Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Karácsonyi sütik, egészségesebb kiadásban

Minden futót kihívás elé állítják a karácsonyi finomságok. Táplálkozási szakértőnk Lilla, lesütött nekünk pár klasszikus karácsonyi sütit, futókra hangolva.

Nem kell minden finomságnak ellenállnod, ha meg akarod úszni a karácsonyi pluszkilókat. Egy-két szelet süti simán belefér, de érdemes a klasszikus karácsonyi édességeket egészségesebb hozzávalókkal elkészítened. Recept ötleteink között akkor is találsz kedvedre valót, ha tej- vagy tojásallergiával, esetleg gluténérzékenységgel küzdesz, vegán étrendet követsz, vagy szimplán csak unod a sokadszorra elkészített recepteket. A sütik kiválasztásánáll az is szempont volt, hogy ne kelljen az egész napot a konyhában tölteni, és egy ünnepi futásra is maradjon idő. 

Ezekre figyelj, ha a klasszikus hozzávalókat egészségesebb alapanyagokkal szeretnéd helyettesíteni

Mielőtt a bevált receptek „reformjához” hozzálátnál, nem árt kicsit utánajárni, hogy egy-egy hozzávaló lecserélése hogyan befolyásolhatja a végeredményt. Ha a sima búzalisztet szeretnéd valamilyen gluténmentes vagy egészségesebb, rostdúsabb lisztfélével kiváltani, számíts rá, hogy más lesz az elkészült sütik állaga, mint amit megszoktál. Ha a gluténmentesség nem szempont, akkor azt javaslom, hogy eleinte ne a teljes mennyiséget, hanem csak a búzaliszt 60-80%-át cseréld le, így a kevésbé „reform-életmód-rajongó” ismerőseid körében is nagyobb eséllyel arat majd sikert az alkotásod. A teljes kiőrlésű lisztek általában több folyadékot vesznek fel, ezért a megszokott arányokkal száraz lehet a süti. 

Fontos tisztában lenni az édesítőszerek néhány tulajdonságával (édesítőerő, hőállóság), ha a cukrot szeretnéd kiváltani. Egyes cukorhelyettesítők (pl. xilit, szorbit) nagyobb mennyiségben fogyasztva hashajtóhatásúak.

 

 

Hívd fel a vendégek figyelmét, hogy ha nincsenek hozzászokva az adott édesítőszerhez, akkor tanúsítsanak mértékletességet, vagy készüljenek fel a következményekre, ha 10 szeletet ennének a sütidből.

Az édesítőszer megválasztásánál az egészségügyi szempontok mellett az egyéni ízérzékelés is komoly szerepet játszhat. A stevia kesernyés utóízét például sokan nem szeretik, másokat esetleg az eritrit által keltett „hűvös” érzet zavarhat. A kristálycukorhoz a természetes cukoralternatívák közül leginkább a xilit hasonlít, ennek édesítőereje is megfelel a cukorénak. Ha tartasz a kísérletezéstől, akkor az egyszerűség kedvéért használd ezt az édesítőszert.

 

További információk