Egyél még, úgyis lefutod

Egyél még, úgyis lefutod

Először is tisztázzuk: NEM! A kijelentés nem igaz . Nyilvánvaló, hogy a futással több energiát használsz el, mintha a kanapén tespednél, de ez nem jelenti, hogy a futás miatt bármit és bármennyit ehetsz. Bár nagyon elcsépelt, nagyon igaz, hogy a megfelelő forma 70%-ban azon múlik, hogy mit eszel.

Egy fél óra laza futással, 5 kilométeren én nagyjából 200 kalóriát égetek el (kb. 50 kg vagyok). Persze nem minden 50 kg súlyú nő éget el ennyit, de én, ezzel az edzettségi szinttel, laza, könnyű intenzitású futásnál ennyit égetek, ez tény. Ez a 200 kalória, 41 gramm Snickers csokinak (nincs egy szelet!), 6 darab mogyoróvajas keksznek, egy fél marok gumimacinak vagy egy fél sajtburgernek felel meg. 

Az emberek nagy része hajlamos alábecsülni az elfogyasztott ételek kalórimennyiségét, míg az elégetettekét pedig jóval fölé lövik. Persze nem azt mondom, hogy számolgatnod kell a kalóriákat, azt sem mondom, hogy nem szabad mindent enni. De! Ha a célod az alakformálás, akkor bizony oda kell figyelned arra, hogy mennyit eszel. Ahogy arra is, hogy mit, még akkor is ha futsz!

Ezt is olvasd el!

Mennyi energiára van szükségünk futóként? - 1. rész

Nem ritka, hogy a rendszeres testmozgás ellenére valaki folyamatosan plusz kilókkal gyarapodik. Sok futó fejében él ugyanis a tévhit, hogy bármit és bármennyit ehet, mert „úgyis lemozogja”. Ugyanakkor az is előfordul, hogy a sportoló az edzésintenzitás növelése mellett egyre fáradékonyabb, az edzéseket az energiahiány miatt nyűgnek éli meg. Mindkét végletet elkerülhetjük, ha a táplálkozásunk és a futásaink között összhangot teremtünk, és a tápanyag-bevitelünkkel igazodunk az aktuális edzésterheléshez.

ha odafigyelsz az étkezésedre, jobb futó leszel

Én alapvetően nem tartom rossz ötletnek azt, hogy mindent együnk. Természetesen a szervezetnek szüksége van a zsír-szénhidrát-fehérje hármasára, de az arányokra és a mértékre azért érdemes figyelni. Mindent megehetsz, persze, sőt, nyilván jutalmazd meg magad nyugodtan, amikor egy hosszabb vagy keményebb edzést végigcsináltál, de a jutalom ne egy fél tábla csoki legyen, mert így sosem fogod elérni a célod!

Ha meg tudsz állni egy kocka csokinál, akkor nyugodtan egyél bármit, de ha nehezedre esik a mértéktartás, inkább ne egyél ilyesmit. Hidd el nekem, nem rosszindulatból mondom ezt, hanem egyrészt tapasztalatból, másrészt azért, mert segíteni szeretnék.

Amikor megtudtam, hogy egy-egy futásommal mennyire kevés energiát használtam fel, teljesen elképedtem. Még a nagy futók is odafigyelnek, mikor és mit esznek. Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen a megfelelő eredmények elérése érdekében. 

Néha azért bűnözhetsz 

A futás önmagában nem jogosít fel egy hatalmas zabálásra! Ez a kijelentés nekem is nagyon fájt, de sajnos igaz. Sokszor hallom sokaktól, hogy „áh, neked könnyű, te bármit megehetsz, hiszen annyit futsz!”. Magamban csak mosolyogni szoktam, és eszembe jut, hogy minden ácsingózásom ellenére nem veszem meg azt a tábla csokit. Persze, vannak olyan pillanatok, amikor azt mondom magamnak: megérdemlem, de nem akarok szivárványos „én soha nem kívánom meg” képzetet kelteni, mert igenis de, megkívánom. Ilyenkor tudatosítom magamban, hogy azért nem eszem ilyesmit, mert nem jó nekem, a szervezetemnek pedig nem is kell, nincs rá szüksége  - a telecukrozott csokira valóban nincs szüksége a szervezetnek. Az is szokott segíteni, ha kitűzök egy időpontot, amikor megehetem, például a szombati hosszú futás vagy egy kemény verseny után. 

A sportoláshoz elengedhetetlen a megfelelő táplálkozás, ami hozzájárul a jó közérzethez is. A futás nem csak attól lehet szenvedés, hogy esetleg túl gyorsan futsz vagy túl sokat. Ha rossz az üzemanyag amit beviszel, ugyanúgy rontja a közérzetedet edzés közben A  táplálkozás megreformálása biztosan segít abban, hogy jobb futó legyél, és jobban érezd magad a bőrödben.

Egy jó eredmény a futásban, pedig minden csokinál nagyobb örömforrás lesz.