Vérzészavar a futástól?

Vérzészavar a futástól?

Akadnak olyan nők, akik igazán komolyan belelendülnek a sportba. Hosszú kilométereket futnak, nagyon keményen edzenek, majd jön egy pillanat, amikor a normális esteben óraműpontosságú menstruációs ciklusuk egyszerűen összezavarodik, s egyre rendszertelenebbé válik. A probléma hátterét és kezelési lehetőségeit Dr László Dániel, a Róbert Károly Magánkórház szülész-nőgyógyász, endokrinológus szakorvosa magyarázza el.  

Ez a jellegű vérzészavar milyen mértékben van összefüggésben azzal, hogy ki mennyit vagy milyen intenzíven sportol, adott esetben fut?

Nem teljesen független mozgás intenzitásától, de önmagában a futás kevés ennek a jelenségnek a kialakulásához, melyet egyébként leggyakrabban balett-táncosoknál figyelték meg. Tudományos cikkek szerint egyrészt a nagyon intenzív testedzés, másrészt az emellett történő koplalás vagy igen energiaszegény étrend együtt képes ezt a problémát kiváltani. Arról van szó, hogy a nagy mennyiségű energiavesztés, és a kisebb mennyiségű energiabevitel miatt egy negatív energiamérleg keletkezik. Ezt a szervezet éhezésnek fogja érzékelni. S ennek következtében az agyalapi mirigy leállítja azokat a funkciókat, melyekre aktuálisan nincs szükség, hogy minél tovább fenn tudja tartani a létfontosságú szervek működését. Ez elsőként a nemi szerveket érinti, ami nőknél különböző mértékű ciklus zavarokban nyilvánul meg.

Az agy tehát úgy értékeli ezt az állapotot, hogy a szervezet nem alkalmas a baba befogadására, ezért a hormonok segítségével gyorsan leállítja a peteérést?

Valóban ez történik. Az evolúciós ok: éhező állat ne essen teherbe, hiszen az veszélyeztetné az életét. Mindezért az agyalapi mirigy a felelős, hiszen ő a hormonrendszer karmestere. Hozzá érkezik a visszajelzés az összes belső elválasztású, tehát hormontermelő mirigytől. Ezen felül az idegrendszertől is kap információkat, s ez alapján tud hangolni. Több jele is van, amikor éhező üzemmódba kapcsol a szervezet. A nemi hormonok szintje csökken, míg a mellékvese hormonszintje emelkedik. Az alapanyagcsere jelentősen lelassul, sőt az egész ember lelassul.

Mennyi energiára van szükségünk futóként?

Hogyan fordulhat elő, hogy futóként a kilométerek gyarapodása mellett a testsúlyod is növekszik? Az is lehet, hogy a másik oldalon állsz és nem viszel be elég táplálékot, erőtlennek érzed magad? Értsd meg a folyamatot és változtass!

Elég sokféle módon mutatkozhat meg a nemi hormonok változása. A pecsételő vérzés és a teljes kimaradás mind ide tartozik?

Így van. A vérzészavarnak, amit az éhező állapot eredményez, elég széles spektruma van. Az enyhe fok a sárgatest elégtelenség, amikor a hölgyek azt veszik észre, hogy a menstruációt megelőző pár napban már pecsételgetés van, nem úgy jön meg a vérzés, ahogy megszokták. A másik véglet pedig a teljes vérzés hiány, ami alatt a 3 hónapnál hosszabb távú vérzéskimaradást értjük. 

Befolyásolja a mozgás, a futás intenzitása, hogy mennyire komolyan jelentkezik a vérzészavar? Tehát egy ultramaratonistát jobban érint, mint egy rövidebb távokat futót?

Valamelyest minden bizonnyal hatással van rá, de nem a mozgás fajtája a számottevő, hanem a mozgás és a táplálkozás összehangoltsága. Ezt onnan tudjuk, hogy felméréseket végeztek olyan sportoknál, ahol az energiabevitelt alig korlátozzák (pl. kerékpározás, úszás), s kiderült, ott sokkal ritkább ez a jelenség. Míg olyan tevékenységeknél, ahol a testsúlyra nagyon odafigyelnek, kifejezetten jellemző ez a probléma. Egy felmérés szerint a balerináknál például 75 %-ban, míg a nagyon intenzíven és hosszú távot futók felénél fordul elő a cikluszavar. 

Gondolom, az segít, ha növelik a táplálékbevitelt…

Minden bizonnyal. Bár el lehet érni az energia felhasználásnak olyan mértékét, amit már szinte lehetetlen pótolni. 

Akkor egy esetleges cikluszavarból levonható a tanulság, hogy valamit nem csinál jól a sportoló, a futó és változtatnia kell?

