Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Miért futnak a nők?

Aldi Női Futógála

Istock | Sokan azt gondolnák, hogy a női első számú motivációja a fogyás, pedig leginkább a stressz csökkentése miatt futunk.

A BSI megkérdezte, és elsősorban nem a fogyás miatt futunk!

Hogy miért is kezdi el a futást egy nő? Ahány futó, annyi háttérsztori, annyi motiváció. A futás népszerű a nők körében is, erről árulkodik, hogy évről évre egyre több női résztvevő van a futóversenyeken, és a legnagyobb hazai női futóverseny, az Aldi Női Futógála szervezői is folyamatosan növekvő indulói létszámot tapasztalnak. Miért futunk? Szubjektív elmélkedésünk mellett a BSI és a 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány közös, futónőket meginterjúvoló felmérésének eredményeiből is szemezgetünk.

A futás számunkra lelki tényező, és a legtöbben heti 2-3 alkalommal futunk

"Annak, hogy miért futunk, legalább annyi oka van, mint ahány nap az évben, ahány év az életemben. Én leginkább azért futok, mert ilyenkor állat, gyermek, művész és szent vagyok egyszerre. Te is az lehetsz! Találd meg önmagad a futás által, és azzá válsz, akivé teremtettél. Futni jó, és aki egyszer rákapott az ízére, le sem tud már állni vele. A futáshoz mindig épp jókor van. Ebben a pillanatban is" - vallotta Pápai Tímea oldalunk egy korábbi írásában.

Neveztél már a 24. Aldi Női Futógálára?

Magyarország legnagyobb női futóversenyét rendezik 2019. május 19-én. Sokak számára a Női Futógála az első futóverseny, míg mások szívesen térnek vissza PB-t futni vagy épp a családdal vagy barátnőkkel váltózni. A 24. Aldi Női Futógálán több távon is indulhatsz.

Futhatsz a családdal 600 méteres távon, futhatsz vagy gyalogolhatsz 2,5 kilométeren.

Barátnőiddel váltóban is indulhattok párban 4,1 km + 5,9 km-en vagy 10+5 km-en, és trióban is kipróbálhatjátok magatokat 3x2 km és a 10+5+2,5 kilométeres távokon. Egyéniben  5 vagy 10 kilométeres távon futhatsz. Minél korábban nevezel, annál kedvezményesebben teheted mindezt. Nevezni itt tudsz.

De mégis mennyi ideje van egy mai nőnek arra, hogy megélje mindezt, és időt szánjon saját magára? A BSI felmérése szerint, amit 1900 nő megkérdezésével végzett, és ahol a résztvevők átlagéletkora 38,6 év volt, a heti 2-3 futás a legjellemzőbb a nők körében. Ők a megkérdezettek 60%-át tették ki, 25% pedig heti 4-szer indul el futni.  

Fiatalság = rövidebb távok

Mindenkinek a saját vérmérsékletén, időbeli keretein és valamelyest az adottságain múlik, hogy mennyit tud futni. Érdekesség: a 20 évesnél fiatalabbak nők esetében jellemző, hogy heti 10 kilométert futnak összesen, bő 40%-uk ezt a távot jelölte meg. A megkérdezettek 40%-a fut 11-25 kilométer között, ami nagyságrendileg egy félmaratoni felkészülés heti mennyisége. 30% fut 26-45 kilométer között hetente, ami nagyjából a maratoni felkészülés átlaga. 20% 10 km alatt fut hetente. A megkérdezettek 1%-a fut 46 kilométernél többet heti szinten. Ez szintén érthető, hiszen ez utóbbi kilométerszám is több mint 4 órás heti edzést feltételez. A rutin hatása azonban itt is megmutatkozik: azok körében, akik legalább 4 éve futnak, 15% feletti a 46 kilométernél hosszabb heti távot teljesítők aránya.

