Légy látható futás közben!

Légy látható futás közben!

Beköszöntött az ősz, az órát pedig átállítottuk. Azon túl, hogy kaptunk egy extra órát hajnalban, sajnos egyre korábban sötétedik, ami azt jelenti, hogy a munka utáni futások már csak a sötét utakon végezhetők. Ne keseredj el, nem kell feladnod szeretett hobbidat csak azért, mert korábban megy le a nap, csupán érdemes tudatosabban megválasztani a felszerelésed, hogy az autósok, kerékpárosok számára továbbra is látható maradj! Adunk pár tanácsot, hogy mivel érdemes felszerelkeznek a biztonságod érdekében.

Fontos! Sötétben ne próbálj ki új útvonalakat, maradj az unalmas, de megszokott, jól ismert terepeden! Mindig legyen nálad telefon, hogy bármi történjék tud segítséget hívni. A telefont egészében kötelező felszerelés minden futónak. Ha teheted, fuss társakkal, és válassz jól kivilágított útvonalat. Ne hallgass zenét, hogy halld a környezeted hangjait. Ha erdőbe indulsz, legyen nálad a telefon mellett vészjelző síp és izolációs fólia, ami arany oldalával kifelé fordítva véd a kihűléstől.

Az igényeidnek megfelelő fejlámpát válassz!

Ha egyébként kivilágított úton futsz, de két lámpa között nehéz a látás, illetve nem látod jól a gödröket, elég egy 20-40 lumenes lámpa, ami 20-30 méteres távolságot képes bevilágítani előtted. Nincs nagy fény, a szembe jövők nem fognak megvakulni tőled, de segít jobban látni.

Ha erdei ösvényen vagy gyéren kivilágítatlan úton szoktál futkározni, érdemes egy fokkal erősebb, mondjuk 70-140 lumenes lámpát választani. Ezeknek erősebb a fénye, és általában jobban bevilágítják a perifériát is, vagyis nem csupán magad elé fogsz látni.

Sűrűbb erdőben és teljes sötétségben viszont már érdemes ennél erősebb, akár 800-1000 lumen feletti okoslámpára beruházni. Persze itt azért már árban is borsosabbak, de akár 180 méterre is képesek „ellátni”. Léteznek olyan okos lámpák, melyek fényérzékelőkkel vannak ellátva, és a szükségesnek megfelelő erősségű fényt bocsájtják ki. Pl. ha egy fényvisszaverős közlekedési táblával mész szembe, a lámpa érzékeli a fényt, csökkenti az erősségét, így nem fog megvakítani a hirtelen jött fény.

Fejlámpa

Elég klasszikus, de a viselésében az a jó, hogy nem csupán te fogsz látni, téged is biztosan látni fognak az autósok, kerékpárosok. A fejlámpád erősségét és technikai tudását érdemes ahhoz választani, milyen pályán fogsz vele futni. Ha például sokat futsz sötétedés után az erdőben, akkor szükséged lesz egy erősebb fényű, nagyobb látószögű lámpára, mert más fényforrásod nem lesz. De nem csak az erdőbe érdemes fejlámpát húznod. Rosszul kivilágított bicikliutakon, autóút szélén futva is nagyon hasznos lehet, hogy az előtted álló gödröket, huplikat jobban lásd. Figyelj arra is, hogy a lámpát mindig feltöltött állapotban vidd magaddal, mert eléggé kellemetlen, ha az erdő közepén egyszer csak minden sötétségbe borul. Nem árt ha azt is tudod, hogy a lámpád hány órán keresztül működik egyfolytában. 

Tipp: A fejlámpát nem kedvelőknek már léteznek kézfejre erősíthető lápmák is. Ezek egy heveder segítségével a kezedhez erősíthetők, akár egy kézikulacs, nem kell őket fognod futás közben.

A fejlámpa az alap - ez feltétlen legyen nálad minden olyan esetben, mikor sötétben futsz.

Macskaszem, láthatósági mellény

Láthatósági mellényt nem csak akkor kell viselnünk, ha a lerobbant kocsi mellett ácsorgunk. Habár a KRESZ nem írja elő a futóöltözetet sötétedés után, a legjobban úgy előzheted meg a baj, ha láthatóvá teszed magad. Na ne a teljesen műanyag autóban található láthatósági mellényt húzd magadra, ma már készülnek kifejezetten a futók számára kialakított mellények sok-sok fényvisszaverővel. Ezek a pillekönnyű mellények nem zavarják a karmunkád, légáteresztőek, észre sem fogod venni, hogy rajtad vannak. De ami jó, hogy az autósok látni fognak! A biztonság a legfontosabb, ezért a piacon számtalan olyan kütyü található, ami elősegíti a futók láthatóságát. A legismertebb talán a macskaszemes karra és bokára pattintható szalag, ami megvilágítva visszatükrözi a fényt, ezzel segítve az autósok számára a tisztán látsát. Habár ezek viselése praktikus, ezek a szalagok kényelmetlenné válhatnak. Ha a bokádra szeretnéd tenni, vagy a nadrág vagy a zokni fölé helyezd, ne a csupasz bőrfelületre, mert könnyen kidörzsölhet! Ha pedig karra teszed, érdemes a hosszú pólóra, így nem fog zavarni.

Tipp: Az ilyen passzív fényforrásokat mindig a mozgó testrészekre tedd, például karra, kézfejre, bokára, mert így jobban segíti az autósok számára a behatárolásod, feltűnőbbé tesz. 

Legyél látható futás közben! - a képen látható mellény a Tracer360 (fotó: marathonandsprint)

Villogók

Ezek az apró mütyürök valahol a fejlámpa és a macskaszem között vannak. A fényük nem erős, de figyelemfelkeltő. Picike, és könnyű egy-egy ilyen lámpácska, amit a nadrágodra csíptethetsz vagy a derekadra erősíthetsz, hogy hátulról is jól láthatóvá válj. Állíthatod villogóra vagy folyamatosan fényt kibocsájtóra is, és a szivárvány minden színében találsz ilyen aprócska villogót.

Tipp: Vannak fényfüzérek, amikkel karácsonyfának öltöztetheted magad. Talán az ilyesmi sima kocogásra felesleges, de mindenképpen jópofa lehet.

A cipő sarkára helyezhető pántok villognak.

Ruházat

Amikor a téli ruhatáradat összeállítod, a váalsztásodat befolyásolja az is, hogy mennyi fényvisszaverő elemmel vannak ellátva az adott ruhadarabok. Az ilyen passzív fényforrásokat a leginkább a cipőn, kesztyűn, boka részen, sapkán, pulóver kar részén keresd

 

Tipp: Jól láthatóvá tesz téged is, ha felturbózod a cipődet egy ledes pánttal, ami nem csupán a rávetülő fényt veri vissza, hanem folyamatosan világít vagy villog. 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Belus Fruzsina
Nyertem a Bükki Hegyi Maratonon

Ma reggel úgy kelt fel a lányom, hogy közölte a családdal, ő is futó lesz. Szép az élet! Beszámoló a Bükki Hegyimaratonról.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!