Így van. A cikluszavar észlelése figyelmeztető jel, és ilyenkor érdemes az edzéstervet is átgondolni. Nyilván nem ugyanaz a szempontja egy olimpiára készülő sportolónak, mint egy lelkes amatőrnek, aki csak egy élvezetes hobbinak tartja a futást. Az előbbi esetben mérlegelni kell, hogy mi a kockázat-haszon arány. Utóbbi esetben azonban nagyon át kell gondolni a következményeket. Érdemes-e olyan elánnal folytatni a futást a sportolást, hogy az már az életminőség romlására megy?

Milyen következményekkel jár hosszú távon, ha egy sportoló nem vesz tudomást erről a gondról?

Tudni kell, hogy ez az állapot elég veszélyes. Itt ugyanis nemcsak arról van szó, hogy a vérzészavar esetleg zavaró, hanem több komoly kockázata is van. Lássuk be, hogy a nemi működés leállása fiatal hölgyeknél nem egy élettani állapot. Hangulat ingadozást, kedély vesztést idézhet elő, majd idővel a teljesítőképesség leromlását is okozhatja. A másik veszély, hogy ez az állapot igen gyakran végződik valódi táplálkozási betegségekbe. Kimutatták, hogy az éhező állapotban sportoló nők mintegy 25 százaléka lesz anorexiás, kisebb százalékban bulémiás. A harmadik, s egyben hosszú távon a legfontosabb szempont, az a csontritkulás kérdése. Nőknél a csúcs-csonttömeg úgy 30 éves korra alakul ki. Ennek kialakuláshoz szükség van a rendszeres mozgásra, és ugyanúgy szükség van a tüszőhormon meglétére.

 

Egy felmérés szerint a balerináknál például 75 %-ban, míg a nagyon intenzíven és hosszú távot futók felénél fordul elő a cikluszavar. 

 

Ha a nemi működés leállása miatt nincs ösztrogén, abbamarad a csontépítés? Ez visszafordítható folyamat?

Teljes mértékben biztosan nem fordítható vissza a folyamat. Ráadásul rövidtávon, az intenzív sportolás időszakában még nem is érződik a következménye. Gondoljunk azonban bele abba, hogy a változókor környéki csontvesztés viszont egy alacsonyabb értékről indul majd, aminek nagyon komoly következményei lehetnek a 60-as, 70-es években. A gond az, hogy a kimaradt csonttömeg később nem visszaszerezhető. Ez olyan, mintha valaki leszáll a vonatról Fehérvárnál, nos azzal a vonattal már nem tud Siófokra lejutni. Ezért szoktuk javasolni a vérzészavarral küszködő hölgyeknek, hogy meg kell állni, át kell gondolni az életmódot, és el kell kezdeni kezelni ezt az állapotot.  

Az első lépés az edzések és a táplálkozás összehangolása, tehát nem elegendő, ha csak egyikre figyel?

Így van. Ezt együtt kell kezelni. Muszáj az edzésmennyiséget visszavenni, és növelni a bevitt kalóriát. Különösen a zsír bevitelét kell emelni, de erre pontos dietetikai ajánlások vannak. Ki lehet számolni, hogy valakinek mennyi az alap anyagcseréje, s ma már könnyen kiszámolható a sport alatt elégetett kalória. Ezt úgy kell beállítani, hogy a bevitt kalória több legyen, hiszen általában kórosan alacsony testzsír százalékú hölgyekről van szó.

Mennyi idő alatt képes helyre állni a ciklus ilyen probléma esetén?

Ha jól beállítjuk az anyagcserét, akkor is fél év minimum szükséges hozzá, de eltarthat egy évig is.  Emiatt szoktunk hormonpótláshoz is folyamodni, mind a tüszőhormon, mind a sárgatest hormon szintjét szükséges normalizálni. Ha csak ösztrogénnel kezelnénk a pácienst, az ugyanis a méhnyálkahártya megvastagodását okozná, amiből extrém esetben daganatmegelőző állapot is kialakulhat. Emiatt kell mellé a progeszteron, amit ciklikus módon adunk, így ezzel már egy ciklust is elő tudunk idézni. Mivel ebben a korcsoportban sok esetben a fogamzásgátlás is kívánalom, fogamzásgátlót is gyakran javaslunk erre a célra. Azt még fontos hangsúlyozni, hogy a funkcionális hipotalamikus amenorrhea, ahogy orvosi szakszóval illetik ezt a jelenséget, egy kizáró diagnózis. Ez azt jelenti, hogy minden más betegséget, esetleges elváltozást már korábban ki kell zárni. Azzal érdemes tisztában lenni, hogy a futó nők vérzészavarai mögött még számtalan ok lehet. Ennek kiderítéséhez azonban egy komplett endokrinológiai kivizsgálás szükséges, mielőtt kimondjuk, hogy „csak” egy funkcionális betegségről van szó.

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Kelemenné Szilágyi Noémi
Én már a saját utamon futok

Noémi számára a futás lehetőség arra, hogy úgy érezze egészséges, hogy teljes életet él. Története motiváció sokaknak.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!