A triatlonos balesetekről

A triatlonos balesetekről

Egy kezdő triatlonos fejében számtalan kérdés kavarog. Tájékozódni kell a verseny logisztikájáról, aztán ott van a nyílt vizi úszással kapcsolatos para, és a bringázás önmagában is nagy falat. Mindenkinek megvan az a pont, ami nyugtalansággal tölti el, a versennyel járó pozitív izgalmak mellett. Az első triatlon versenyem előtt én leginkább attól féltem, hogy szakadó esőben kell versenyeznem, és egy kanyarban kicsúszok a bringával.

A triatlonban sokkal többször esik szó a balesetveszélyes helyzetekről egy beszélgetés során, mint mondjuk futó körökben  - nem ok nélkül.  A nyílt víz, a bringa sebessége, egy rosszul bevett kanyar, egy defekt, a kavicsos országút, az autósok, egy rutintalan vagy vakmerő versenytárs, egy kis figyelmetlenség, bizony okozhatnak kellemetlen perceket vagy akár komoly sérüléseket is. A baleseteket elkerülni nem lehet, de csökkenthetjük a kockázatot egy kis odafigyeléssel.

Összegyűjtöttem azokat a biztonságos versenyzéssel és edzéssel kapcsolatos jótanácsokat Szabó Anna és Kis Gyula (Kis Tri csapat) segítségével, melyeket érdemes átgondolnia minden amatőr triatlonosnak. Ha pedig mégis bekövetkezne a baj, akkor egy sportolóknak összeállított biztosítási csomag segítségével a legjobb segítséget kaphatod a felépülés során.

 

Tippek a biztonságos úszáshoz

1. A legtöbb triatlon versenyen nyílt vízben kell úszni, ami más közeg, mint a medence. Mielőtt nyílt vizi versenyen indulnál, keress egy edzőcsapatot, akikhez be tudsz csatlakozni. Egyedül soha ne menj nyílt vízbe edzeni!

2. Hideg vízben mindenképp vegyél fel triatlonos úszó neoprént. Sok versenyen úgyis kötelező a neoprén használata. 

3. Ha rosszul éreznéd magad úszás közben, akkor feküdj fel a vízre és emeld a magasba a kezed, hogy a kísérők vagy a versenybírók észrevegyenek.

4. Ha elfáradsz úszás közben, akkor válts úszásnemet, ússz háton vagy mellben. Bár ez utóbbinál ügyelj, hogy ne rúgd meg a körülötted úszókat. 

5. Ha nem vagy igazán erős az úszásban, akkor inkább a mezőny végéről rajtolj, hogy elkerüld a gyorsabb úszók rúgását és ütéseit.

6. Úszás előtt két órával már ne egyél, és soha ne rágózz verseny vagy edzés közben.

 

Tippek a biztonságos bringázáshoz

A triatlonban talán a bringázás a legtöbb veszélyt magában hordozó szám. Edzésen és versenyen ugyanolyan fontos, hogy maximális figyelemmel legyél a pályán! 

 

1. Mindig csak műszakilag hibátlan bringával tekerj. Működjenek a fékek, a váltók, a lámpák, a csavarok legyenek meghúzva mindenhol.

2. Legyen rajtad sisak edzésen és versenyen egyaránt.

3. Edzés közben viselj láthatósági cuccokat és mindig öltözz az időjárásnak megfelelően. Hűvös időben már számolj a menetszéllel. Legyen nálad egy vékony dzseki, plusz rétegként.

A Global Cycling Network ajánlata szerint, minden bringázás előtt ellenőrizd a következőket:

fékek állapota, keréknyomás, és a kerékzárak helyzete.

Hetente egyszer ellenőrizd:

hogy a kormánynak, a keréknek, a pedáloknak nincs-e kis játéka. Illetve hetente egyszer ellenőrizd a gumik állapotát is. 

További hasznos tippek a  biztonságos bringázásról itt!

