Mindent a futásról nőknek Németh Györgyi blogja
Írj nekünk

Így működik az SMR – pár szó a módszerről és a hengerekről

Akármennyire hihetetlen, a futásnak nem szükséges velejárója a sérülés, a feszes izomzat, a fájó térd, talp és csípő. Az SMR önmasszírozási módszer alkalmazása, segíteni fog téged abban, hogy elkerüld az izom és ízületi problémákat, hogy jobban teljesíts és még nagyon sokáig futhass. A módszert először az élsportban kezdték el alkalmazni. Ma már viszont minden életmódszerűen sportoló, amatőr futó számára elérhető az eszköz és a helyes használat megtanulásának lehetősége! Járj továbbra is masszíroztatni, manuálterpiára vagy más nálad már bevált regenerációs kezelésre! Az SMR henger alkalmazásával rásegítesz a regenerációs folyamatra, és a hétköznapokban sem hagyod cserben a testedet. Gyakorlatilag olyan, mintha mindennap elvinnéd az autódat egy mosásra. Edzés előtt és után lehengereled magad 10 percben. Ennyit megér a gépezet karbantartása, ugye?! 

MI AZ SMR?

Biztosan láttad már az SMR rövidítést, és be is ugrik róla egy hengeren guruló sportoló képe. Az SMR azonban több mint egy henger és gurulás előre hátra. Az SMR, azaz Self Myofascia Release, egy kompressziós, önmasszírozó eljárás neve. Magyarul az izompólya önmasszázsát, fellazítását jelenti, egy henger segítségével. Az talán számodra sem újdonság, hogy masszírozással, az izomfeszülés és görcsök feloldhatóak. Azt is biztosan tudod, hogy sokkal kevésbé vagy sérülékeny, ha az izmaid megfelelő tónusban vannak. Én sokszor tapasztaltam, hogy egy komolyabb masszírozás vagy manuálterápiás kezelés után, sokkal lazábban és könnyedében tudok futni. Azonban az SMR henger sem mindenható. Makacsabb izomgörcsök esetén, kisebb, fémből készült - akár hűtött, jeges -  hengerek vagy nyomópontok stimulálására alkalmas kislabdák alkalmazására is szükség lehet.   Az SMR henger által kifejtett izomlazító hatás, az idegrendszerre is pozitív hatással van.
 

Hogyan hat az SMR henger az izmokra?

 
Az SMR módszer lényegét Takács Kinga SMR Master Trainer magyarázta el nekem, amikor részt vettem a Trigger Point SMR alapok képzésén. A henger úgy működik, hogy a saját testsúlyunkkal ráterhelünk a eszközre azon a területen, ahol masszírozni szeretnénk a testünket. A hengeren lassan kell gurulni, jobbra-balra mozogni, nyomást-súlyt ráhelyezni, hogy a kompressziós hatás, azaz a nyomási inger létrejöjjön. Amikor nyomás alá helyezünk egy területet,  akadályozzuk a vérellátást az izomrostban. A nyomás feloldásakor (amikor elgurulunk az adott területről, vagy megszüntetjük a nyomást), a hirtelen beáramló vér elszállítja a lerakódásokat, megtisztítja, felfrissíti az adott terület szöveteit. Ugyanolyan a módszer, mintha  rálépnénk a locsoló slag csövére, majd leszállnánk róla. A nagy nyomás, sokkal intenzívebb tisztítást végez. A salakanyagok elszállítása és a mechanikai inger hatására az izmok fellazulnak és visszanyerik elasztikusságukat
 

Az SMR hengerről

 
Különböző méretű, keménységű és felületű hengereket lehet vásárolni a piacon. A keményebb, és rücskösebb mintázatú hengerek a mélyebb szövetekre is hatással vannak, még a sima felületű eszközök inkább a felső rétegekre hatnak. Vannak olyan hengerek is mint a GRID, ahol a többféle felület ötvözve van.  A hengerek minősége közt is van eltérés. A legprofibb hengerek belül kemény, műanyag vázat kapnak, arra rögzül a szivacsos felső réteg. Ezek sokkal tartósabbak. Az ilyen típusú hengereket évekig lehet használni. Ilyen a Trigger Point GRID hengere is. A GRID-nek kétféle keménységű borítása is van. Mind a kettőt próbáltam. Szerintem a keményebbet is nyugodtan lehet használni, bár a GRID puhább hengerét vettem meg. Ismerek olyan sportolót, aki már 4 éve használja a képen látható narancssárga GRID-et.Tehát jól bírja a gyűrődést. Ha megteheted, vásárlás előtt próbáld ki az eszközt.

Grid, az SMR hengere csalájából

 
A Trigger Point GRID hengeren azért alakítottak ki sima, négyzetes és csíkos felületeket, mert ezek a fomák hasonlítanak leginkább az ember tenyér, ujjbegyek és ujjak mintáihoz. Ezáltal sokféle nyomási ingert kapnak az izmok. A hengernek háromféle mérete van (lásd a fenti képen, a narancsszínű hengereket). Így utazáshoz, illetve hosszabbak,  nagyobb testű sportolók masszírozásához is alkalmasak A GRID hengerek előnye pedig nem csak a kialakítás, hanem az a módszer, amit a Trigger Point Foam Rolling képzése ad. Megtanulhatod a henger profi használatát. A GRID annyira erős, hogy rátámaszkodva, belekapaszkodva, rádőlve vagy rálépve, különböző erősítő gyakorlatokat is elvégezhetsz.
 

Mikor nem alkalmazható az SMR henger?

 
Vannak olyan krónikus betegségek, melyek kizárják az SMR henger használatát. A biztonságos használat érdekében mindenképp érdemes megtanulni az eszközön végrehajtható gyakorlatokat. Én az R-med Foam Rolling 4 órás tanfolyamát végeztem el. Nem kell hozzá edzői előképzettség, amatőr sportolók is részt vehetnek ezen az oktatáson.
A következő esetekben nem használható otthon az SMR henger:
  • csontritkulás,
  • magas vérnyomás betegség (A gyógyszerel beállított vérnyomás nem számít kizáró oknak. )
  • véralvadásgátló szedése esetén,
  • cukorbetegség,
  • ha valakinek komolyabb visszérproblémái vannak (mélyvénás tágulat)
  • terhesség
  • idős korban fokozott óvatossággal kell alkalmazni az eszközt!