra használt kifejezés. Ez az a jelenség, amikor túl sokan akarnak egyszerre elektromos készülékeket használni, de a villamoshálózatnak nincs elég a kapacitása, hogy az összes készüléket ellássa árammal, így a fény pislákolni kezd, a számítógép újraindítja magát, vagy leáll a kávéfőző. A pszichológia is átvette a fogalmat, és annak az állapotnak a leírására használja, amikor valaki teljesen alárendeli magát a feladatainak, nincs más fókusz az életében csak a tennivalók és a munka. Emiatt viszont motiválatlanná válik, elveszíti a lelkesedését, a humorát, és nem tud új megoldási lehetőségekre koncentrálni.

A brownout szociális tünetei is árulkodóak: a családi kapcsolatok fellazulnak, a barátokkal való kontaktus teljesen eltűnik, a kollégákkal való mindennapos érintkezés feszültté válik. A folyamatos készenlét miatt állandó fáradtságérzés uralkodik el, amit nem lehet feloldani sem, mert az illető elveszíti az érdeklődését a korábbi hobbijai iránt is.

Most gondold végig te is! A számítógépek bizonyos rendszerhibák esetén újraindítják magukat. Ha egyszerre túl sok program fut a laptopon, előfordul, hogy lefagy a rendszer és újra kell indítani. De a szoftverfrissítéseknél is sokszor automatikusan újraindul a gép. Az elektronikus készülékek tehát „tudják a dolgukat”, és automatikusan leállnak vagy újra indulnak, ha túlterheljük őket.

Te felismered, mikor kell „töltőre rakni magad”, és feltölteni a lemerült akkumulátoraidat?

 

Tankold tele magad rezilienciával!

Dr. Rose Aghdami pszichológus kifejlesztett egy jól használható modellt, ami útmutatást nyújt a reziliencia fejlesztéséhez. A FUEL for Resilience modell négy alkotóeleme segít nekünk a reziliencia megértésében, kifejlesztésében és alkalmazásában. A FUEL (üzemanyag) betűszó azokat a legfontosabb eszközöket jelöli, melyek támogathatnak abban, hogy stresszes helyzetben is eredményesek maradjunk.

• Az „F” a flexibilitást jelöli, azt a rugalmasságot, amellyel kezelhetjük a váratlan helyzeteket. Ez optimista hozzáállást és persze egy jó adag önismeretet feltételez.

•Az „U” betű a saját erőforrásaink és a minket körülvevő, támogató emberek igénybevételére sarkall. A reziliencia fejlesztéséhez ne szégyelljünk segítséget kérni családtagoktól, barátainktól, vagy hozzáértő szakemberektől! Mindenkinek lehet olyan nehéz periódus vagy helyzet az életében, melynek a feldolgozásához támogatásra van szüksége. Ha ezt beismerjük, már egy nagy lépést tettünk a megoldás felé.

•Az „E” az energiára utal. Arra ösztönöz, hogy ne végezzünk energiarabló tevékenységeket, kerüljük az energiavámpír ismerősöket, és töltsünk minél több időt energiát sugárzó emberek társaságában.

•Az „L” betű pedig a lokációt jelöli, ahol érzésünk szerint a minket befolyásoló tényezők vannak. A külső lokáció arra utal, hogy hajlamosak vagyunk a külső körülményekre fogni a velünk történő dolgokat. A belső lokáció viszont azt mutatja, hogy mi magunk tudatosan irányítjuk a sorsunkat.

Ha a FUEL négy betűjét megtestesítő területeket tarjuk szem előtt, akkor képesek leszünk fejleszteni a stressztűrő képességünket, és „teletankolhatjuk” magunkat rezilienciával!