Vérzészavar a futástól?

Vérzészavar a futástól?

Akadnak olyan nők, akik igazán komolyan belelendülnek a sportba. Hosszú kilométereket futnak, nagyon keményen edzenek, majd jön egy pillanat, amikor a normális esteben óraműpontosságú menstruációs ciklusuk egyszerűen összezavarodik, s egyre rendszertelenebbé válik. A probléma hátterét és kezelési lehetőségeit Dr László Dániel, a Róbert Károly Magánkórház szülész-nőgyógyász, endokrinológus szakorvosa magyarázza el.  

Ez a jellegű vérzészavar milyen mértékben van összefüggésben azzal, hogy ki mennyit vagy milyen intenzíven sportol, adott esetben fut?

Nem teljesen független mozgás intenzitásától, de önmagában a futás kevés ennek a jelenségnek a kialakulásához, melyet egyébként leggyakrabban balett-táncosoknál figyelték meg. Tudományos cikkek szerint egyrészt a nagyon intenzív testedzés, másrészt az emellett történő koplalás vagy igen energiaszegény étrend együtt képes ezt a problémát kiváltani. Arról van szó, hogy a nagy mennyiségű energiavesztés, és a kisebb mennyiségű energiabevitel miatt egy negatív energiamérleg keletkezik. Ezt a szervezet éhezésnek fogja érzékelni. S ennek következtében az agyalapi mirigy leállítja azokat a funkciókat, melyekre aktuálisan nincs szükség, hogy minél tovább fenn tudja tartani a létfontosságú szervek működését. Ez elsőként a nemi szerveket érinti, ami nőknél különböző mértékű ciklus zavarokban nyilvánul meg.

Az agy tehát úgy értékeli ezt az állapotot, hogy a szervezet nem alkalmas a baba befogadására, ezért a hormonok segítségével gyorsan leállítja a peteérést?

Valóban ez történik. Az evolúciós ok: éhező állat ne essen teherbe, hiszen az veszélyeztetné az életét. Mindezért az agyalapi mirigy a felelős, hiszen ő a hormonrendszer karmestere. Hozzá érkezik a visszajelzés az összes belső elválasztású, tehát hormontermelő mirigytől. Ezen felül az idegrendszertől is kap információkat, s ez alapján tud hangolni. Több jele is van, amikor éhező üzemmódba kapcsol a szervezet. A nemi hormonok szintje csökken, míg a mellékvese hormonszintje emelkedik. Az alapanyagcsere jelentősen lelassul, sőt az egész ember lelassul.

Mennyi energiára van szükségünk futóként?

Hogyan fordulhat elő, hogy futóként a kilométerek gyarapodása mellett a testsúlyod is növekszik? Az is lehet, hogy a másik oldalon állsz és nem viszel be elég táplálékot, erőtlennek érzed magad? Értsd meg a folyamatot és változtass!

Elég sokféle módon mutatkozhat meg a nemi hormonok változása. A pecsételő vérzés és a teljes kimaradás mind ide tartozik?

Így van. A vérzészavarnak, amit az éhező állapot eredményez, elég széles spektruma van. Az enyhe fok a sárgatest elégtelenség, amikor a hölgyek azt veszik észre, hogy a menstruációt megelőző pár napban már pecsételgetés van, nem úgy jön meg a vérzés, ahogy megszokták. A másik véglet pedig a teljes vérzés hiány, ami alatt a 3 hónapnál hosszabb távú vérzéskimaradást értjük. 

Befolyásolja a mozgás, a futás intenzitása, hogy mennyire komolyan jelentkezik a vérzészavar? Tehát egy ultramaratonistát jobban érint, mint egy rövidebb távokat futót?

Valamelyest minden bizonnyal hatással van rá, de nem a mozgás fajtája a számottevő, hanem a mozgás és a táplálkozás összehangoltsága. Ezt onnan tudjuk, hogy felméréseket végeztek olyan sportoknál, ahol az energiabevitelt alig korlátozzák (pl. kerékpározás, úszás), s kiderült, ott sokkal ritkább ez a jelenség. Míg olyan tevékenységeknél, ahol a testsúlyra nagyon odafigyelnek, kifejezetten jellemző ez a probléma. Egy felmérés szerint a balerináknál például 75 %-ban, míg a nagyon intenzíven és hosszú távot futók felénél fordul elő a cikluszavar. 

Gondolom, az segít, ha növelik a táplálékbevitelt…

Minden bizonnyal. Bár el lehet érni az energia felhasználásnak olyan mértékét, amit már szinte lehetetlen pótolni. 

Akkor egy esetleges cikluszavarból levonható a tanulság, hogy valamit nem csinál jól a sportoló, a futó és változtatnia kell?

