Mindent a futásról nőknek Németh Györgyi blogja
Írj nekünk

Hogyan maradj motivált a futásban?

A futás szuper dolog, mégis sokakat elér a részleges vagy teljes kiégés. Ez leginkább akkor fordul elő, ha túl magasra emeli valaki a lécet és sok-sok kemény edzés árán sikerül a tervezett cél elérése (vagy nem). Ki a fene akar hetente 3-5 alkalommal belehalni az edzésbe, eszeveszett kilométer hajhászásban gyötrődni?! Aki erre rábólint az mazochista. A heti 3-6 könnyű és közepes intenzitású, és 1-2 keményebb edzés bőven elég az amatőr sportoló életében, és még a motiváció sem hagy alább. Persze tudom, hogy jó érzés úgy csinálni mint az élsportolók. De sajnos mégsem vagyunk azok. Nekünk itt vannak a gyerekek, a család, a háztartás a munka, és sorolhatnám. Ezek tengelyén kell egyensúlyozni. Ugyanakkor reális elvárás kihozni magunkból a majdnem maximumot. Persze legyél gyanús magadnak, ha heti 1-2 edzéssel a hátad mögött vagy motiválatlan. Biztosan nem a túledzéstől szenvedsz... . De térjünk vissza a fő témához, azaz MIT TEGYEN A FUTÓ ha már rendszeresen futott, és most mégSINCS KEDVE FUTNI?
 

 
 
 

 
 
 
1. Ne agyalj,  csak menj és csináld! Ne hallgass a fejedbe befészkelő, gondolatokat gyártó kisördögre "hideg van", "késő van", "majd holnap" stb.. Minél több alkut kötsz az agyaddal, annál jobban távolodsz a sportos életmódtól. Egyszerűen menj ki és fusd le a napi edzéstervedet vagy amit elterveztél. A  Nike módjára mondhatnám azt is, hogy "JUST DO IT". Ha mindig arra vársz, hogy megjöjjön az ihlet a napi futásra, lehet hogy sosem jutsz ki az aszfaltra. Szerinted nekem minden nap fülig ér a szám az edzés előtt? Hát, nem! Viszont sosem bántam meg egyetlen edzést sem amit valaha végigcsináltam.
2. Keress egy versenyt, tervezd meg a felkészülést! Egy versenyfelkészülés hihetetlen motiváló erővel bír. Készíts éves versenynaptárt, ez majd ritmust visz az edzéseidbe. Nézz bele ebbe a versenynaptárba, hátha megtetszik valamelyik program. Nekem az éves versenynaptár olyan mint a szamárvezető. Látom, hogy melyik hétvégén hová megyek, mi a cél, ezért mit kell tennem.
3. Emlékezz vissza az utolsó futásodra, amikor nem volt kedved kimenni de te mégis lefutottad a tervezett távot! Ugye milyen büszke voltál magadra? A futók 99%-a pozitívan értékeli azt a futóedzést, amit nem volt kedve elkezdeni, de mégis végigcsinálta. ( A maradék 1% pedig hazudik, ez biztos.:))) )
4. Tedd közzé, hogy mennyi futás tervezel egy adott napon vagy héten! Az online nyilvánosság nagyon hatékony, hisz amennyiben megosztod a terveidet másokkal is, már nem viszakozhatsz. Én nyilván a Mindent a futásról nőknek Facebook közösségét javaslom, hisz én ott rajta tartom a szemem mindenkin!:) Anno a blogot is a saját motiválásomra kezdtem, hogy végigcsináljam a maratoni felkészülést. Nekem nagyon sokat jelent ez a virtuális közösség, mert átsegít a nehéz pillanatokon a gondolat, hogy másokat is érdekel milyen volt egy adott edzésem vagy versenyem.
5.  Fuss közösségben! Ha bejelentkeztél egy közös futásra, nem szép dolog nem elmenni. Ha elkötelezed magad másoknak, sokkal kevésbé esélyes, hogy kihagyod az edzést. Tehát, keress futóközösséget a lakhelyedhez közel! Ha nincs ilyen közösség, szervezz magad köré futótársakat.
6. Jutalmazd magad! Segít, ha a nehezebb időszakokban apróbb jutalmakat osztogatsz magadnak. Bármi szóba jöhet amit szeretsz, de csak akkor ha az edzést letudtad. Érdemes apró dolgokban gondolkodni, hogy a heti x számú edzést végigcsináld. Például csak a futós edzések után használj kellemes, relaxáló fürdősót a kádban vagy csak azokon a napokon engedj meg magadnak pár kocka csokit, amikor futsz. Vegyél magadnak új futócuccot, ha például teljesítesz x heti kilométert x időn keresztül. Ha nem bízol a saját következetességedben, akkor vond be a játékba a párodat is.
7. Fejezd be a nyávogást! Elég az önsajnálatból Örülj, hogy egészséges vagy, hogy van két  jó lábad amivel futhatsz. Sokan mit nem adnának azért, hogy futhassanak. Tehát élvezd ki a tested fizikai lehetőségeit, kapj fel egy futócipőt és hess!
8. Inspirálódj! Olvasd el mások sikersztorijait itt a blogban vagy más online oldalakon. Nézegess futóknak szóló könyveket, magazinokat, online oldalakat, figyeld az új sportruházati trendeket - nézegesd az image fotók futónőit, képzeld el magad is maratoni hősként, tarts kapcsolatot más futókkal (akár a Mindent a futásról nőknek online közösségével).
9. Adj magadnak 10 percet! Akármennyire sem akarsz elmenni futni, öltözz fel és adj magadnak 10 percet arra, hogy kipróbáld a futást. Ha 10 perc futás után is nyűgös vagy, akkor fordulj meg, menj haza. Írd meg nekem vagy másoknak, hogy mi történt! Majd gatyába rázunk!
10. Végezz más sportot! Ha végképp besokalltál a futástól, akkor sportolj mást. A lényeg, hogy mozgásban maradj. Hamarosan úgyis jelentkezni fog a vágy, hogy ismét futhass.
 
 
Jó futást!
 
Györgyi
 
 
 
Forrás: