Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Te is stresszevő vagy?

Istock | A stresszevés egyenes út a súlyproblémákhoz

Hűtőre járók, figyelem!

Nem vagy éhes, mégis, ha valami negatív inger ér, önkéntelenül nyúlsz a hűtőszekrény ajtaja felé? Jól esik rágcsálni valamit, ha ideges vagy? Szívesen jutalmazod magad valami nassolnivalóval, ha túljutsz egy feszült helyzeten? Ha a válaszaid nagy része igen, valószínű, hogy te is stresszevők táborába tartozol.

 

Mindenkinek lehetnek rossz napjai és mindenkinek más működhet megoldási stratégiaként az extrán stresszes időszakokra. Vannak, akik túlevéssel és egészségtelen ételek választásával próbálják levezetni aktuális feszültségüket. Sajnos a stresszevés során nemcsak az a baj, hogy általában egészségtelenebbül választunk, hanem többet is eszünk, ráadásul a szervezetünk is másképp dolgozza fel az ételt. A szakértők egyébként a stressz mellett leggyakrabban még az unalmat és a félelmet említik a felesleges evések okaiként. De mit lehet tenni, és létezik-e megoldás a stresszevés leküzdésére?

 

Kezdjük egy kis önvizsgálattal!

A legfontosabb lépés a megoldás felé vezető úton, hogy megfigyeled, hogy a főétkezéseken kívül mikor és miért nyúlsz az étel után. Tarts egy alapos önvizsgálatot, és válaszolj őszintén a következő kérdésekre.

  • Szívesen nyúlok étel után, ha erős érzelmeim vannak?
  • Gyakran valódi éhségérzet nélkül, rendszertelenül kezdek enni?
  • Ha stresszhelyzetben vagyok, jellemző, hogy „jutalmazó”, „megnyugtató” ételeket kívánok, azaz valamilyen cukorban, szénhidrátban gazdag élelmiszert?
  • Előfordul, hogy csak rövid ideig érzem magam jobban, ha csillapítottam a rám törő éhséget?
  • Előfordul, hogy az érzelmi falások után szégyellem magam és bűntudatot érzek?
  • Problémásnak tartom az étkezési szokásaimat és/vagy a súlyomat?

Ha több kérdésre is igennel válaszoltál, akkor könnyen előfordulhat, hogy nálad is stresszevés áll a háttérben, aminek létezik egy bizonyos biológiai alapja is. Amikor ugyanis stresszhelyzetben vagyunk, egy kortizol nevű hormon szabadul fel a testünkben, aminek hatására megéhezhetünk. Ugyanakkor a probléma hosszútávú megoldása nem az, hogy befalunk gyorsan valamit, ha feszültnek érezzük magunkat. Igazi megoldást az hozhat, ha önreflexiót gyakorlunk, és mélyebben –akár szakember segítségével – a gyökereinél kezeljük a problémát.

 

 

Ha nem az éhség a probléma, akkor nem az evés a megoldás

Pontosan ez az! Ha kinyitod a hűtőajtót a főétkezések között, tedd fel magadnak a kérdést: Tényleg éhes vagyok? Milyen helyzetben vagyok jelenleg? Mire van szükségem? Vigasztalásra? Stresszoldásra?

Érdemes ilyenkor megnevezni a stressz forrását, és konstruktív módszereket találni az ok kezelésére, ahelyett, hogy ideiglenes megoldásként az evést választod. Ha ez kezdetben nehezen megy, segíthetsz magadnak azzal, hogy az egészségtelen ételeket egyszerűen eltávolítod otthonról.

 

Legyen B terved

A hűtő tartalmának felfalása helyett jobb, ha készülsz egy B tervvel is. Legyen „fegyvered" az érzelmi evést kiváltó helyzetek elleni küzdelemhez. Ami ilyenkor segíthet:

Relaxációs tevékenységek: nyújtás, jóga vagy meditáció

Friss levegő a természetben: séta, futás vagy akár kerékpározás

Figyelemelterelés: egy jó barát vagy családtag felhívása

Fontos, hogy magadnak találj valami motiváló és személyre szabott megoldást a stresszevés helyett! A fentiek mellett működhet még a tánc, kirándulás, kertészkedés, zenehallgatás, társaság keresése, baráti beszélgetés, hobbitevékenység, blogírás, meditáció, vagy kifejezetten a stressz hatásainak kezelésére irányuló relaxációs módszer, átfogóbb megoldás céljából pedig egy feltáró pszichoterápia.

 

A cikkhez használt forrás a dg-ernaehrungsberatung.de oldaláról származik.