Télen is lehet futni

Télen is lehet futni

Amikor ma felkeltem reggel, az első gondolatom az volt, hogy nem indulok el a napi körömre. Majdnem ezer okom volt rá.

 

1. Hideg van,
2. folyik az orrom ( igaz, beteg nem vagyok, de ez sem kellemes),
3. havas az út,
4. tegnap futottam, egy napot meg bármikor megengedhetek magamnak edzés nélkül,
5. nincs kedvem.

Jó, ez csak 5 ok, de rengetegnek tűnik. Kortyolgattam a reggeli kávémat, ami jól átmelegített és azon gondolkoztam, hogy mit kezdjek magammal, ha már van egy szabad másfél órám. Mindeközben elkezdett hatni a tejeskávém, én pedig arra gondoltam, hogy ezek az időjárási körülmények, még vagy két hónapig jelen lesznek, ha ma nem megyek, mi a garancia arra, hogy holnap elindulok?!

EZT IS OLVASD EL!

Az alapozásról futóknak!

Tavasztól őszig sokan járunk amatőr versenyekre, és egy-egy célversenyen igyekszünk kihozni magunkból a maximumot. Egy jól felépített futószezon végén, jó pár versennyel a tarsolyunkban, sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk. Egy kis pihenést követően sokan új célokat tervezgetnek. Lehetsz teljesen kezdő vagy rutinos amatőr versenyző, a késő ősztől kora tavaszig tartó időszakot érdemes alapozással tölteni. De mi is az alapozás?

 

 

Egyébként is, szeretem a telet és imádok hóban futni. Csak elindulni nehéz, az ablakból szemlélve mindig sokkal zordabbnak tűnik az idő.  Végül alkut kötöttem magammal: elindulok és futok egy kisebb kört, legalább most végre lesz időm erősíteni és nyújtani is. Jut is, marad is.

"Ha ma nem megyek futni, mi a garancia arra, hogy holnap elindulok?!"


Nos, ilyen reggelek nem egyszer játszódnak le nálam télen, pedig én még szeretem is ezt az évszakot és a hóval sincsenek problémáim. Téli gyerek vagyok, ráadásul már 3 év téli futószezon van a hátam mögött.
Elindultam hát az utamra a mínusz 7 fokban, dupla nadrág, dupla aláöltöző, az arcomon csősál. Tulajdonképpen ez még sokkal kibírhatóbb, mint a nyári hőség. Ott nem vetkőzhetek ki a bőrömből.

Az orrom teljesen kitisztult a friss levegőtől, óvatosan, de biztosan tudtam kocogni a havas terepen, és ami a legjobb, visszajött a futókedvem. Nem is ment el igazán, csak a meleg lakás elpuhított, de kint újból kemény voltam, és élveztem.
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy megfázunk a kinti edzésektől télen, de ez cseppet sem igaz. Megfázhatunk előtte vagy utána az ácsorgástól, vagy a nem megfelelő öltözettől. Ha jól felöltözünk és mozgunk a szabad ég alatt, és majd az edzést befejeve első dolgunk, hogy beálljunk a forró zuhany alá, nem lehet baj.

Fontos!

Ha eddig nem futottál szabadtéren, akkor ne a mínuszokban kezdj hozzá.  A hideghez is szoktatni kell magad. Sétálj inkább nagyokat, és akkor kezdj bele a szabadtéri edzésekbe, ha már kellemesebb a hőmérséklet. Ha eddig kint futottál, akkor pedig ne hagyd magad! A téli szabadtéri edzések szuper élménnyel ajándékoznak meg.


Ugyanakkor, ha kipróbálod és még mindig nem élvezed, akkor bármikor abbahagyhatod a kinti edzést. Menj el futópadozni, ha nem akarod feladni a kedvenc sportod. Annak is ugyanúgy megvan a sportértéke, és biztos, hogy nem fogsz megcsúszni a jeges úton, ráadásul nem kell, hogy az összes futóruhádat egyszerre felvedd, elég csak egy sort és póló.
A lényeg, hogy ha már elkezdtél sportolni, ne állj le vele télen, mert az is egy sokk a testnek, az immunrendszer is kevésbé lesz ellenálló. Ha az egész telet a melegített lakásban töltöd, elcsigázott és fáradt leszel. Ráadásul lemaradsz egy csomó élményről. A legtöbb futópályán egyébként takarítják az utat.


A téli futószezon a legalkalmasabb az alapozásra, remek felkészülés a tavaszi versenyekre. Ilyenkor kevesebb a sprint, sok az alacsony, “zsírégető” futás. Egy következő klassz versenyszezont most tudsz megalapozni.

 

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Fischer Anna
Anna 61 évesen futotta első maratonját

A futás szellemisége nem csupán fiatalon szippanthat magába. Anna 57 évesen kezdett futni, és 2017-ben maratont futott. A története elképesztő!

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!