Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futsz, de nem fogysz? – Inzulinrezisztencia is lehet az ok

by Pressmaster | Futás-fogyás-inzulinreziisztencia

Dr. Balogh Illés endokrinológus válaszolt a kérdéseinkre.

Ha rendszeresen sportolsz és odafigyelsz az étkezésedre, mégis kínlódva tűnnek el plusz kilók, akkor érdemes konzultálnod egy endokrinológussal, aki egy alapos kivizsgálás után magyarázatot adhat arra, miért is olyan nehéz megszabadulnod a túlsúlyodtól.

A harmincas éveim elején, amikor még nem voltak gyerekeim, a szabadidőm nagy részét futássa töltöttem, és gyakran jártam versenyekre is. Volt egy barátnőm, akivel sokat futottunk együtt. Futás közben szerettünk beszélgetni és sokszor mesélt arról, milyen nagy küzdelmek árán tudja még a rendszeres sportolás mellett is formában tartani magát. Aztán úgy alakult az életünk, hogy egyszerre találtunk komoly párra, nagyjából egy időben volt az esküvőnk, de a gólya már csak hozzánk kopogtatott. Hiába teltek-múltak az hónapok, a vágyott gyermekáldás náluk csak nem következett be. Ekkor szánta el magát a barátnőm egy alapos kivizsgálásra, amelyen szinte azonnal kiderült, hogy a probléma okozója az inzulinrezisztencia.

Az alvászavartól az éhségrohamokig

Szervezetünk működése szempontjából nagyon fontos, milyen a vércukorszintünk. Ennek szabályozásában az inzulin tölt be szerepet, hormonként szabályozza a sejtek glükózfelvételét, amely energiát biztosít számukra. Inzulinrezisztencia esetén hiába van jelen a vérben a megfelelő mennyiségű glükóz, a sejtek nem tudják azt elegendő mennyiségben felvenni. Ezért éhezni fognak, és csak a normálisnál jóval magasabb inzulinszint mellett tudnak majd annyi glükózt felvenni, amennyire a megfelelő anyagcseréhez szükségük van. Ezt Dr. Balogh Illés, az Istenhegyi Magánklinika endokrinológus szakembere magyarázza és hozzáteszi, hogy az inzulinrezisztencia napjainkban sajnos gyakori jelenséggé vált.  „Az a baj, hogy a főként nőket érintő inzulinrezisztencia tünetei elég változatosak, így nehéz is rögtön felismerni. A panaszok közé tartozhat a fáradékonyság, alvászavar, hangulatingadozás, izzadékonyság, szénhidrátéhség, étkezés utáni kóma, kézremegés, éhségrohamok. További intő jel lehet a menstruációs zavar, a szőrösödés, a túlsúly, a depresszió, de akár a hajhullás is. Ha valaki a fenti tünetekből akár többet is magáénak mondhat, érdemes ellátogatnia a háziorvosához és beutalót kérni egy endokrinológiai vizsgálatra, ahol egy cukorterheléses mérés során az inzulinszintet is megnézik.”

Mi állhat a háttérben?

Dr. Balogh Illés elmondja, hogy az inzulinrezisztencia oka az, hogy a sejtek inzulin receptorai nem jól alakulnak ki, illetve nem működnek megfelelően. Ennek hátterében genetikai hajlam is állhat, de az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét mindenképpen növeli, ha a családon belül előfordult már 2-es típusú cukorbetegség. Emellett a mozgásszegény életmód és a gyorséttermi ételek is emelik a kockázatot. „Ugyanakkor az inzulinrezisztenciát nem csak a kalória-és szénhidrátdús, rossz minőségű táplálkozás és a mozgáshiány válthatja ki, hanem az ülő munka, a halmozódó alvásdeficit, a munkahelyi stressz, de akár egy családi tragédia vagy különféle hormonális készítmények (pl. fogamzásgátló tabletta) is okozhatnak zavart – magyarázza a szakember. – A D-vitamin hiány is növelheti a kialakulás kockázatát, de figyelniük kell magukra azoknak is, akik különböző gyomor- és bélrendszeri, emésztőszervi problémákkal küzdenek vagy pajzsmirigy-alulműködésük van, esetleg tejcukor- és a gluténérzékenyek. Sőt, akár sportolóknál is megjelenhet az inzulinrezisztencia: az extrém terhelés, a túlzott fehérjebevitel, egyes teljesítményfokozó készítmények használata is negatívan befolyásolhatja a szénhidrát-anyagcsere működését.”

 

Inzulinrezisztens vagyok, most akkor mi lesz velem?

Ha megvan az inzulinrezisztenciáról a diagnózis, fontos, hogy nem szabad megijedni. Az inzulinrezisztencia szerencsére ma már jól kezelhető. Első és legfontosabb lépés a gyógyulás útján, hogy találjunk egy endokrinológust, akiben megbízunk és aki segít, hogy minél hamarabb nekiálljunk a számunkra ideális életmód kialakításának. Dr. Balogh Illés számtalan sikertörténetet kísért végig és azt javasolja, mindenki forduljon szakemberhez és ne az internetről próbáljon „tuti tippeket” levadászni. „Megfelelő mennyiségű mozgás, és változatos, feldolgozott szénhidrátokban minél szegényebb, zöldségekben és gyümölcsökben viszont minél gazdagabb étrend – nagyon röviden ezeket lehet ajánlani. De ne felejtsük el, minden helyzet egyedi. Előfordulhatnak olyan esetek is, amikor az anyagcsere-zavar, és a hozzá társuló tünetek miatt gyógyszeres kezelést kell igénybe venni, ami egyénenként személyes mérlegelést, és orvosi beállítást igényel. Ha ez sikerül, akkor látványosan javulhat az anyagcsere, ami aztán a gyógyszeradagok fokozatos csökkentéséhez, majd elhagyásához vezethet.”

Természetesen mi magunk is sokat tehetünk a gyógyulásunkért. Ehhez elengedhetetlen például a megfelelő minőségű és hosszúságú alvás. Az elalvási nehézségen javíthat a korai vacsora, az esti edzés kerülése, és a hűvös hálószoba is. Ha feszültséggel terhes életszakaszban járunk érdemes a stresszkezelésre is időt fordítanunk. Találjuk meg a saját stresszkezelő eszköztárunkat: jógázzunk, sétáljunk, meditáljunk, táncoljunk, csináljunk bármit, ami feltölt bennünket. Mindemellett nyugodtan vegyük igénybe pszichológus vagy akár coach segítségét is, aki megfelelő támogatást tud nyújtani a sikeres életmódváltás végig viteléhez.

 

Minden jó, ha a vége jó

És hogy mi történt a cikk elejében említett barátnőmmel? Miután diagnosztizálták nála az inzulinrezisztenciát, rövid ideig gyógyszeres kezelést kapott. Ezalatt az idő alatt, több időt fordított magára, kevesebbet dolgozott, és elkezdett tudatosabban táplálkozni. Mindennek köszönhetően egy éven belül megfogant a kisbabája, akit két év múlva követett a kistestvére is.