Tippek az első terepfutó versenyedhez

Tippek az első terepfutó versenyedhez

Mielőtt az első terepfutóversenyedre beneveznél, át kell gondolnod pár dolgot.

Először is fel kell mérned, hogy milyen fizikai állapotban vagy. Ha kezdő futó vagy, aki az első 5-10 kilométeres versenyére készül aszfalton, akkor azt javaslom, hogy szerezz tapasztalatot először ebben a műfajban. Ha a sík, aszfaltos futóversenyek világában már van némi rutinod, akkor jöhetnek a rövidebb terepfutó kihívások is. 

Ha már teljesítettél félmaratont vagy maratont, akkor nagyon sok lehetőséged van terepen versenyezni. Az elmúlt években kifejezetten megnőtt Magyarországon is a terepfutó versenyek száma. Szinte minden hétvégén vannak versenyek, így mindenki válogathat, tudásának, erőnlétének megfelelően. 

Érdemes tudni a terepfutásról, hogy bizonyos szegmensekben könnyebb és vannak olyanok amelyekben nehezebb az aszfalt futáshoz képest. A nehézségét egyértelműen a terep egyenetlenségei, a kövek, gyökerek, sár, az emelkedők lejtők adják. Idő kell hozzá, hogy az idegrendszer, izomzat, ízületek hozzászokjanak a nehezítő körülményekhez.

A könnyebbségét pedig egyrészt az adja, hogy terep sokkal puhább, mint az aszfalt, a talajjal való érintkezés kevésbé veszi igénybe az ízületeket másrészt a terepen a futás tempója sokkal váltakozóbb. Itt arra gondolok, hogy lefelé egy jól futható lejtőn szinte rohanhatunk, de egy hosszú meredek emelkedőn még a legjobbak is gyalogolnak, ezért nem ugyanazok az izmok fáradnak el a verseny során. 

A terepversenyeket táv szerint 4 típusba sorolnám. Az első a kifejezetten rövid, gyors versenyek kb 5-12km ahol kb 1 órán belül vagy nem sokkal afelett be lehet érni. Ezeket a távokat ajánlom azoknak akik  még kevésbé rutinosak,még nem tudják,hogy egyáltalán nekik való e a terepfutás. Azért is jó itt kezdeni, mert, ezeken a versenyeken nincs szükség speciális felszerelésre, ha nincs extrém sár, hó, el lehet indulni aszfaltos cipőben is. Ezeket a versenyeket még könnyedén le lehet futni frissítés nélkül is. Nincs szükség komolyabb kiegészítő felszerelésekre, így ha valakinek mégsem jönne be a terepfutás, akkor nem verte magát komolyabb költségekbe.  

A második típusba a 12-42km-es versenyeket teszem. Az ilyen hosszúságú, nehézségű versenyeket már tapasztalt, az aszfaltfutó versenyeken rutint szerezett futóknak ajánlom.  Ezeken a versenyeken már szükség lehet különböző felszerelésekre, különösen, ha nehéz, szintes pályára megyünk, ahol nagy sár van vagy havas jeges körülmények között, extrém meleg, vagy hideg esetén. Ezekhez a távokhoz már komoly erőnlét kell, hiszen összehasonlítva egy aszfaltos maratonnal egy hegyimaratont, elképzelhető, hogy akár 2-3 órával tovább fog tartani, ami azt jelenti, hogy 5-7 órát fogsz eltölteni futással az erdőben. Ha ilyen versenyeken szeretnél indulni, akkor mindenképpen, szerezz be egy jó terepfutó cipőt. Szükséged lesz futózsákra,vagy övtáskára, amibe a kulacsot,frissítőket teszed. Belefér a telefonod, tartalék ruházat, szélmellény vagy szélkabát. 

A harmadik kategória a rövid vagy közepes ultra távok, 42kilométertől-100kilométerig. Mostanában ezeknek a versenyeknek egyre nagyobb a népszerűségük. Ötven-hatvan kilométer körüli távokat azoknak ajánlom, akik maratoni távot síkon már le tudják futni. Ezekhez a távokhoz már komoly erőnlét szükséges, sokat és rendszeresen kell futni. Szorgalmasan kell gyűjteni a kilométereket, hetente minimum 3 futást kell beiktatni mely legkevesebb 40-50 kilométer, legyen összességében. 

Akik tudnak ennyit futni és van egy kis tehetségük is ezekhez a távokhoz azok már gondolkodhatnak, mondjuk egy Mátrabérc trail,vagy az UTH 55 távján is vagy hasonló versenyeken.  Felkészülés szempontjából nincs nagy különbség, ha valaki 50-60kilométeres versenyre vagy 100kilométeresre készül. Akik bőven szintidőn belül le tudnak futni ötvenes távokat ők nagy valószínűséggel 100kilométert is teljesíteni fogják. Azonban itt nagyon oda kell figyelni,mert drasztikusan megnő a túlterheléses sérülések kockázata. Ne akarjunk hirtelen egyből nagyot ugrani, hagyjunk időt a szervezetünknek az alkalmazkodáshoz. 

A negyedik kategória  a 100km feletti versenyek világa. Nyilván senkinek nem egy ilyen verseny lesz az első terepfutó kihívása, ez egy nagyon speciális műfaj, sok tapasztalat, rutin kell hozzá és akkor sem biztos, hogy alkalmas leszel rá. 

Meg kell még említeni a Teljesítmény túrákat is, amelyek ugyan nem versenyek a klasszikus értelmezés szerint, tehát nincs közös rajt és nem osztanak érmet a célban, és a legtöbb túrának nincs eredménylistája sem, viszont aki szeretne belekóstolni a terepfutás világába annak remek lehetőség lehet ilyen rendezvényeken elindulni. Ajánlom mind kezdő, mind haladó futók számára. 

 Az egyik előnye az, hogy rendkívül olcsón lehet nevezni ezekre a rendezvényekre. A nevezési díj általában töredéke a futóversenyek nevezési díjának.  Cserébe természetesen jóval puritánabb a körítés is. Itt általában frissítésként teát és zsíros kenyeret kaptok, esetleg, müzlit vagy csokit. Viszont nagyon szép tájakon lehet futni, nincs nyomás a futón, hogy úristen, hányadik is leszek, vagy ki előz le. Ráadásul a legtöbb túraszervező futóbarát és az ellenőrző pontok nyitásánál figyelembe veszi, hogy a futók tempója jóval meghaladja a gyalogosokét.  Nekem is vannak kedvenc túráim, amelyeken már többször indultam, mint a Börzsönyi Vulkántúra, Tortúra 65, Less Nándor 65, Julianus, Teleki túra. 

A terep/hegyi futásnak sok előnye van, aszfalton is jobb futó leszel tőle, megerősít olyan izomcsoportokat, amelyeket aszfalton kevésbé használsz, a lejtők miatt gyorsulni is fogsz. Sokkal változatosabb, ingergazdagabb egy terepverseny és az ízületeknek is jobb, ha nem a kemény aszfalthoz vered oda a lábad.

 Azonban akik a terepfutásba beleszerettek azok nem csak ezekért az előnyökért futnak, hanem mert a szívük ide húzza őket.  Sokan kikapcsolódni, feltöltődni járnak a versenyekre, mert úgy érzik, hogy a természetben van a helyük.  

Próbáld ki te is, nem fogod megbánni.