A fáradásos törésről

A fáradásos törésről

Az edzésintenzitás gyors növelése nemcsak az izmainkat és ízületeinket veheti jelentősen igénybe, de komoly következményeket okozhat a csontjainkban is. Dr Szikora Gyula ortopéd-traumatológus főorvossal, a Róbert Károly Magánkórház láb és a térd betegségeinek specialistájával sorozatunk negyedik részében a legsúlyosabb traumát, a fáradásos csonttörést vesszük górcső alá.

EZT IS OLVASD EL!

MIÉRT FÁJ A LÁBSZÁRAD, HA FUTSZ?

Nagyon sok futó szenved a lábszár fájdalmától. Van akinek hosszabb táv lefutása után jelentkezik a feszülő érzés, míg mások futás közben vagy után panaszkodnak.

A fáradásos törést, mint a neve is mutatja az agyonhajszolt állapot okozza, de mégis: pontosan mi történik ilyenkor?

A fáradásos törés krónikus túlterheléses ártalomra vezethető vissza. Ez lehet hosszabb ideig fennálló vagy egyszeri rendkívül nagy terhelés. Futóknál előfordulhat a távok jelentős emelését követően. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a csont szerkezete egész egyszerűen megbomlik, a terhelés miatt apró mikrotörések keletkeznek a csont gerendázaton, amik a későbbiekben a röntgen képen is jól látható komplett töréssé válhatnak. Praxisom során többször láttam már ilyen törést. Sportolóknál találkoztam a combnyak fáradásos törésével, amikor már a normál csípőmozgások is fájdalmat jelentenek, illetve később megjelenhet az éjszakai fájdalom. Leggyakrabban azonban a sípcsont illetve a lábközép csontok területén fordul elő a fáradásos törés, de komoly nehézséget jelent, hogy a sípcsonton nem minden esetben látjuk ezeket. Így a nem szűnő lábszárfájdalom esetén célszerű egy CT vizsgálatot is elvégezni, ha a probléma megjelenése előtt rendszeres, professzionális sport tevékenységet végzett a panaszos. Szabadidős, kevesebb kilométert futó, maximum félmaratont futóknál szerencsére ez a baj ritkábban fordulhat elő. A hosszútávfutók, ultrafutók azonban ki vannak téve ennek a veszélynek is.

Milyen jelek utalhatnak erre a nagyon komoly problémára?

A legfontosabb jelzés a hosszú ideig, a pihentetést követően sem szűnő lábfájdalom. Akkor is erre kell gondolni, ha rendeződött a láb statikája vagy egyáltalán nincs boltozati eltérés, és nem az izomzat, hanem a csont területén jelentkezik az erős fájdalom,  Egy kellő rutinnal rendelkező szakorvos jól meg tudja különböztetni, hogy hol van pontosan a fájdalom.

Mennyire komoly terápiát igényel a gyógyulás, szükség lehet esetleg operációra is?

Mindenképpen több hónapos gyógykezelésre van szükség, azonban nem minden esetben kell operálni ezeket a töréseket. A legutóbbi fáradásos esetemnél például nem volt szükség ilyen beavatkozásra. Egy első osztályú utánpótlás kézilabdázó volt a páciens, aki a hazai versenyidőszakot követően azonnal egy 8 hetes világbajnoksági felkészítőre ment, ahol napi 8 órát kellett futnia, edzenie. Az utolsó mérkőzést a bokája fölötti éles fájdalom miatt már nem tudta végig játszani. Itthon a CT egyértelműen megmutatta, hogy a csontgerendákban beroppanás látható. 

Milyen következményekkel jár, ha a sportoló nem hagyja abba az edzést?

Ha tovább folytatódik a terhelés, akkor teljesen eltörik az érintett csont azon a helyen, ahol meggyöngült a csontállománya. Kettétörik, mit a ceruza. Ekkor már szükség lehet a műtétre, egyéb esetben két-három hónapos intenzív pihenés elegendő. Persze van olyan eset is, amikor muszáj rögzíteni az adott csontot. Egy fiatal hosszútávfutónál például erre is szükség volt. Nála egy angliai versenyt követően a sípcsontjában találtak fáradásos törést a kinti kollégák, de nem rögzítették. Amikor hazatért megvizsgáltam, és jobbnak láttam rögzíteni a lábszárát. Sajnos másfél évig küszködött ezzel a problémával, ami komoly mozgáskorlátozottságot okozott nála.

Miért? Későn ment orvoshoz?

Ezt nehéz megmondani, hiszen relatíve időben kereste fel az orvost, aki gyorsan megadta a diagnózist. Elképzelhető, hogy nem volt elég fegyelmezett, és nem vett vissza a fizikai aktivitásból, vagy nem megfelelően pihentette a lábát. Talán előbb kellett volna begipszelni egy pár hétre.

Akkor kénytelen lett volna pihenni…

Így van. Sajnálatos, hogy idehaza eléggé fegyelmezetlenek a betegek. Ez a példa is mutatja, hogy egy 8-12 hetes gyógyulási időszakból milyen könnyen lehet 78 hét is, ha valaki nem tartja be az ortopéd orvos előírásait. A három hónapos terápiába maximum egy kis gyógytorna fér csak bele, és ebben a pihentető időszakban még az úszást és a biciklizést sem javaslom. A felépülést követően azonban ezek a mozgások már segíthetnek az izmok felerősítésében.

EZT IS OLVASD EL!

A FUTÓTÉRD SZINDRÓMA

A futókat leggyakrabban érintő sérülések a térdhez kötődnek. Most a futótérd szindróma tüneteit és az esetleges sérüléssel kapcsolatos teendőket nézzük át.

 

 

Létezik olyan kiegészítő terápia, ami segíti a csont gyógyulását?

A csont gyógyulását nem tudjuk meggyorsítani. Léteznek különböző, biológiailag aktív faktorok, például az úgynevezett BMP (bone morphogenic protein), amelyek segítik a sejtek differenciálódását, így serkentik a csontképződést. Ezek a hormonszerű készítmények azonban egyelőre még nagyon sokba kerülnek és itthon nehéz is beszerezni őket. Kísérletek persze szerte a világban folynak ebben az irányban is.

Egyetlen megelőzés pedig csak az odafigyelés és a túlterhelés megakadályozása lehet?

Ha valaki jól felépíti az edzéstervét, természetesen kisebb a valószínűsége, hogy ilyen trauma érje. A hölgyeknek azonban, különösen idősebb korban, nagyon kell vigyázniuk, hiszen náluk a kor előre haladtával elindul egy csontleépülési folyamat. A hormonális változással megjelenik a csontritkulás, és ekkor a fáradásos törések már gyakrabban előfordulhatnak. Akik 40-45 év fölött is teljesítménysportot végeznek, mindenképpen érdemes nőgyógyásszal konzultálniuk a hormonpótló készítmények esetleges szedéséről, hogy megállítsák a kedvezőtlen folyamatokat, és ezzel is megvédjék a csontjaikat.

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Mátyásné Szabó Csilla
Én és a testem bármire képesek vagyunk!

Vannak az életben olyan pillanatok, amikor hirtelen minden nagyon kilátástalan, és a bajok csőstül jönnek. Csilla eldöntötte, hogy nem adja fel.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!

Áfonyás házi müzliszelet

Táplálkozás

Müzli szeletet fogyaszthatsz verseny és edzés előtt, alatt és után is. Sokféle verziója közül, most az áfonyás müzli elkészítését mutatjuk meg. Elronthatatlan.