10-ből 4-en futnak a fogyás miatt

Az alakformálás szinte minden nő életét végigkíséri. A megszokott sztereotípiák alapján feltételezhetnénk, hogy a legtöbben azért kezdenek el futni, hogy fogyjanak. A kérdőívet kitöltők 43%-a saját bevallása szerint mégsem a fogyás miatt, hanem stresszoldás céljából húzott először futócipőt, és jól is tette: a legalább 10 éve futók 61%-a arról számolt be, hogy sokkal jobban tűri a stresszt, mióta fut. Az egészségmegőrzés szerepelt a futónők által megjelölt második helyen, mint a legfőbb motivációs faktor a futásra. Minket is meglepett, de a fogyási motiváció csupán a harmadik helyet foglalja el az okok listájában, éppen csak megelőzve a kikapcsolódást. Érdemes hát az előfeltevéseken elgondolkodni... Talán sokkal elégedettebbek a nők saját testükkel, mint hittük? Vagy a gyakori futással megszűnnek a súlyproblémák? Azért azt érdemes megjegyezni, hogy a kezdő futók közül minden második megkérdezett az egészségmegőrzés mellett a fogyást említette ki legfőbb motivációs faktorként.

A futás-fogyás kombó működik!

Kezdjük a legbiztatóbbal: azok a nők, akik túlsúlyosan vágtak bele a futásba fogyási szándékkal, 90%-ban arról számoltak be, hogy a futás előidézte náluk a súlyvesztést. A felmérés szerint a futás várhatóan az első pár évben vált ki súlycsökkenést, a hosszabb ideje futó nők már ritkábban számolnak be arról, hogy fogynának a futástól. Ennek több oka is lehet, hiszen a szervezet is hozzászokik a mozgáshoz, és egy bizonyos rutin megszerzése után a futás már önmagában nem jelent akkora kihívást a test számára, mint eleinte. De nem kell elkeseredni, megfelelő edzésekkel (pl. résztávos, tempóedzések, terepfutás) és kellő odafigyeléssel a táplálkozás terén újra be lehet indítani a fogyást, illetve a rendszeresen futók általában nem igazán küzdenek súlyproblémákkal.

 

Karcsúbban, nagyobb önbizalommal és kevésbé stresszesen élnek a futók

A futásból egészen biztosan nem tudjuk kivonni a lelki tényezőket. Ha valaki megtapasztalja azt az euforikus érzést, amit a kezdeti nehézségeken való túllépés jelent, amikor sikerül a háztömböt megállás nélkül körbefutni, majd jön az első 5 vagy 10 kilométer...! Ezek az élmények az önismereten túl magabiztosságot is adnak. A futás miatt számos pozitív változásról számoltak be a női futók a felmérésben. A megkérdezett nők futás segítségével jobban tudják kezelni a stresszt, egészségesebbnek érzik magukat, szebb testformát és önbizalmat kaptak. Legalábbis a válaszadók 58%-a arról számolt be, hogy a futás miatt magabiztosabbnak érzi magát, mint a futás előtti időszakban. A megkérdezettek 40%-a új barátokat is talált a sportnak köszönhetően. Az állóképessége javulásáról minden futó beszámolt!

 

Nem vagyunk elég gondosak futás közben

A futásnak persze nem csak rózsaszín oldala van, hiszen előfordulhatnak sérülések is, ha valaki nem tartja be a fokozatosság elvét vagy elmulaszt olyan folyamatokat, mint a bemelegítés és az edzés végi nyújtás. A felmérés szerint a kezdő futók tudatosabban végzik az edzés előtti és utáni átmozgatásokat, mint a rutinos futók. A kezdők 58%-a melegít be, míg a több mint 10 éve futóknak csak 43%-a. A teljes megkérdezettek fele végez bemelegítést, ám nyújtani már háromnegyed részük nyújt. A folyadékpótlásra a futók szűk kétharmad része figyel oda.

Talán nőként ahhoz szoktunk hozzá, hogy mindig a környezetünk igényeire figyeljünk, és az időnket is pontosan beosztjuk, ezért is igyekszünk spórolni önmagunkon. Fontos lenne tudatosítani, hogy a hosszútávú sportolás egyik alapfeltétele, hogy a testünket a legjobb állapotba hozva végezzük az edzéseket. Így minden nőnek fontos figyelmeztetés, hogy a megfelelő bemelegítés, nyújtás, valamint a kiegyensúlyozott táplálkozás, beleértve a folyadék fogyasztást, fontos alapja a sérülésmentes amatőr sportnak.