Futócsajok az instáról @runlilla

Futócsajok az instáról @runlilla

@runlilla számára a futás nem feladat, hanem az élet része, ahol fejlődhet és folyamatosan sikereket érhet el. De a siker nem jön magától, a 2:59:45-ös maraton nem adja könnyen magát, de Lilla elérte, mert ha valamit a fejébe vesz, az úgy is lesz. Újabb inspiráló futónőt mutatunk be az Instagramról. 

Inspirációkért kövess minket is az Instagramon: @futasrol_noknek

Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a futással?

6 éves korom óra mozgok rendszeresen, rengeteg sportot kipróbáltam, például balettoztam, kézilabdáztam és néhány hónapig birkóztam is. Általános iskolában minden évben engem indított a testnevelő tanárom a helyi és megyei futóversenyeken, ahol elég szép eredményeket értem el felkészülés nélkül. Igazi szenvedéllyé 15 éves koromban vált a futás, amikor magamtól elkezdtem rendszeresen futni, mivel a gimnáziumi évek alatt ez a sport volt a legegyszerűbben kivitelezhető, és ráadásul mindig is jól ment. Ekkor még csak a szülővárosomban, Füzesabonyban, a város melletti mezőn körözgettem, igazi futócipő és profi óra nélkül. Komolyabban egyetem alatt kezdtem el edzeni és utcai futóversenyeken részt venni, az első félmaratonomat 20 éves koromban futottam Budapesten. Azóta pedig nincs megállás.

 

#balaton #balatonfüred #runingtime #run #runnerlegs #runningcommunity #happyrunner #justdoit #nike #asicsshoes

A post shared by Budapest / Hungary ???????? R. Lilla (@runlilla) on

 

Brutális eredményeket értél el, nagyon gyors vagy.

Úgy gondolom, hogy a rengeteg edzésen és versenyen összegyűjtött kilométer és tapasztalat, önmagam és fizikai adottságaim megismerése kellett ahhoz, hogy elérjem a mostani szintemet. Valójában mindig is érdekelt, hogy hogyan, mitől és mi az az edzésmunka, amitől egyre gyorsabb lehetek. Alapvetően igazi versenyző típusnak tartom magam, mindig arra törekszek, hogy kihozzam a maximumot a teljesítményemből, így van ez a munkámban, magánéletemben, edzésen és versenyen is. Nyilván tudom, hogy a gyorsaságnak vannak határai, szerintem mindenkinek van maximális sebessége, amit szeretnék kihozni magamból. Van olyan táv, ahol úgy érzem, hogy már nincs tovább gyorsulni és van, ahol még tudnék faragni az egyéni csúcsaimon, ez utóbbiak a hosszabb távok.

Feltételezzük, hogy edzővel készülsz, ez valóban így van?

Azok, akik nem ismernek, talán most meglepődnek a válaszomon: egyedül, saját koncepció szerint készülök. Egyetem alatt kaptam néhány nagyon hasznos tanácsot dr. Zakariás Géza futó-és triatlonedzőtől, amiért nagyon hálás vagyok, de igazából mindig is a saját utamat jártam. Úgy érzem, hogy legjobban én ismerem a saját testemet, az aznapi testi-lelkiállapotom, így mindig ehhez és a szabadidőmhöz igazítom az aktuális edzéseim. Budapesten az egyik kerületi ügyészségen dolgozom ügyészként, a tervezett edzésemet gyakran felülírja a munkámmal járó túlóra, így van, hogy csak későn este vagy hajnalban tudom felhúzni a futócipőm.

 

#sicily #etna #italy #instarunner #run #holiday #runnerstyle #mountain #3329m

A post shared by Budapest / Hungary ???????? R. Lilla (@runlilla) on

milyen edzésekkel lehet 3 órán belüli maratont futni?

Egy maratoni felkészülés alatt hetente hatszor futok, összesen 90-100 km a heti adagom, ami más maratoni futók edzésmennyiségéhez képest nem is olyan sok. Alapvetően a minőségre törekszem, mivel voltak már korábban makacs sérüléseim, így figyelek, hogy elkerüljem a túledzettséget. Hétköznap a gyorsasági állóképesség fejlesztésen van a hangsúly, résztávos és tempós futásokat csinálok, hétvégén pedig egy lendületes egyenletes iramfutás és egy 25-35 km-es hosszúfutás a penzum. Ez az alapkoncepcióm, ezekhez az edzésekhez szigorúan ragaszkodom. A másik két edzésnapon regeneráló futásokat csinálok kiegészítve kondival és úszással.

Az edzéseim az edzesonline.hu weboldalon követhetőek, Lillus felhasználónéven szerepelek.

