Mindent a futásról nőknek Németh Györgyi blogja
Írj nekünk

Lábaink 2. – Mit üzen a láb fájdalma?

Mikor kiderül hogy futok, biztosan elhangzik a kérdés, hogy bírják a térdeim a lábaim.  kérdésnek van jogalapja. Igen tudom, meg kéne tanulni minimál cipőben futni, sőt a futás szempontjából jól jönnének a kenyai gének is és akkor tudnék puhán, a súlypontomon átgördülve futni és talán nem sérülnék le soha. Hát nem tudom. Mezítlábas futás próbálkozásom csúfos talpi fascia gyulladásba torkollt. Persze lehet, hogy én csináltam rosszul valamit. Nem akarom azt állítani, hogy mindenkinél borítékolt a sérülés ha fut, de nem hallgathatom el, hogy egy tempósabb futás után bizony érzem a lábszárizmaimat, a térdeimet. Sőt, az első félév kemény kilométergyűjtése is érzékenyebbé tette a lábszárizmaimat. El vannak fáradva érezhetően. Neked volt már hasonló tapasztalatod? Nemhiába vannak sportági alkalmassági vizsgálatok, melyekben javaslatot tesznek az ember fizikai adottságai és jellemzői alapján, hogy milyen sportot érdemes gyakorolnia.  Ilyen vizsgálaton még nem voltam, de egyszer majd megejtem. Közel a negyvenhez, épp időben! Ettől függetlenül futok, még akkor is, ha alkatilag volna ideálisabb sport is a számomra. Ugyanakkor ezek az alkati hiányosságok nagyobb óvatosságra intenek, és behatárolják meddig juthatok el a futásban. A sport magában hordozza a sérülés veszélyét, de nem feltétlen. Ha valaki tisztában van az adottságaival, megtanul olvasni  az apró jelekből, akkor egy időben módosított edzésprogrammal a komolyabb sérülés elkerülhető. Sok futó igyekszik önnön határait minél gyorsabban felfedezni, és hajlamos elfelejteni a fokozatosság elvét. A kezdeti sikerek után megnő az étvágy, gyorsan növekednek az edzésszámok, az edzés időtartama, gyűlnek a kilométerek, valamiért sürgetővé válik a gyorsulás (a határok feszegetése). A sikereket aztán előfordul, hogy beárnyékolja a sarok, a talp, a boka a vádli, a lábszárizmok vagy a hajlítók fájdalma
De honnan lehet tudni, mi az oka egy adott sérülésnek? A Runners' World-ben olvastam egy cikket, ami ad némi segítséget ahhoz, hogy könnyebb legyen megállapítni hol a hiba a futóedzésben.
 
 
A dán Aaruhus Egyetem kutatói szerint a lábfájdalmak némelyike leginkább csak a hosszútávfutóknál jelentkezik, a sprintereknél egyáltalán nem.Megállapították, hogy két alapvető probléma okoz jellemzően sérüléseket a futóknál, a túl nagy edzésadag és a túl gyors futótempó.
Vannak teljesen egyértelmű fájdalmak, melyeket könnyen bekategorizáltak.  Ugyanakkor van néhány sérülés, mely okai összetettebbek - írja a lap. Ha sikerül meghatározni, hogy mi a sérülés oka, érdemes módosítani az edzéseken. Az edzéssel  és a fejlődéssel együtt jár egyfajta "kényelmetlen" érzet az izmokban, ízületekben. Ez normális jelenség. Határozott fájdalmak esetén azonban mindenképp érdemes felkeresni egy orvost. Aki rendszeresen sportol, képes megkülönböztetni ezt a kétféle érzetet.
Kiegészítésként azért hozzáteszem, hogy a sérülésekért azért még igen sok más dolog is felelős lehet. Ilyen például a rossz futócipő, a test "hibás" biomechanikai működése, a láb deformitásai, a gyenge tartóizmok, a rossz futótechnika, átszokás új futótechnikára, újfajta cipő próbája, a megerőltetett izomzat, a túledzés.
Nekem eddig cipőváltás, mezítlábas futás próbálkozása, és a számomra gyors tempó miatt voltak könnyebb sérüléseim.
 
A sérülések elkerülésében segít még az edzés előtti bemelegítés, melynek része a dinamikus nyújtás, valamint a rendszeres keresztedzés (úszás, bringa, funkcionális tréning, konditermi edzés). Legalábbis nekem ezek működnek.Aggódni nem kell, jól vagyok. Nem teszek mást, mint figyelem magam, mit bír a testem, mire hogyan reagál. E szerint módosítottam az edzéseimet, de volna még mit korrigálni. Neked volt esetleg van valamilyen sérüléset amit a futással kapcsolatba hozható? Jó futást! Györgyi
 
Források:
Runner's World. 2013. September, p019. Danny Dreyer: Chi Futás. webbeteg.hu sportorvos.hu