Tennivalók a futóverseny előtt

Tennivalók a futóverseny előtt

Bár mindannyian az egészségünkért sportolunk, mégis a legtöbbünk futóéletének mérföldköveivé váltak a futóversenyek. Szeretjük egy kicsit sokkolni a szervezetünket, megméretni magunkat, átlépni a határainkat. Szeretjük a versenyhangulatot, a jóleső feszültséget a rajt előtt, és a boldogságot célba érkezéskor. A gyakorlott versenyzők, már fejből tudják, mi a dolguk a versenyt megelőző időszakban, rutinból pakolnak előző nap, és szinte csukott szemmel öltözködnek a verseny reggelén. De vannak, akiknek ez még nem ilyen egyszerű, és belegondolni is alig mernek a tennivalók sokaságába. Leírtam neked, hogy mik a verseny előtti legfontosabb teendők,  valamint csináltam egy felszerelés listát, ami alapján le tudod ellenőrizni, hogy mindent bepakoltál-e.

Ezt is olvasd el! Futóverseny kisokos

A verseny önmagában is sok mentális és fizikai energiát emészt fel, és akkor még itt vannak a versennyel kapcsolatos kérdések, és a logisztikával kapcsolatos dolgok. A most következő ajánló és lista, több futó, sok éves tapasztalata alapján lett összeállítva, mely elsősorban aszfaltos, max. maratonig terjedő  versenyekhez készült. Használd belátásod szerint. Lehet, hogy van amit feleslegesnek érzel, az is előfordulhat, hogy neked vannak olyan speciális dolgaid, amiket nem írtam le. Legyen az itt található lista egy kiindulópont. Írd hozzá a saját dolgaidat, és innentől kedzve hasznáhatod további versenyeken. 

TENNIVALÓK LISTÁJA - a verseny előtti hetekben

  1. Tudatosítsd magadban, hogy melyik nap, pontosan hány órakor, hol van a rajt! 

  2. Olvasd el figyelmesen a versenykiírást.

  3. Nézd meg, hogy rendben van-e a nevezésed (regisztráció, utalás, visszaigazolás, rajtlista).

  4. Tanulmányozd az útvonalat. Ha van útvonalfilm, mostantól nézd meg többször is a versenyig.

  5. Légy tisztában a frissítőpontok helyével és felszereltségével.

  6. Kezdj gondolkodni a versenytaktikádon (reális célidő, tempó, frissítés, stb., legyen A-B-C-terved, amit bevethetsz a különböző helyzetekben).

  7. Ha szoktál versenyen saját zenét hallgatni, nézz utána, nem tilos-e az adott versenyen.

tennivalók listája - A verseny hetében

  1. Vedd fel a rajtcsomagodat.

  2. Ha kaptál chipet, ellenőrizd, hogy működik-e.

  3. Kristályosítsd a taktikád.

  4. Nézz utána a parkolási lehetőségeknek.

  5. Tudd, hol a rajtkapu, az öltöző, csomagmegőrző, a mosdó.

  6. Tudd, hol a cél, hogyan jutsz a verseny végén a csomagodhoz, hogyan tudsz majd tisztálkodni, átöltözni leghamarabb.

  7. Tervezd meg pontosan a verseny napját (pl. a rajtidőponthoz képest). 

  8. Tervezd meg a család programját is a verseny napjára (hol lesznek, mit esznek, ki vigyáz a gyerekekre, stb.)

  9. Egyeztess a családdal, barátokkal, hol találkoztok előtte-utána, hol tudnak drukkolni neked az útvonalon. Vedd figyelembe a verseny hosszát, ami a versenyidőd + előtte-utána, akár másfél óra is lehet.

  10. Ha van letölthető útvonal (track), töltsd rá az erre alkalmas órádra (főleg terepversenyeknél fontos).

  11. Ellenőrizd a versenyfelszerelésedet! Ne legyen semmi kipróbálatlan, új, vagy szakadt.

  12. Megvan a frissítésed? Elfogyott? irány és vedd meg a kipróbált és megszokott isot, gélt, sótabit v. amit használni szeretnél.

  13. Vágj körmöt - futáshoz a rövidre vágott lábkörmök az ideálisak. A verseny alatt sok bosszúságtól megkíméled magad, ha erre időben gondot fordítasz.

  14. Az utolsó héten fokozottan figyelj a hidratálásra!

Ezt is olvasd el! Előzd meg a sérülést

Tennivalók listája - A versenyt megelőző napon

  1. Csinálj egy könnyű átmozgatást reggel (3-4 km, gimnasztika, néhány könnyű gyors 100 méter).

  2. Nézd meg az időjárás előrejelzést.

  3. Töltsd fel az órád, telefonod, zenelejátszód.

  4. Készítsd össze a másnapi felszerelést (külön amit felveszel, és amit a verseny után viselsz). Gondolj a verseny utáni ruhákra, és az elvesztett energia visszapótlására (étel-ital) is. Egy kis törölközőt is érdemes betenni. Ami legyen kikészítve, az időjárástól függően persze: cipő, zokni, kompressziós szár v. zokni, nadrág: capri v. rövid v. hosszú, sportmelltartó, póló, rajtszámtartó, frissítő, mellény v. esőkabát v. szélkabát, napszemüveg, baseball sapka v. egyéb sapi v csősál, esetleg kesztyű ha már olyan hideg van.

  5. Mindent pakolj be egy hátizsákba, amit a verseny napján magaddal viszel.

  6. Pihenj a lehető legtöbbet.

  7. Vacsorázz, töltsd fel a készleteket!

  8. Feküdj le időben!

Tennivalók listája - A verseny napján 

  1. Ébredj időben!

  2. Reggelizz a bevált módszered szerint (Nagyon jó reggeli tippeket találsz a csatolt linken, valamint a magazinunk táplálkozási rovatában.)

  3. Öltözz fel (nyugodtan a versenyruhádba, vegyél rá egy-két réteget, még a rajtszámot is felteheted előre).

  4. Érkezz időben a verseny helyszínére! Jó kint lenni már 1-1,5 órával a rajt előtt, hogy mindenre jusson időd, és hogy felvedd a verseny hangulatát. 

  5. Ha most kell átvenned a rajtcsomagot, tedd meg minél hamarabb!

  6. A rajban állva gondold át mindazt, amit beletettél abba, hogy itt lehess.

  7. Tudd, hogy a taktikád áttervezhető menet közben bármikor!

  8. Élved a versenyzést! Senki felé sem tartozol elszámolással, hogy hányadik helyen futsz be, vagy milyen az időeredményed. Fuss önmagadért, a verseny az eddigi edzéseid jutalma

Tippek - melyeket érdemes megfontolni a versennyel kapcsolatban

  1. A lényeg, hogy sem a versenyen, sem az azt megelőző időszakban ne vezess már be semmi újat:

  2. A bejáratott módszered szerint eddz!

  3. A verseny előtt és a versenyen ne egyél-igyál olyasmit, amit nem szoktál!

  4. Ne a versenyen vesd be az új cipőt, se a frissen vásárolt futócuccot! (bár vannak olyan futók, akik megcáfolják ezt a dolgot. Ha biztosra akarsz menni, akkor ne kockáztass ezzel.)

  5. MINDENRE HAGYJ MAGADNAK ELÉG IDŐT! Kalkuláld bele, hogy minél nagyobb egy verseny, az annál több embert, autót, sorbanállási időt jelent mindenhol. (utazás, rajtszámfelvétel, wc előtti sorbanállás, ruhatár stb.)

  6. A befutónál mosolyogj, hogy szuper legyen a kép, ami a célkapuban készül.

 

Örülök, ha hozzájárulhattam ahhoz, hogy a versenyzést ne stresszhelyzetként, tele aggodalommal és félelemmel éld meg. A verseny egy igazi ünnepnap, amikor cserébe a rengeteg munkáért, learathatod munkád gyümölcsét. 

 

(fotó: BSI - Budapest Sport Iroda)