4. Bringázás közben mindig nézz előre legalább 15 méterrel, és figyeld az utat.

Az útfelület és az esetleges úthibák, sok baleset okozói lehetnek, mint például: csatornafedél, kátyúk, fekvőrendőr, egyenetlen felületek, éles tárgyak, csúszós felületek (sár, apró kavicsos részek, nedves útszakaszok). Ezeken a részeken mindig menj lassabban! Versenyen ezt betartani nagyon nehéz, mert mindenkit hajt az adrenalin, de legyen a biztonságod az első. 

5. Ügyelj, hogy ne kacsázz bringázás közben az autóúton! Legyen a viselkedésed kiszámítható az autósok és a versenytársak számára.

6. Tanulj meg hátranézni a vállad felett úgy, hogy közben a bringát egyenesen tudd tartani. Míg ez nem megy, ne menj ki autóútra.

7. Használd irányváltásnál a karodat, jelezz a forgalomban haladóknak, hogy merre szándékozol kanyarodni, és várd meg azt a helyzetet, amikor az irányváltást biztonságosan meg tudod csinálni.

8. Versenyen térj ki balra, és kellő távolságból kezdd meg az előzést.

9. Tanulmányozd a közlekedési szabályokat hogy hol lehet és hol nem lehet kerékpározni. Ebben segít a kerekparosklub.hu oldal. Ugyanakkor tartsd a fejedben azt a “szabályt” is, hogy elsőbbsége annak van, akinek azt megadják. 

A saját biztonságodra csak magad ügyelhetsz, de még így is előfordulhatnak balesetek. Azért mert bringázol, ne számíts extra figyelemre az autósok részéről. A bringás balesetek statisztikái azt mutatják, hogy lakott területen történik a legtöbb baleset.

Tipikus bringás baleseti helyzet, mikor a kerékpáros egyenesen továbbhalad, de az autós kanyarodik, írja a kerekagy.hu.

Ezekben a helyzetekben történik a legtöbb kerékpáros baleset 

 

 

Tippek a biztonságos futáshoz

A  versenyek futószámában a legtöbb rizikót általában a nagy meleg szokta okozni. Sokan kapnak hőgutát vagy szenvednek a kiszáradás kezdeti tüneteitől. Viselj olyan ruhát, ami megfelelően szellőzik, és védd a bőröd a káros sugaraktól. Mire figyelj a triatlon verseny futószámában?

1. Figyelj a frissítésre. Ne teljen el 15 perc úgy, hogy nem kortyolsz isot/vizet, főleg nagy melegben. A téli futások során se feledkezz meg a folyadék pótlásáról. 

2. Mindig viselj olyan futócipőt, ami a te lábad anatómiai adottságainak megfelelő.

3. Ha bringás úton, esetleg autóút szélén futsz, mindig haladj a közlekedés irányával szemben, hogy lásd a forgalmat.

4. Alakítsd ki a regenerációs szokásaidat, ne told túl az edzéseket, mert könnyen sérülés lehet a vége.

5. Fokozatosan szoktasd hozzá a szervezeted az őszi hűvös edzésekhez, ugyanez érvényes nyáron is. 

6. Csinálj kombo edzéseket, hogy megszokd az egyik sportból a másikba történő átállást. Ezzel is megelőzheted a sérüléseket.

+1

Amikor tervezgeted a triatlon versenyeidet, a biztonsággal kapcsolatban is tájékozódj!

Nézd meg a pályarajzot, és olvasd el a szervezők által írt instrukciókat. Vannak olyan versenyek, ahol a bringás számban részleges útzár van, van ahol a verseny teljes útvonalát lezárják a fogalom elől. Érdeklődj korábbi években induló versenyzőktől, hogy a biztonsággal kapcsolatban kinek milyen tapasztalatai vannak. 

Jó sportolást! Vigyázz magadra!

Kelemenné Szilágyi Noémi
Én már a saját utamon futok

Noémi számára a futás lehetőség arra, hogy úgy érezze egészséges, hogy teljes életet él. Története motiváció sokaknak.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!