Te is lehetsz triatlonos, ha nekem sikerült

Te is lehetsz triatlonos, ha nekem sikerült

Úgy hiszem, hogy sok olyan futó van, aki egy idő után fejben vagy fizikálisan elfárad önmagában csak a futástól. Legalábbis nálam így volt, mielőtt elkezdett volna érdekelni a triatlon. 2014-ben kezdtem triatlonozni, mert úgy éreztem, hogyha csak futok, meg fogom utálni az egészet. Jött a triatlon és maradt a futás szeretete. Ilyen egyszerű ez. De miért is jó triatlonozni?  

Munka, család és mindenféle olyan elfoglaltság mellett, mint ami minden családos nőt érint, kezdtem el a triatlont. A futásban megszerettem, hogy nem a négy fal között edzem, így ragaszkodtam ahhoz, hogy továbbra se edzőterembe kelljen mennem, ha sportolni szeretnék. A futás után a triatlon valahogy kézenfekvőnek tűnt, hisz a Duna mentén élek. Bringázni tudtam, futni szintén, már csak az úszást kellett összerakni. Felkértem egy úszóedzőt (Oláh Andrist a Futásról Nőknek magazin edzőjét szívből ajánlom), és szépen megtanított az alapokra.

MIÉRT AJÁNLOM A TRIATLONT?

  • Mert sokoldalúan fejleszti a testet.
  • Mert mindegyik sportág edzése pozitív hatással van a másikra.
  • Mert úszás közben klasszul ki lehet kapcsolódni.
  • Mert úszás közben nincs terhelés a lábakon, felüdülnek a végtagok, amiket futás közben terhelsz.
  • Mert úszás közben a felsőtest erősítése is folyik, és amit futás közben egyáltalán nem erősítünk.
  • Mert egy meleg napon üdítő a vízben sportolni.
  • Mert változatos.
  • Mert egész évben űzhető. 
  • Mert a tekerés során komoly állóképességi edzést lehet végezni és a hegyi bringázás kimondottan jó hatással van a futóteljesítményre, mint ahogy a hegyi futás a bringázásra.
  • Mert ennek is van terep válfaja.
  • Mert mind a három sportágnak hasonló ritmusa van, kellemes átállni egyikből a másikba.
  • Azt mondják ahány nyelv annyi ember, nos ez a triatlonra vonatkozóan is igaz, – ahány sportágban vagy otthon, annyi világot ismerhetsz meg.  
  • Mert sok szuper triatlon verseny van országszerte.
  • és nem utolsó sorban, mert a triatlonosok alakja gyönyörű! 

HÁTRÁNYA

  • A futáshoz képest költségesebb, mert részben technikai sportról van szó – lásd bringa és kiegészítői. 
  • Meg kell tanulni az egyes sportágak edzéseit összehangolni időben. Sokan azért nem indulnak hosszabb távokon, mert munkájuk, családjuk és 24 órájuk van. Persze ezt is meg lehet oldani, csak nem annyira egyszerű.

MIVEL KEZDJ HOZZÁ?

Budapest Ironman 70.3 - 2015. (fotó: Mindent a futásról nőknek blog)

Az edzésekhez bármivel hozzá lehet kezdeni. Ezalatt az otthoni akármilyen bringát értem. Én is a saját trekking bicómmal kezdtem, persze addig nem versenyeztem.  Aztán vérszemet kaptam, és beszereztem egy országúti bringát. Triatlonban ugyanúgy vannak kisebb versenyek mint a futásban. Ezeken a rendezvényeken egyáltalán nem számít, hogy mivel mész, a lényeg a teljesítésen van. Tény, hogy egyre több olyan verseny van, ahol már szinte abból is versenyt csinálnak, hogy ki milyen bringával érkezik. Ezzel próbálj meg nem foglalkozni, hisz a nap végén úgyis minden bringát tekerni kell. 

Úszás

Úszni pedig még felnőttként is meg lehet tanulni, legyek erre én magam egy élő példa. Gyorsúszásban épp hogy tudtam haladni pár csapást, mikor 2014-ben a gyerekeim úszóedzőjét kértem, hogy segítsen nekem, hogy végre megtanuljak normálisan úszni gyorsban. Ez meglepően gyorsan sikerült. Ezután magamnak edzettem és csak azzal foglalkoztam, hogy minél több kilométert gyűjtsek a vízben. Ezzel a felkészüléssel vágtam neki egy féltávú triatlon versenynek még ugyanabban az évben, sőt még a Balatont is átúsztam (2:10:00 idővel). Azóta az úszás rendszeresen a heti programom része, még akkor is, ha épp nem indulok amatőr triatlon versenyeken. Hetente egyszer úszóedzőhöz járok, és az ő irányítása mellett használok úszást fejlesztő eszközöket is. Egyértelműen javult az úszóteljesítményem azóta. Mivel amatőr vagyok, az időm határozza meg a heti edzésmennyiséget. Persze van egy minimum, amit igyekszem betartani minden héten, de ha mégsem sikerül minden a terv szerint, nem omlok össze. A triatlon beköszöntével bizony vannak olyan napjaim, amikor van egy reggeli és egy esti edzésem is. Ilyen a csütörtök, mikor reggel úszom, este futok, és a hétvége egyik napja. Aztán van olyan időszak is, amikor inkább a futáson van a hangsúly. Ilyenkor csak heti egyszer úszom.A triatlonos időszakban általában 30-40km futok, nagyjából 5km-t úszom és nagyjából 70km-t bringázom. Aztán hol egyikből, hol másikból csinálok egy kicsit több edzést. Ez egy teljesen amatőr hozzáállás. Ha szeretnél komolyan fejlődni, akkor érdemes triatlon edző segítségét kérni. 

VERSENYEK

Sokféle triatlon verseny létezik, és szerencsére az igazán kezdő amatőrök is bőven válogathatnak a kínálatból.Léteznek rövidebb távok, ezeket sprint távnak hívják, aztán vannak a közép, hosszú és ultra távok. Meg lehet találni mindenkinek a számára passzoló versenyet. 

Általában a következő távokkal találkozhatsz a versenyeken - úszás, briga, futás sorrendben, km-ben: 0,75-20-5 (sprint táv), aztán 1,5-40-10 (olimpiai táv) és 1,9-90-21,1 (középtáv) vagy 3,8-180-42,2 (hosszú táv-ironman). Szóval lehet építkezni.