Így van. A cikluszavar észlelése figyelmeztető jel, és ilyenkor érdemes az edzéstervet is átgondolni. Nyilván nem ugyanaz a szempontja egy olimpiára készülő sportolónak, mint egy lelkes amatőrnek, aki csak egy élvezetes hobbinak tartja a futást. Az előbbi esetben mérlegelni kell, hogy mi a kockázat-haszon arány. Utóbbi esetben azonban nagyon át kell gondolni a következményeket. Érdemes-e olyan elánnal folytatni a futást a sportolást, hogy az már az életminőség romlására megy?

Milyen következményekkel jár hosszú távon, ha egy sportoló nem vesz tudomást erről a gondról?

Tudni kell, hogy ez az állapot elég veszélyes. Itt ugyanis nemcsak arról van szó, hogy a vérzészavar esetleg zavaró, hanem több komoly kockázata is van. Lássuk be, hogy a nemi működés leállása fiatal hölgyeknél nem egy élettani állapot. Hangulat ingadozást, kedély vesztést idézhet elő, majd idővel a teljesítőképesség leromlását is okozhatja. A másik veszély, hogy ez az állapot igen gyakran végződik valódi táplálkozási betegségekbe. Kimutatták, hogy az éhező állapotban sportoló nők mintegy 25 százaléka lesz anorexiás, kisebb százalékban bulémiás. A harmadik, s egyben hosszú távon a legfontosabb szempont, az a csontritkulás kérdése. Nőknél a csúcs-csonttömeg úgy 30 éves korra alakul ki. Ennek kialakuláshoz szükség van a rendszeres mozgásra, és ugyanúgy szükség van a tüszőhormon meglétére.

 

Egy felmérés szerint a balerináknál például 75 %-ban, míg a nagyon intenzíven és hosszú távot futók felénél fordul elő a cikluszavar. 

 

Ha a nemi működés leállása miatt nincs ösztrogén, abbamarad a csontépítés? Ez visszafordítható folyamat?

Teljes mértékben biztosan nem fordítható vissza a folyamat. Ráadásul rövidtávon, az intenzív sportolás időszakában még nem is érződik a következménye. Gondoljunk azonban bele abba, hogy a változókor környéki csontvesztés viszont egy alacsonyabb értékről indul majd, aminek nagyon komoly következményei lehetnek a 60-as, 70-es években. A gond az, hogy a kimaradt csonttömeg később nem visszaszerezhető. Ez olyan, mintha valaki leszáll a vonatról Fehérvárnál, nos azzal a vonattal már nem tud Siófokra lejutni. Ezért szoktuk javasolni a vérzészavarral küszködő hölgyeknek, hogy meg kell állni, át kell gondolni az életmódot, és el kell kezdeni kezelni ezt az állapotot.  

Az első lépés az edzések és a táplálkozás összehangolása, tehát nem elegendő, ha csak egyikre figyel?

Így van. Ezt együtt kell kezelni. Muszáj az edzésmennyiséget visszavenni, és növelni a bevitt kalóriát. Különösen a zsír bevitelét kell emelni, de erre pontos dietetikai ajánlások vannak. Ki lehet számolni, hogy valakinek mennyi az alap anyagcseréje, s ma már könnyen kiszámolható a sport alatt elégetett kalória. Ezt úgy kell beállítani, hogy a bevitt kalória több legyen, hiszen általában kórosan alacsony testzsír százalékú hölgyekről van szó.

Mennyi idő alatt képes helyre állni a ciklus ilyen probléma esetén?

Ha jól beállítjuk az anyagcserét, akkor is fél év minimum szükséges hozzá, de eltarthat egy évig is.  Emiatt szoktunk hormonpótláshoz is folyamodni, mind a tüszőhormon, mind a sárgatest hormon szintjét szükséges normalizálni. Ha csak ösztrogénnel kezelnénk a pácienst, az ugyanis a méhnyálkahártya megvastagodását okozná, amiből extrém esetben daganatmegelőző állapot is kialakulhat. Emiatt kell mellé a progeszteron, amit ciklikus módon adunk, így ezzel már egy ciklust is elő tudunk idézni. Mivel ebben a korcsoportban sok esetben a fogamzásgátlás is kívánalom, fogamzásgátlót is gyakran javaslunk erre a célra. Azt még fontos hangsúlyozni, hogy a funkcionális hipotalamikus amenorrhea, ahogy orvosi szakszóval illetik ezt a jelenséget, egy kizáró diagnózis. Ez azt jelenti, hogy minden más betegséget, esetleges elváltozást már korábban ki kell zárni. Azzal érdemes tisztában lenni, hogy a futó nők vérzészavarai mögött még számtalan ok lehet. Ennek kiderítéséhez azonban egy komplett endokrinológiai kivizsgálás szükséges, mielőtt kimondjuk, hogy „csak” egy funkcionális betegségről van szó.

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Marton-Mlecsenkov Éva
Észrevétlenül lett az életünk része a futás

Úgy is meg lehet szerettetni a gyerekekkel a futást, hogy nem erőltetjük. Egyszer csak ott állnak előttünk a kölkök, és maguk kérik, hogy fussunk egyet együtt.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!