Mit kíván a futó? - szokatlan fogások

Mit kíván a futó? - szokatlan fogások

A jól megszervezett frissítés, a sikeres futás egyik alapköve. Éppen ezért mindenki szereti alaposan megtervezni, hogy mikor és mit fog enni-inni az edzések és verseny során. Aztán egyszer csak azon kapod magad, hogy „de ennék egy őszibarackot, úgy innék egy kis koviubilevet, hú de jól esne egy adag sós paradicsom, most azonnal egy pohár hideg kólát”. A Nutella kanalazásról ne is beszéljünk. Időnként elképesztő mennyiségben és olyan dolgokat kívánunk meg hosszú futásaink alatt és után, amit normál esetben nem. Az elv az, hogy „úgyis egy helyre megy”. A most következő írást inkább érdekességnek szánjunk, semmiképp se kezeld ajánlásként a felsorolt fogásokat. Ki tudja, lehet hogy te ettől sokkal őrültebb mixeket kívánsz majd az első maratonod után. 

Lubics Szilvi - Nálam pont az a gond, hogy nem igazán kívánok semmit futás közben. Egy valami mégis eszembe jutott! Amit máskor sosem iszom, de versenyen ölni tudnék érte.: az alkoholmentes citromos Gösser. ????

1. Chips, perec, „mindegy, csak sós legyen”

Futás közben az ember izzad, az izzadsággal pedig sót veszít. Az emberi szervezet pedig okos, ezért olyan dolgokat kíván meg, melyeknek magas a sótartalma, hogy pótolni tudja az elveszített ásványi anyagokat. Ha jó ideje futsz és izzadsz, beugorhat, hogy mennyire ennél egy kis sós kekszet, chipszet vagy akár sózott, szárított marhahúst is. Ha sokszor kívánsz meg ilyesmiket futás közben és után, érdemes odafigyelni a megfelelő sóbevitelre, az elektrolitok pótlására. A sóhiányt sokszor fejfájás is követi futás után. A sót pótolhatod tabletta formájában is futás közben és után. Sótablettát futóboltokban, és patikában is tudsz venni.

Ezt is olvasd el! Így frissíts maraton feletti távokon

2. Kolbász és gumicukor

Megvan az a kép, mikor a frissítőasztalnál valaki paprikás szalámiba csomagolt gumicukrot fogyaszt?  A gumicukor sokaknál kedvelt fogás futás közben, persze most senki se érezze, hogy ennek a mixnek a fogyasztására szeretnénk buzdítani. A futáshoz gyorsan felszívódó és egyszerű cukrokra van szükség, a gumicukor pedig pont ezt biztosítja. Hogy a kolbász hogy jön ehhez…hááát, jó kérdés. Talán a só lehet a kulcs. Van, aki esküszik erre a kombinációra. 

Fotó: Lucas Pilz

 

3. Egy üveg csokikrém vagy nutella elnyalogatva, sós kekszre kenve

Nyilvánvaló, hogy a sok energiát igénylő futás (értsd maraton vagy afeletti távok, 4-5+ órás állóképességi munka) után követeli a szervezet, hogy pótold az elégetett kalóriákat.  Pontosan ezért sokan esnek neki a legtöményebb, legédesebb dolgoknak a konyhában, még az izzadtságtól tocsogó futócuccban. Nálam a durva kalóriadeficites futások után ez úgy szokott alakulni, hogy egy adag csokikrém, egy marék sós keksz, csokikrém, sós keksz, csokikrém…áh, inkább rákenem, úgy egyszerűbb.

fotó: minneapolisrunner.com

4. Baconos-banános rakott palacsinta

Ez az angolszász példa az, ami megüti a „na, ne már” szintet, de ilyen is van. Ha jobban végiggondolja az ember, nincs vele nagy gond, hiszen a banán és a palacsinta megy egymáshoz, mind a kettő szénhidrátban gazdag. A bacon meg biztosan a sópótlás miatt kerül bele. Nincs mese, a hosszútávfutók frissítési gasztro szokásai, kulturális gyökerekből táplálkoznak.

Jakus Béla futóedző - Két éve az UTH115 után kizárólag juhtúrós sztrapacskát ettem fél napig. Még éjszaka is felkeltem és megettem két tányérral. Illetve volt egy dupla élmény ahol tocsnival frissítettem a az első kör végén és nagyon jól esett."

 

5. Savanyúkáposzta és koviubilé

Nem vagy egyedül! Igen, csak úgy a semmiből egyszer csak az ízlelőbimbóid elkezenek koviubi vagy savanyú káposzta levet kívánni, de ekkor már az orrodban is érzed a zamatát, összefut a nyál a szádban. Simán kiinnád az üvegből, igen! Az ilyen erjesztett ételekben nagyon sok pobiotikum képződik és éldegél teljesen boldogan, a jótékony, emésztést segítő hatás miatt kívánják meg a futók. Vagy csak azért, mert finom! Valld csak be!

Ezt is olvasd el! Egyél még úgyis lefutod

 

Gumicukor őrület

A gumicukor valóban nagyon népszerű a futók körében, mivel könnyen magunkkal lehet vinni futás közben. Nem zavaró, ha a szánkba téve lassan oldódik az édes anyag, miközben a lábaink alatt gyűlnek a kilométerek. A Girls on the Run szervezet egészen addig ment, hogy egyi futóedzésük alkalmával gumicukor karkötővel számolták az edzésen résztvevők által lefutott köröket. Az edzés végén mindenki megehette a karkötőjét. (cikkünk nyitó fotója is a www.girlsontherun.org fotósa készítette)

6. Szénhidrát bomba -sárgabaracklekváros banán

Amikor nincs Nutella, és nagyon kellenek az egyszerű cukrok, felmerül a sárgabaracklekvárba mártogatott banán lehetősége is.

7. FUTÁS KÖZBEN ÉS UTÁN A KÓLA IS KÖNNYEN CSÚSZIK

Hosszú versenyeken a kóla minden frissítőasztalon ott van. Sok futó kedvence. Magas cukortartalma helyreteszi az eléhezett futót, az émelygő gyomorra is jó hatással van, és a benne lévő koffein is felélénkít. 

MIchelle Jeneke  ausztrál gátfutó. (fotó: coca-colajourney.com.au)

Persze nem tanácsos az ilyen hosszú futások alkalmával összekomponált kalóriabombákat a hétköznapokban is megenni, hiszen futóként is ugyanúgy oda kell figyelni arra, hogy mennyi energiára van szükségünk. 

Ezt is olvasd el! Mintaétrend futóknak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Varga Violetta
Az én fogyásom - az én futásom

Fogyni nem könnyű, főleg úgy, ha valaki a futás gondolatától is rosszul van. Hogy lesz egy kissé dundi lányból igazi futóbolond?

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!