Triatlonos felszerelések - úszás

Triatlonos felszerelések - úszás

Ki kezd el triatlonozni? Aki nem érti, hogy egy sport is éppen elég nehéz, ezért három sport kombinációjával szeretné kínozni magát. Ha tervezed, hogy elkezdesz triatlonozni, jobb, ha tisztában vagy azzal, hogy a triatlon meglehetősen eszközigényes sport, még akkor is, ha csak a legalapvetőbb dolgokat szerzed be. Most az úszás alapfelszereléseiről lesz szó, és azokról az extrákról, amiket én a leggyakrabban használok úszó edzéseken.

A képlet: végy egy sportágnyi felszerelést és szorozd meg hárommal. Így már közel állsz az igazsághoz, miszerint: a triatlonhoz RENGETEG cucc kell. Én szóltam. :)

Úszósapka

Vannak ilyen "csini" úszósapik, de a triatlonhoz nem erre lesz szükség (fotó: Ancsúr)

Érdemes szilikon verziót beszerezni, mert az illeszkedik a fejedre legjobban. Általában egy méretet lehet vásárolni, és sok triatlon versenyen adnak is az indulóknak úszósapit. A szilikonos sapi előnye, hogy tartós, és kevésbé tépi ki a hajat, mint a vékony gumisapka. Léteznek textil sapkák is, de elcsúsznak, lecsúsznak és kissé mamis stílust kölcsönöznek. 

Úszószemüveg

Nekem az a tapasztalatom, hogy felesleges sokat költeni úszószemüvegre, mert a márkás drága, nagyjából ugyanannyit bír, mint a nagy áruházak úszószemüvegei vagy a "kici ócó". A klóros víz nem kíméli egyiket sem. Persze vannak hajlított lencsés, a periférikus látást még inkább segítő szemüvegek, melyen jobb látóteret biztosítanak, úszni viszont mindegyikben ugyanúgy kell. 

Fürdőruha, papucs, törölköző

Bosszantó, ha valamelyik otthon marad. Elsősorban edzésen fontos kiegészítők, de versenyen is hasznát veheted. Fürdőruhából mindenképp olyat válassz, ami jól passzol a testedre, nem lebeg rajtad, nem csúszik le rólad, ha például uszonnyal úszol. Én az egyrészes verziót javaslom, de vannak nagyon jó kétrészes úszódresszek is. 

Lábbója + gumi, a kedvenc:

Mire való?

Bója a lábak között, már csak a gumi hiányzik a bokáról. 

Képzelj el egy szivacs bóját és egy gumi pántot. Ezeket én gyakran használom úszóedzésen. Borzalmasan hangzik, hogy összegumizott lábbal, egy szivacs bójával a lábad között kell úszni, de elárulhatom, egyáltalán nem az. Mindközül ez a kedvencem. Gyorsabb vagyok bójával, mintha simán csak úsznék. Itt derül ki, hogy a lábtempó engem csak megzavar. Szánsájn hepinessz, kivéve ha teki + lábbója kombóval/kombinációval kell úszni. Az azért nem ilyen vidám.  A gumi + lábbója kombó javítja a vízfekvést. A kartempó technikájára könnyebb odafigyelni. Hátránya, hogy ez is addiktív, és azt a hamis képzetet kelti, hogy tudsz suhanva úszni. 

Miért jó?

Gumizd össze a kezeidet a bokád helyett, a bóját hagyd a lábad között és megtudod! (LOL)

Teknőc a kartempó koordinátor: a csendes gyilkos

Mire való?

Teki - a tenyered a teki sima felén van, és a domború résszel nyúlsz a vízbe.

A teknőc tulajdonképpen egy "anti-tenyérellenállás". Leginkább egy hosszában félbevátott gömböcre hasonlít, melyet lapos felével az úszó, a tenyrére erősít. A mozgásomat tökéletesen koordinálatlannak érzem tekivel. Az életemért küzdök. Nem haladok, nagyjából úgy, mintha iszapban, vagy más hasonló állagú közegben próbálnék úszni. Gyanítom, hogy ez kívülről is jól látszik.  A teki feltalálója Széles Sándor (Gyurta Dani edzője), aki minden bizonnyal gyakran csuklik.

A legfontosabb húzófelületet, a tenyeredet szinte kikapcsolja, és rákényszerít arra, hogy:

- megtaláld az alkarodat, mint húzófelületet,

- optimális testhelyzetben feküdj a vízre, minél kisebb front ellenállásra törekedve,

- javítsd a lábtempódat,

- és hogy kétségbeesetten küzdj az életedért és hipóval fűszerezett örömkönnyekben törj ki, amikor végre a falhoz érsz és az edző azt mondja, "levehetitek a tekit". 

Miért jó?

Egyáltalán nem jó, de fejleszti a túlélőképességet. Na jó, mivel Jakabos Zsuzsa, Katinka és Gyurta Dani is használja, talán mégis csak tudhat valamit. Én például annyira imádom az enyémet, hogy elneveztem Kis Cukinak.

TEA. Nem iható és nem ötórai - leánykori nevén tenyérellenállás

Mire jó?

TEA - tenyérellenállás

Képzeld el, hogy a tenyeredre rákötsz egy kisebb lapulevélnyi műanyag felületet és azzal úszol. Gyakorlatilag ez a tenyérellenállás. Fejleszti a felsőtest izmait, hiszen nagyobbat és erősebbet kell húzni. Hátránya, hogy állítólag könnyen hozzá lehet szokni. Mióta eltört a kulcscsontom, hanyagolom a TEÁ-t, mert fáj tőle a vállam. Nem hullatok ezért könnyeket, mert sose szerettem.

Miért jó?

Remek pofonokat lehet vele osztani. Van belőle menő csontvázas és csajos rózsaszín is.

 

 

 

Deszka

Deszka - hogy a kezed kikapcsold és a lábtempódat fejleszd.

A lábtempó gyakorláshoz jól jön.

 

Az úszóeszközök használatát edző vagy egy tapasztalt triatlonos segítségével tanulhatod meg. A Futásról Nőknek magazin úszóedzőjét, Oláh Andrást bátran keresheted, ha szeretnél fejlődni az úszásban.

Ezek voltak az úszás eszközei. Most pedig jöhet a bringa, és a futás.