A futás okozhat inkontinenciát?

A futás okozhat inkontinenciát?

Ugye megvan az a pillanat, amikor a rajt előtti utolsó percekben úgy érzed, hogy mégis el kellett volna menni újra a mosdóba? Talán minden futónő szembesült a “már megint pisilni kell” problémájával. Ez nem feltétlen jelent problémát, de ha valami gubanc van a záróizmokkal, akkor futás közben még hatványozottabban jelentkezhetnek az esetleges inkontinencia tünetei. A vizeletcsepegés nem szégyen!  Egy 35 448 nő bevonásával készült felmérés (Szonda-Ispos) szerint, a  magyar nők több mint fele (56%) küszködik az inkontinencia enyhe vagy súlyosabb fokával. A futás okozhat inkontinenciát ? Mit tehetünk a megelőzés érdekében?  Ultrafutó vagyok, a hétköznapokban pedig nőgyógyászati és proktológiai asszisztensként,  inkontinenciával hozzánk forduló betegekkel foglalkozom Dr. Willner Haring Péter sebész, proktológus főorvos úr mellett.

AZ INKONTINENCIÁRÓL ÁLTALÁBAN

Az inkontinenciának két jellemző fajtája létezik: a stresszinkontinencia, amikor valamilyen fizikai hatás (nevetés, köhögés, futás) váltja ki a vizelet elfolyását vagy amikor hirtelen lép fel erős vizelési inger, ez az úgynevezett sürgősségi inkontinencia. Az inkontinencia jelentkezésének két nagyon jellemző korszaka van: az egyik a szülés utáni időszak, amikor a medencefenék és a gát regenerációja még nem tökéletes. A tünetek megjelenésének másik jellemző időszaka pedig a változó kor, de bármikor jelentkezhet vizeletcsepegési probléma életkortól függetlenül is.
A vizeletvisszatartási problémák kialakulásának hátterében a gátizomzat meggyengülése, és ennek következtében a hólyagalap megsüllyedése áll. Ilyenkor a húgycső nem működik megfelelően. A hasűri nyomásfokozódás (pl. köhögés, futás) esetén, néhány csepp vizelet akaratlanul eltávozik.  Ez általában együtt jár a hüvelyfal süllyedésével. Amennyiben sürgősségi inkontinenciáról van szó, úgy más jellegű problémák, hólyagbeidegzési zavar, gerincbetegség vagy egyéb anyagcsere-betegség állhat a háttérben. Minden esetben szükséges az orvosi kivizsgálás!

így működnek a záróizmok

Ha jól zárnak az izmok, nem csöpög a vizelet. (fotó: 123rf)

Képzeld el a hólyagodat úgy, mint egy vízzel megtöltött lufit. Ha a medencefenék – és záróizmaid megfelelően működnek, akkor nyomás hatására is vissza tudod tartani a vizeletet, és akaratlagosan tudsz belőle üríteni. Ha ez a rugalmasság nincs meg, akkor nyitva van a lufi szája és nyomás hatására szabadon távozik a vizelet.

A FUTÁS OKOZHAT INKONTINENCIÁT?

Hogy mi volt előbb, a gyenge medencefenék izomzat vagy a sport okozta medence táji problémák, sokszor nehéz megállapítani.
Futás közben, a fokozatos rázkódás és a gravitáció hatása együttesen, a méhtartó szalagok meglazulását és a méh süllyedését okozhatják. A megsüllyedt méh nyomhatja a hólyagot vagy a végbelet, ami vizelési vagy székelési ingert okoz. Ezért nagyon fontos, hogy ne szökellve, hanem inkább osonva, finoman lépkedve fuss! Persze ez nem jelenti azt, hogy nem sprintelhetsz időnként, de foglalkozz az intim területek jelzéseivel. Ha sokáig szeretnél még futni úgy, hogy közben megőrizd altájad
rugalmasságát is, akkor a záróizmok edzésére is érdemes időt szakítanod.

 

Kinga, 40 éves, profi gátfutó volt évekig.

Rengeteget futott, “pattogott” a pályán – ahogyan ő mondja. Inkontinencia problémája a szülés után jelentkezett. Ma már olyan mértékben rontja az életminőségét a vizelet visszatartási problémája, hogy a műtéti beavatkozást fontolgatja.


“Annak idején, amikor én profi voltam, nem foglalkoztak még a medencefenék erősítésével, nem volt fontos a prevenció. Én a
tanítványaimat már úgy edzem, hogy a medencefenék és gátizmok erősítésére is időt fordítunk.”

FIGYELMEZTETŐ JELEK

Ha tüsszentésnél, futás közben, lejtőn sprintelve vagy egy kisebb elrugaszkodásnál elcsöppen a vizeleted, mindenképp kezdj el foglalkozni a probléma kezelésével. Itt is igaz, hogy az időben elkezdett intimtornával megelőzheted a komolyabb tünetek kialakulását! A vizeletcsepegés felfogására kifejlesztett betétek nem oldják meg a problémáidat!

INTIMTORNÁVAL A FUTÁSÉRT, AZ EGÉSZSÉGEDÉRT!

 

Az inkontinencia megelőzéséről, és bizonyos tünetek kezeléséről szemérmesen hallgatunk, holott például az intimtorna épp olyan fontos a medencealapi izomzatnak, mint a futás a keringésnek. Sokféle intimtorna irányzat létezik, ám mindegyiknek egy a célja: a gát és záróizmok megerősítése. Ezzel a tornával nem csak megelőzni lehet a vizeletvisszatartási problémákat, de a meglévő állapotot is vissza lehet fordítani. Elég hetente 1-2 alkalommal 15 percet tornázni a megelőzés érdekében, mert a lazább záróizmokat pár hét alatt vissza lehet erősíteni. Kialakult probléma esetén naponta kell végezni a gyakorlatokat.  Az intimtorna nem csak a meggyengült izmok erősítésére, hanem a feszes izomzat tónusosságának, rugalmasságának visszanyerésében is segítenek.
Bár sok helyen csoportos tréningeket tartanak, a legjobb az, ha egy szakember egyénileg tanítja meg a megfelelő medence és gátizom torna gyakorlatokat. A testtudat az intim tájékon is fontos, és egy személyes oktatás keretében sokkal biztosabban megtaníthatóak a gyakorlatok. Egy internetes leírás nem adhat biztos receptet a gyakorlatok kivitelezésére.

Heti 100-150 km-t futok, és a futás mellett, a mélyizom tornára is mindig szánok időt! (fotó: Maráz Zsuzsa sokszoros ultrafutó bajnok)

futóként is biztosan sokan küzdenek vizeletvisszatartási problémákkal

Orvosi asszisztensként számos páciensnek tanítottam meg gátizomerősítő gyakorlatokat. Tapasztalatom szerint, sajnos már csak igen súlyos esetben fordulnak az emberek orvoshoz, pedig rendszeres tornával a műtétek legtöbbje elkerülhető lenne. Ezért is javaslom minden futónak, hogy rendszeresen végezzen intimtorna gyakorlatokat. Én heti 100-150 km-t futok, laposabb lépésekkel, nem pattogó mozdulatokkal. Az alhasi izmaim erősek, és szerintem ebben a futásnak is szerepe van, de rendszeresen végzek medencefenék erősítő gyakorlatokat is. Javaslom, hogy olyan futócipőt válassz, ami a láb becsapódását jól tompítja, mert ez a medencetájékra nehezedő erőt is csökkenti.


Mindenkinek a saját kezében van az egészsége. Futók közül is egészen biztosan sokan küzdenek vizeletvisszatartási problémákkal, de senki más nem tudja tónusossá tenni a záróizmait, csak saját maga!  Tehát a kilométergyűjtés mellett, a záróizmok erősítésére is szánj időt, minden héten!

A cikk elkészítésében Dr. Willner-Haring Péter,  a Róbert Károly Magánkórház vezető sebésze, proktológus is közreműködött.

Elérhetőség: 06-20-25-75-778