Így ússz nyílt vízben, versenyen

Így ússz nyílt vízben, versenyen

Miben más a verseny hangulata, közege az úszóedzéshez képest? Honnan érdemes rajtolni? Ezúttal ezekre a kérdésekre próbálok válaszokat adni.

Ha már részt vettél bármilyen megmérettetésen, akkor tudod, hogy versenyhelyzetben mentálisan más állapotba kerülsz, mint amilyenben egyébként az edzéseiden vagy. Ez ellen csak rutinnal, tudatossággal, gyakorlással tehetsz. Ezeket azért fontos fejben tartani, mert évtizedes edzői tapasztalattal a hátam mögött mondhatom, hogy hirtelen elhatározásból bekövetkező fellángolásból elindulni egy versenyen mindig kockázattal jár, és ez az úszás rajtjában érezhető leginkább.

Visz a tömeg


A legmeghatározóbb inger az úszás rajtjában, a körülöttünk ácsorgó, izgatott tömeg, ami velünk együtt arra vár, hogy eldördüljön a startpisztoly. Ezzel a felfokozott érzelmi állapottal ritkán találkozunk a versenyeken kívül, nem élünk át máshol ilyet. Kezdő úszók alapvető érzése ilyenkor a félelem a többiek közelségétől, a víznyeléstől. Ennek köszönhetően, no meg a kezdeti kapkodó, szétesett mozgás miatt a légzés és a keringés szétesik, oxigén hiány lép fel, és pánik uralkodik el rajtuk. Ennek elkerülésére javaslom, hogy a rutintalanabbak induljanak az úszó mezőny szélén, vagy végén. Ott is nagyon kell figyelni arra, hogy ne kapjon el a hangulat, mert már 100 méter után nagyon megbosszulhatja magát a kapkodás. A tömegben úszók 100 százaléka arról számol be a verseny után, hogy a vízben verekedés, rugdosás, csapkodás volt a legnehezebb. Neked kell eldöntened, hogy mint szükséges rosszat elviseled ezt, vagy inkább kivársz a tömeg végén. A mezőny közepén nem tudod megúszni ezt a helyzetet.

(fotó: Annagramma) Minden kezdő triatlonos félelme az első nyílt vizi úszás versenyen.

Haladóbb úszók jobban be merik vállalni a testi kontaktust, mert náluk az első pár száz méter maximális úszástempóban történik, és tudják, hogy előbb-utóbb az úszók megnyugodnak, és felveszik az utazó sebességet. Ha ilyenkor elég elöl, egy jó bolyban vagy, akkor már sokkal előnyösebb helyzetben úszhatsz, mint a hátrébb maradt versenytársak, és ezt az előnyt egészen a kerékpározás első szakaszáig könnyen meg is őrizheted.

Hogyan készülj? 

A tömegben úszók 100 százaléka arról számol be a verseny után, hogy a vízben verekedés, csapkodás, rugdosás volt a legnehezebb. Neked kell eldöntened, hogy  mint szükséges rosszat elviseled ezt, vagy inkább kivársz a tömeg végén. 

Nagy segítség lehet, ha tudsz gyakorolni valahol nyílt vízben úszni versenyen kívül is, de magát a tömegben való rajtot, helyezkedést, és úszást csak a versenyeken lehet megtapasztalni, itt lehet csak kellő mennyiségű rutint szerezni. Ha edzésen egy sávban egyszerre öten indultok el a faltól, az sem készít fel a verseny hangulatára, mert ott sokszor százszor ennyi ember rohan körülötted, és ezt nehéz szimulálni. Vagy igyekszel kivonni magad belőle, vagy velük együtt küzdve keresel magadnak minél jobb pozíciót, mindez a te mentalitásodtól, habitusodtól függ.

Ha sokat úszol nyílt vízben, azzal már szoktatod magad a körülményekhez, és annál könnyebben viseled el a nehezített helyzetet a versenyek alatt. Segítség lehet az is, ha szezon közben beiktatsz egy-két tapasztalatszerző versenyt, ahol nem a helyezésed, vagy az idő a fontos, hanem a kritikus helyzetek begyakorlása. Ott bátrabban próbálkozhatsz mindennel, amitől az éles versenyeken tartasz, figyelve magadra, hogy milyen ingerek érnek, és milyen lehetőségeid vannak a megoldásukra.

Haladóbb úszók jobban be merik vállani a testi kontaktust, mert náluk az első pár száz méter maximális úszástempóban történik, és tudják, hogy az úszók előbb-utóbb megnyugodnak, és felveszik az utazó sebességet. 

Tömegrajtnál a leggyakoribb nehézségek a következők:

- megrúgnak, vagy

- leverik a szemüveged, esetleg

- vizet nyelsz a fodrozódó víz miatt.

Gyakorló versenyen próbálhatsz rövidebb kartempókkal, könyökkel védekezve teret nyerni magad körül, vagy az előrenyújtott kézzel védeni a szemüvegedet, vagy a levegő kifújásán, és a fej tartásán változtatva védekezni a hullámok ellen.

Sokaknak a bója kerülése is nehéz, mivel itt mindenki egy pont felé törekszik, és az eddig aránylag széles nyomon haladó mezőny beszűkül, és ha nem húzódott szét a sor eléggé, megint csak 5-6 emberrel találod egyszerre magad csatába a legszűkebb fordulóért. Ha elég határozott vagy, küzdj, ha nem szeretsz lökdösődni, használd ki a nagyobb ívet arra, hogy kiszemeled a következő bóját a folytatáshoz.

Ne ijedj meg attól, hogy ha úszás közben valakit nehezen kerülnél ki, és bele kell mellezni a mozdulatokba, mert minden ilyen helyzetet a tájékozódás ellenőrzésére használhatsz, és ha már elég rutinos vagy, a sebességed sem esik vissza.

Mindig azt hangsúlyozzák, hogy az úszáson nem lehet megnyerni egy versenyt, de sokkal magabiztosabban indulhatsz neki egy megmérettetésnek, ha tudod, hogy nem emészted fel az energiáidat már az első számban, és jó érzéssel szállsz ki a vízből, nem pedig csalódottan, és  elfáradva. 

 

(fotó: Annagramma)