Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Ne félj a víztől! A nyílt vízi úszásról

Hogyan szokj át medencéből a nyílt vízbe? Íme néhány tipp, ami segíthet egy nyílt vizi úszó vagy triatlon versenyen.

Itt a nyár, egyre szaporodnak azok a triatlon versenyek, melyek során a medencéből átkerül az úszás a nyílt vízre, és ez mindig új helyzettel állítja szembe a télen uszodában edzőket. Miben más így úszni az uszodai közeghez képest? Milyen mentális akadályok jöhetnek a nyílt vízi úszás során, és hogyan lehet felkészülni ezekre? 

Ha eddig csak az uszoda biztonságos közege volt az edzéseid helyszíne, akkor, íme, egy-két jó tanács, mire figyelj az első néhány nyíltvízi edzésen.

Ugyanaz, mégis más

Nyílt vízben, kezdő úszóként egészen más úszni, mint az unásig ismert medencében. Ennek ellenére mégsem egy nagy ördöngösség, hiszen ugyanazt kell tenned, mint amit eddig is tettél edzéseken. 

Legfontosabb, amit fejben kell tartanod a nyíltvízi úszás során, hogy habár ezúttal mások a körülmények, te ugyanúgy a víz felszínével vagy és leszel kapcsolatban, ott kell megtalálnod az összhangot a környezeteddel. Akár tóban, akár folyóban, akár a tengerben úszol, nem kell semmit sem másképp csinálnod, mint a medencés úszásnál. Nem kell más mozdulatokat tenned, vagy jobban sietned. Az első alkalommal ne is csinálj mást, csak szokj hozzá az új közeghez. Feküdj fel a vízre, és engedd, hogy ringasson magával. Addig nem is kell nagyon más mozdulatot tenned, míg biztonságban nem érzed magad. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy két dolog miatt mégis teljesen más a nyíltvízi úszás, mint a medencés. Az egyik a folyton változó, hullámzó víztükör, a másik pedig a tájékozódás kérdése, azaz hogyan ússzál, hogy egyenesen tudj haladni dilemma.

Az aranyszabály a levegővételnél az, hogy nem akkor veszel levegőt, amikor tájékozódsz, hanem akkor tájékozódsz, amikor levegőt veszel. Azaz a levegővételnél törekedj arra, hogy szádat védd a hullámoktól és fodrozódó víztől. A fejtartásod, és a testtartásodat is úgy kell megválasztani, hogy ne nyelj a szembeáramló vízből. Ez pedig gyakorlás kérdése, hiszen nem egyezik a sima levegővétel mozdulatával, ahogy azt a medencében megszokhattad. 

Előre nézz!

Tapasztalatom szerint hullámban, szélben, nehezebb körülmények között mindig az erős úszók, csendes vízben a technikásabbak haladnak jobban. A nyílt vízben tájékozódás legkönnyebb módja, ha a víz fölött kitekintesz. Ez egy külön technika, amit leginkább sávoktól mentes helyen lehet gyakorolni. Ha nem egyedül úszol, és bízol az előtted úszóban, akkor elég csak víz alatt figyelni a lábvízét, de ha harmadszor veszed észre, hogy te más irányba úsznál, akkor a víz feletti levegővétel közben kell megoldani az előre nézést.
Jó megoldás, ha a kerülendő bója mögött a parton nézel ki magadnak egy jól látható tereptárgyat, és nem is a bóját keresed úszás közben, mert azt néha nehéz észrevenni, hanem a parton lévő objektumot, mert azt a másodperc töredéke alatt is felismered.

Erre gyakorlat lehet az edzéseken a kitett fejes (vízilabdás) úszás gyakorlása, és annak megtapasztalása, hogy az elől lévő kezek miképp tudják a fejedet a víz felett tartani. Persze ehhez erősebb törzs izom kell, és mivel így a vízfekvésed sem optimális, ezért fárasztóbb, mint a betett fejes gyorsúszás. Ráadásul a víz is a szádba akar folyni a szembeáramlás miatt. Ha nagyon kezdő vagy ne versenyen menj először a habok közé, hanem próbálkozz előtte magadtól is úszni egy próba kört úgy, hogy nem ér le a lábad, és ha teheted, legyen közeledben egy kísérő csónak.