Bringára fel - tippek a tavaszi tekeréshez

Bringára fel - tippek a tavaszi tekeréshez

Az időjárás határozottan tavaszias, a versenyek közelednek. Ha eddig még nem tetted, akkor itt az ideje, hogy a teremkerékpáros edzéseket, és a görgőn való monoton tréninget, a szabadtéri bringás edzésekre cseréld. Az első tavaszi út előtt, viszont vizsgáld át és takarítsd le, a télen szép bútordarabbá vált "paripádat". Bár ezt szakszervíz is megoldja, neked is tudnod kell, hogy mit ellenőrizz le minden edzés előtt, hisz a bringázás már egy kicsit technikai sport is.

Átvizsgálás az első használat előtt

Egy alapos mosás mindegyik kerékpárra ráfér, tehát elő a vödörrel, a kefével és a ronggyal. Először alaposan mosd át a bringát mosószeres folyadékkal, kefe segítségével, majd tiszta vízzel öblítsd le, végül töröld szárazra. Figyelj, hogy a forgó alkatrészekből ne mosd ki a kenést. Erős vízsugárral, gőzborotvával ezeket a helyeket kerüld ki. Ezután következhet a forgó alkatrészek olajozása. A csikorgó, nyikorgó hangok jelezhetik, hogy itt bizony csak az olaj segíthet. Óvatosan olajozd meg a láncot, amennyiben azt még használhatónak tartod (mert inkább cserélj szezon előtt láncot, ami jóval kevesebb beruházás, mint a kopott lánc által szétkoptatott fogaskerekek cseréje). Érdemes ellenőrizni az össze csavar állapotát is, hőtágulásra ugyanis meglazulhattak időközben. Nézd meg a felni, és a fékbetétek állapotát, ha túl kopott cseréld ki v. cseréltesd ki azt is. A fékbetétek oldalán, dombor jelzi, hogy  meddig kophat. A gumikülsők állapotát szintén alapos szemrevételezéssel ellenőrizd. Keress felületi sérüléseket, nézd meg a barázdák és a felület kopottságát. Ha bármi rendellenes, inkább cserélj külsőt! A kerék egyenletes futását is nézd meg, és ha nyolcast érzékelsz, (pld. elmozdul a fékpofák irányába körbeforgatáskor) irány a szervíz.

Ezt is olvasd el! Egy triatlonos napja

az Átvizsgálás minden edzés előtt fontos

A fékek és a guminyomás állapotát minden edzés előtt ellenőrizd le. Minden külső gumin rajta van, hogy mi az az ideális keréknyomás, amelyet használni kellene. Műhelypumpa segítségével, erre az értékre fújd fel a kerekeket. Országúti kerékpároknál ez az érték 7,5-10 bar között van.
Nézd át a fékeket. A fékeknek pontosan kell fogniuk, fontos, hogy a fékpofák a felnihez fogjanak, és a fékbetétek ne legyenek elkopottak. 

Mit vigyél magaddal, ha kerékpározol

Bármerre is indulsz, néhány dolgot kötelező jelleggel vigyél magaddal, még ha nem is vagy szerelőguru, akkor is. Legyen nálad az esetleges defektek orvoslására gumileszedő, pótbelső és pumpa, s nem árt, ha egy kulcskészletet is beteszel. Jól jön ez annak is, aki esetleg majd segít neked, bár javaslom ezekre a nem éppen női dolog megtanulására is fordíts időt, mert nem egy ördöngősség. Praktikusan egy nyereg alatti táskában elfér minden fontos szerszám, a vázra pedig felrögzíthetők az apró pumpák. Mobiltelefon, és személyes iratok, és némi készpénz is mindig legyen nálad, s ha egyedül kerékpározol, valakinek mindig mondd el, merre fogsz menni, és mikor tervezed a hazaérkezést. Biztonságtechnikai szempontokból esős-borús időben használd a villogókat, nem csak látni, látszani is kell!  

Ezt is olvasd el! Hogyan tanulj meg felnőttként úszni?

Öltözködés

A tavaszi időjárás igencsak szeszélyes, előfordul, hogy egy napon belül is igencsak szélsőséges időjárási körülmények vannak, így a rétegesség épp ezért a bringázásnál is elengedhetetlen. Inkább legyen meleged, mert egy-egy könnyed ruhadarab levételével ezt meg tudod oldani, míg ha fázol és nincs nálad semmi, garantált a meghülés. A rétegesség az alöltözettel kezdődik, amely első feladata, hogy az izzadságot elvezeti a test felületéről, így melegen tart. Ezután jöhet a mez, majd egy szélálló dzseki. Testünk alsó felén ennél egyszerűbb a helyezet, egyetlen nadrág is megteszi, ami viszont fontos szempont, tizenöt fokig viselj hosszú nadrágot, mert melegen tartja a térdeket. Azt javaslom, hogy kantáros nadrágot válassz, mert így biztosan védve lesz a derekad a megfázástól. A zoknik esetében hidegebb időben a dupla zokni sem ördögtől való védekező megoldás, azonban itt is figyelni kell, hogy az alsó az izzadságot elvezető technikai zokni legyen. Tavasszal használatos kiegészítők továbbá: a kesztyű (mindenképpen öt ujjas), csősál, (nyakra, és a fejre, valamint a sisak alá), kámásli - a jól szellőző bingáscipőre húzhaztó melegítő - , valamint karmelegítő, mely 15 fok felett egy mezzel és a szélmellénnyel kombinálva kiváló.  Az öltözködést a bringás sisak felvételével zárd, amely kötelező elemként, minden egyes kerékpározásodat el kell, hogy kísérje évszaktól függetlenül, mint ahogy egy jó napszemüveg is hasznos társ lehet, a hirtelen változó fényviszonyokban. Ha már látszódunk, lássunk is jól! 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Kelemenné Szilágyi Noémi
Én már a saját utamon futok

Noémi számára a futás lehetőség arra, hogy úgy érezze egészséges, hogy teljes életet él. Története motiváció sokaknak.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!