Terepfutok, tehát vagyok

Terepfutok, tehát vagyok

Érezted már azt, hogy legszívesebben felállnál és kivonulnál a civilizációból?  Elkezdett motoszkálni valami a fejedben, kéne valami új, valami más futás? Unod az aszfaltot? Gyere terepre. Talán nem is olyan nehéz, mint gondolnád.

Először is tisztázzuk, hogy mi az „ofisöl” terepfutás. Ehhez az International Trail Running Association definícióját hoztam el:

“A terepfutó-sport egy mindenki számára nyitott gyalogló vagy futó verseny, természetes környezetben (hegy, sivatag, erdő, síkság…) minimálisan burkolt vagy aszfaltos úttal (amely nem haladhatja meg a teljes táv 20%-át). A terep lehet változatos (földút, erdei ösvény, single track…) és az útvonalat megfelelően jelölni* kell.

A verseny legjobb esetben – de nem szükségszerűen – önellátó vagy félig önellátó** és a sport etika, lojalitás, szolidaritás és a környezet legnagyobb tiszteletben tartása mellett rendezik meg." 

A terepfutó versenyek osztályzása:

Terep: 42 km alatt

Terep Ultra Középtáv (Medium): 43-69 km között

Terep Ultra Hosszú (Long): 70- 99 km között

Terep Ultra Extra Hosszú (XLong): 100 km és afölött

*Megfelelően jelölt: azt jelenti, hogy a futók megfelelő információkat kapnak ahhoz, hogy ne tévedjenek el a verseny során. Ez magában foglalja a fizikai jelöléseket (zászlók, szalagok, táblák…), az állandó jelzéseket (pl. turistajelölések – szerk.) vagy a GPD track közzétételét, illetve a térképes itinert. 

**Az önellátó vagy félig önellátó verseny azt jelenti, hogy a versenyzőnek két állomás között teljesen autonómnak kell lennie ruházat, kommunikáció, étel és ital tekintetében.”

Igazából egy összetett sportágról van szó, különböző szintekkel, technikákkal és nehézségekkel. Ezekről majd későbbi cikkekben szót ejtünk, de addig megpróbálunk kedvet hozni a terepfutáshoz! 

1. Indulj el, bármerre!

Egyszerűnek tűnhet, de néha ez a legnehezebb része a futásnak. Az elindulás, az első öt méter megtétele a kanapétól az ajtóig. Bár a terepfutásban az is nagyon jó, hogy tényleg bármilyen körülmények között el tudsz indulni. Vagyis NINCS KIFOGÁS! Esik az eső? Na és?! Az erdőben nem érzed annyira. Saras lesz a cipőd? Kit érdekel?! Azért megyünk az erdőbe! Iszonyat meleg van? Miről beszélsz?! Nincs jobb, mint beérni a hűs erdőbe és fellélegezni! Szóval, indulj el a lakhelyedhez legközelebbi természetes környezetbe, és fuss. Nem kell egyből a Kékes meghódítására gondolni, legyen annyi is elég, hogy nem a jól bejáratot betonon futsz, hanem szoktatod a lábad a másfajta terepviszonyokhoz. Egy mezőgazdasági földút, egy erdészeti út, egy patak partja, bármi megteszi, ahol bele tudsz feledkezni a természet csodáiba, és még mozogsz is.

Terepfutás közben néha állj meg, ha épp csak magadnak futsz. Erdei állatok jönnek-mennek, a Nap felkel, elbújik, lemegy, szakad az eső, lélegzik az erdő, csicseregnek a madarak. Töltődj!

2. Ne ijedj meg, ha belegyalogolsz!

Sokszor megkapom a kérdést – leginkább aszfaltversenyekhez szokott futóktól, hogy te is belegyalogolsz? Vagy: Milyen ciki, hogy bele kell gyalogolnom! Esetleg ironikusan: Én aztán nem megyek olyan versenyre, amiben gyalogolni kell, inkább a halál! Véleményem szerint egy terepfutó versenyen, egy igazán meredek emelkedőn belesétálni egyáltalán nem ciki, sőt, ott a profik is belesétálnak, megsúgom. Enyhébb emelkedők esetében pedig mindenki a vérmérséklete és edzettségi szintje szerint oldja meg a feladatot, de tény, hogy sokszor több energiafelhasználásba kerül kínkeservesen futómozgást végezni, mint mondjuk gyorsan gyalogolni. Mindez stratégia és erőbeosztás kérdése. Két dolgot jegyezz meg, ami segíthet az eligazodásban :

1. A terepfutásban az a jó, hogyha van felfelé, akkor van lefelé is (persze ez fordítva is igaz). :)

 2. Úgy és azt csináljuk, ami nekünk kényelmes. NEM ciki belesétálni.