Szerinted mire van szükség ahhoz, hogy valaki ilyen eredményesen tudjon futni?

A kérdés fizikai oldal talán egyszerűbben megfogható, szerintem mindenképpen kell a szorgalmasan elvégzett rendszeres edzésmunka. A lelki oldalon már bonyolultabb és összetettebb a válasz, hisz az eredményességhez szükséges még alázat, elszántság, kellő motiváltság és a fizikai határok, fájdalmak feszegetésének tolerálása. Mindezek mellett ahhoz, hogy valaki egy versenyen a maximumot hozza ki magából, rendkívül fontosak a körülmények, aznap épp milyen az időjárás, mennyire kipihent a futó és milyen az aktuális lelki állapota.

Ilyen gyors tempó mellett milyen gondolatok kavarognak a fejedben?

Verseny alatt leginkább nem gondolok semmire, nagyon koncentrálok arra, hogy egyenletesen tudjam tartani a megtervezett tempót, kilométerekre lebontom a távot. Amikor úgy érzem fizikálisan és lelkileg is, hogy nem megy, fáj, nehéz, akkor mindig arra gondolok, hogy mennyire szeretek futni és szerencsés vagyok, hogy csinálhatom, itt vagyok a többi sportoló között.

Közben leginkább azt szoktam mondani magamban, hogy meg tudom csinálni, hisz képes vagyok rá, mindent megtettem a felkészülés alatt.

Említetted a sérüléseket, mit teszel azért, hogy elkerüljenek?

Sajnos ezalatt a 16-17 év rendszeres futás alatt engem sem kerültek el a sérülések. Kezdetben, amikor még nem a megfelelő futócipőben edzettem, akkor a térdeimmel és a talpammal (talpi bőnye gyulladás) volt gond, amiket jórészt a túledzettség is okozott. 7 és fél éve ágyéki porckorongsérvet állapítottak meg nálam, ez nagy lelki trauma volt az életemben, másfél évig elkerültem a futópályát. Az is kérdéses volt, hogy képes leszek-e újra futni, nemhogy versenyezni, de szerencsére nagyon jó orvosokhoz és manuálterapeutákhoz jutottam el, akik bíztattak az újrakezdésben és segítettek megtalálni a megfelelő kezelést. Rendszeresen, szinte minden könnyebb futás után a nyújtással egybekötve csinálom a McKenzie gyógytornát és keresztedzéseket (úszás és erősítő gyakorlatok) is beiktatok. Emellett nagyon figyelek a túledzettség elkerülésére, hiszek abban, hogy a kevesebb több.

Azt is elárulod az INsta képeken, hogy szoktál a férjeddel futni. Bírja veled az iramot?

A férjemmel, Danival elég gyakran edzünk együtt, ő egy picit gyorsabb nálam. Általában ő vár a versenyeken a célban, de volt már olyan verseny is, ahol én értem be előbb. Nem sok különbség van az iramunk között, így a közös edzéseken segítjük egymást, igaz leginkább ő nyulazik nekem. Szerencsére nincs közöttünk versengés, a futás a közös szenvedélyünk, kölcsönösen örülünk egymás sikerének.

Mit jelent számodra a futás?

A futás több mint egy elvégzendő feladat vagy egy egészségmegőrző tevékenység. Nálam a futás igazi szenvedély, nagyon fontos része az életemnek, egyensúlyban tart, folyamatosan motivál a fejlődésre és valódi sikerélményt ad.

Versenyen, mondjuk egy maratonon mivel és hogyan frissítesz?

Izotóniás italt és vizet iszom. Ha meleg, nyári versenyről van szó, akkor minden frissítőpontnál iszok vizet, a táv második felében pedig izot. Szerencsére jó a gyomrom, így tökéletesen megfelel a verseny szervezői által biztosított bármilyen izo. Hűvösebb időben, rövidebb távokon előfordul, hogy maximum egyszer-kétszer és csak vízzel frissítek. Megállni sosem szoktam a frissítőpontokon (még maratonon sem), megtanultam futás közben inni. Enni nem szoktam futás közben, de a verseny előtti napon sok szénhidrátot eszem, leginkább tésztát, illetve a verseny napján reggelizem egy adag zabkását banánnal és zöld teával (mint minden reggel).

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Marton-Mlecsenkov Éva
Észrevétlenül lett az életünk része a futás

Úgy is meg lehet szerettetni a gyerekekkel a futást, hogy nem erőltetjük. Egyszer csak ott állnak előttünk a kölkök, és maguk kérik, hogy fussunk egyet együtt.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!