Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futócsajok az Instáról - @zita19800910

Instafutók

Most egy igazán gyorslábú futólányt mutatunk be.

Kovács Zita egy olyan angol tanár, akire a diákjai méltán lehetnek büszkék, hiszen 4 perces kilométereknél gyorsabban fut 5 és 10 km-en. Insta csatornáján,  @zita19800910 néven szerepel. A stresszes munkakezdés miatt húzott először futócipőt, idén pedig már a maratoni 3 óra 20 perces idején szeretne javítani. 

Hogy indult nálad a futás?

2016 augusztusában kezdtem el futni rendszeresebben, bár már előtte is volt hogy kocogtam, de csak tavasszal meg nyáron. Ugyanebben az évben elindultam egy 5 km-es versenyen márciusban, és ott eldöntöttem, hogy le szeretném futni a félmaratont. Majd augusztusban elkezdtem rendszeresebben készülni és fokozatosan emelve a távokat jutottam el addig, hogy novemberben Siófokon lefutottam a félmaratont éltemben először. Az időm két órán belüli volt, és én ennek mérhetetlenül örültem. Akkor még meg sem fordult a fejemben, hogy nekem ez a táv menni fog rövidebb idő alatt.

 

Nagyon gyors vagy! Ez mindig így volt vagy tudatos edzésmunkával fejlődtél ideáig?

Az, hogy nagyon gyors, szerintem nem igaz, hiszen vannak nálam sokkal gyorsabb futók, akik szintén amatőrök. Senki sem úgy születik szerintem hogy repül, kivéve, ha unikornis az illető. Viccet félretéve, egy ideig telefonos alkalmazással futottam, ahol egy női hang minden megtett kilométer bemondta, az időmet. Kezdetben az volt a célom, hogy 5 percen belül fussak minden kilométert. Majd fokozatosan emelgetve a távot, eljutottam a 15 km-ig, és 2016 júniusában a K&H félmaratonon már 1:36-os időt futottam. Ezt sosem gondoltam volna, magamon is meglepődtem. A fejlődésem egy véletlennek is köszönhető, mert egy futócsoportos posztomhoz szólt hozzá a mostani edzőm, Stépán Zsolt, akinek a tudatos edzésmunkát és a fejlődésem köszönhetem.

Fuss a saját utadon pólóban (megvásárolható: fnboutique.com)

Milyen ritmusban edzel?

Az alapozást decemberben kezdtem és márciusig tartott, az inkább a kilométergyűjtésről szólt. Lassabb és hosszabb távokból állt, de azért voltak benne felrázós futik is. Azóta már kevesebb a heti kilométer számom, de az edzésmunka is inkább a gyorsulást szolgálja. Idén már túl vagyok 1500 km-en, tudom ez nem sok mert akik profik ennél sokkal többet futnak, nyilván ezáltal képesek azokra a számokra és hihetetlen teljesítményekre. A futás az a sport, amiből annyit veszel ki, amennyit beletettél. 

Találtunk ám maratonos képeket is, ez volt eddig a leghosszabb?

Igen, eddig a maraton volt a leghosszabb, kettőt futottam már. Mindkettőt élveztem, és az eddigi legjobb időm 3 óra 20 perc. Idén a célom az, hogy ezt megjavítsam. A héten viszont, ha nem is egyben, de életem leghosszabb távja vár, 72 km, ami az én részem az Ultrabalatonon, a háromfős női csapatunkból.

#aftermarathon #pastaparty #sparmarathon #runningshoes #runninginautumn

A post shared by Zita Kovács (@zita19800910) on

Melyik távon szeretsz a legjobban versenyezni?

Nincs kedvenc távom, szeretek több távon versenyezni, de ha választani kell, akkor talán a félmaraton. Igazából azon a távon sikerült a legtöbbet faragni az időmön. De szeretném magam úgy is kipróbálni egy tíz kilométeres távon, hogy készülök is rá. Kíváncsi vagyok hogy egy rövidebb távon mire vagyok képes akkor, ha specifikusan készülök rá.

 

Mire vagy a legbüszkébb az eredményeid közül? 

Ezt sokan megkérdezték már, de nekem nem az érmek vagy a kupák jelentik a sikert. Nem vagyok gyűjtő! Ha egyéniben versenyzek, mindig saját magam legyőzése a cél, persze ha sikerül dobogóra állni nyilván örülök, de nem ez a cél. Az élmények, az emlékek, a barátokkal való találkozás, szerintem ezek az igazi értékes percek egy - egy eseményről!

 

Ha valaki ismeretlenül fellép az Instádra, azt látja, hogy egy nagyon vékony, gyors lány futkorászik. De nem feltétlenül volt mindig ez így. 

Sokáig életem része volt a mozgás, balettoztam, majd ahogy végeztem a főiskolán és elkezdtem dolgozni, elkezdődött egy mozgásszegény periódus az életemben. Persze ekkor is volt némi sport, de kevesebb. A kilók pedig az évek alatt csak repültek felfelé. Egy idő után pedig már nem tetszett, amit a tükörben láttam. A munkahelyem is stresszes volt, ezért egyszer futócipőt húztam és elindultam ezen az úton!

 

Beszéljünk egy kicsit a "nemfutó" Zitáról: mivel foglalkozol?

Idén zárom a 15. tanévemet, tanár vagyok, angolt tanítok, ebből 13 évet általános iskolában töltöttem, és 2 éve már középiskolában tanítok.

 

A képeken a cuki ikerlánykák a tieid?

Sajnos természetes úton nekem nem lehet gyerekem. Az ikerlányok az unokahúgaim, és van egy unokaöcsém is. Imádom őket! Nagyon szeretünk együtt lógni. 

#twins #nieces #family #christmas #ilovethem

A post shared by Zita Kovács (@zita19800910) on

Kiegészítő edzések végzel?

Általában otthon csinálok erősítő gyakorlatokat gumiszalaggal vagy medicin labdával és van, hogy csak tornázok. Elsősorban a core izmokat erősítem, de eljárok gyógytornászhoz funkcionális edzésre és néha egy - egy TRX órára. Sokat tekerek, ha időm adódik, de csak laza tempóban. Néha úszok is vagy túrázok. Fő a változatosság!

 

Mennyire van nálad a futás fókuszban?

Azt mondhatom, hogy a munkám után ez az első a prioritások között. Elég céltudatos vagyok ezzel kapcsolatban. A szüleim pedig elfogadják és támogatják amit csinálok. Eleinte féltettek, de rájöttek hogy elég idős vagyok már ahhoz, hogy vigyázzak magamra!

Egy mondattal kéne megfogalmaznod, hogy mi számodra a futás, mi lenne az?

"Egy olyan terápiás mozgás, ami testnek és léleknek egyaránt jó! Én kifutottam a bánatom és most futok a boldogságom felé!"