3. Állj meg, és nézz körül!

A gyaloglás mellett, megkérlek, hogy állj meg! Főleg, ha ráérsz és nem verseny közben vagy. Egy hétvégi futás a megszokott erdőben, vagy egy kirándulás alatt, sok-sok élménnyel gazdagodhatsz. Erdei állatok jönnek-mennek, a Nap felkel, elbújik, lemegy, szakad az eső, lélegzik az erdő, csicseregnek a madarak. Ha már rászántad magad arra, hogy kimész futni, méghozzá terepen (te marha ☺), akkor adj lehetőséget annak, hogy a mozgás mellett a lelki feltöltődés is teret nyerjen. Menj fel a csúcsra, és tekints le az ébredező városra, vagy ülj le egy fa tövébe és csukd be a szemed. Engedd, hogy dübörögjön a szíved, aztán szépen visszaálljon a nyugalmi pulzusodra és meglátod, egyből helyreáll a világ rendje. 

4. Keress társakat!

Vannak az egyedül futók, meg a társas futók, ezt mind tudjuk jól. Erdőben futni egyedül is szép és kell is, de inkább az ismert terepen tedd. Új utak felfedezésénél ajánlott társakat keresni (főleg a félős lányoknak, értsd jómagam is - e cikk írója). Parásabbaknak nem árt ultrahangos kutyariasztót is vinni magukkal. Emellett vannak terepfutó közösségi futások is, Budapesten és vidéken is.  Ilyen például a KESZ  a Budai-hegyekben keddenként, vagy a Coffee Run, szintén Budapest környékén, péntek reggelenként. 

5. Kötelező alapfelszerelés!

Telefon, turistatérkép és víz. Telefon, ha eltévednél, térkép, ha elbizonytalanodnál és víz, ha megszomjaznál. Remélem ezeket nem kell külön ecsetelni. A különböző terepfutásra specializálódott cipők és ruhák tárháza pedig kiapadhatatlan. 

6. Fedezd fel az országot!

Újabb jó pont a terepfutás mellett, hogy olyan helyekre juthatsz el az országban, amikről nem is álmodtál. Nagyon sok csodás táj és hegység van kis hazánkban is, amik csak arra várnak, hogy befussuk őket. Nekem személy szerint a Mátra és a Pilis a kedvencem, de sokan a kegyetlen Börzsönyre szavaznak (A Börzsöny nem viccel!) vagy a Mecsekre. Rejtett kis zugokat kínál a Bakony, vagy akár a Balaton-felvidék. A versenyek jó alkalmat adhatnak az ország erdeinek felfedezésére. 

Prédikálószék - Visegrádi-hegység (fotó:  Cser Zsófi)

7. Nézz ki egy versenyt!

Manapság egyre több terepfutóverseny közül lehet válogatni, vannak már bejáratott profibb és elsőbálozó versenyek (pl. Balaton Trail) is. A terepfutas.hu által szervezett Nyúlcipő Trail sorozat nagyon népszerű, általában kettő távon lehet indulni (M és L), de vannak már S távval kiegészített eseményeik is. Emellett a teljesítménytúrákon is el lehet indulni futva, de csak szigorúan úgy, hogyha képesek vagyunk tiszteletben tartani a túrázók elsőbbségét. Ezek jó felmérések és terepbejárások lehetnek.

+ 1 bónusz

Készíts egy szelfit a felkelő nappal, vagy az Újlaki csúcson, hadd irigykedjenek az ismerőseid, hogy milyen gyönyörű helyeken jársz, ráadásul futva. Lássák, hogy nem csak a Margitszigeten, vagy a lebetonozott utcákon lehet körözni a végtelenségig. ;)

Hazai terepfutóversenyekről versenynaptárunkban tudsz tájékozódni, illetve a terepfutas.hu oldalon.

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Szigetvári-Surányi Edina
Egy álom vált valóra - Az első Ultrabalatonomon

Reggel 6:15-kor, mikor egy csapatként átfutottunk a célkapun, mindannyiunk kicsiny álma vált valóra.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!