Hány futóverseny fér egy évbe?

Hány futóverseny fér egy évbe?

A regenerációról szóló cikkemben említettem, hogy a versenyszezon után, amikor a pihenés, feltöltődés időszakában vagyunk, érdemes tervezgetnünk és új célokat és kihívásokat kitűznünk magunk elé.

Mi futók szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen versenyek tekintetében a bőség zavarával küzdünk. Akár országúti, akár terepversenyekre készülünk, rengeteg színvonalas eseményből válogathatunk

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: PIHEND KI A VERSENYSZEZONT! 

DE MILYEN KRITÉRIUMOK ALAPJÁN VÁLASSZUNK VERSENYT?

Fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé. Mind időbeli céljainknál, mind a távot illetően fontos, hogy a „földön” maradjunk, ne szálljunk el, mert az irreális tervek, egyre inkább nyomasztani fognak, ahogy közeledünk a cél felé. Legyünk szerények, haladjunk lépcsőről lépcsőre. Ne terheljük meg magunkat irreális elvárások miatt, túlzott edzésmunkával. 

EZT IS OLVASD EL!

Tippek az alapozó edzésekhez

Sokat olvasunk arról, hogy alapozás. De hogyan kell végezni az alapozó edzéseket? Hogyan lehet változatossá tenni a hosszú, lassú futásokat?

Találd meg a fő versenyeidet 

Az első feladatunk, hogy kitűzzük a fő versenyünk, versenyeink időpontját a szezonban. Amennyiben meghatároztuk a célversenyünket és az időpontja is megvan, akkor már a felkészülésünk ciklusait is meghatározhatjuk, tehát tervszerűen, tudatosan készülhetünk a „nagy célunk” érdekében. Másrészt a célkitűzés segíti a hosszútávú motivációnkat fenntartani, nem csak úgy ímmel-ámmal edzegetünk cél nélkül.  A legelterjedtebb felfogás, hogy egy idényben egy célversenyt fussunk. Én azonban azt szoktam tanácsolni, hogy bátran tűzzünk ki két célversenyt is idényenként. Természetesen ezek között a versenyek között megfelelő mennyiségű időt hagyva a regenerációra. A két fő verseny közül az egyik legyen rövidebb, intenzívebb, a másik pedig lehet egy hosszabb verseny. Ez a módszer azért is működik jól, mert ha hosszú hónapokon keresztül készülsz egy versenyre, és az valamiért (pl. betegség, rossz frissítés, hirtelen meleg miatti gyengébb teljesítmény) nem sikerül, akkor rövid időn belül ott a következő cél. Ellenkező esetben nehéz motivációt találni, könnyen kiégés lehet a vége, mert úgy érzheted, hogy feleslegesen edzettél hónapokon keresztül. 

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: REGENERÁCIÓ AZ EDZÉSEK ÉS VERSENYEK IDEJÉN

AZ EDZŐVERSENYEK SZEREPE A FELKÉSZÜLÉSBEN

Az edzőversenyeket azért iktatjuk be a felszülésbe, hogy objektív visszacsatolást kapjunk arról, hogy a felkészülésünk és a formánk az eltervezettek szerint alakul-e vagy pedig szükséges kiigazításokat tennünk.  

Edzőversenyeken bizonyos részfeladatokat is gyakorolhatunk. Terepultrás tanítványaimnál szoktam alkalmazni, egy- egy részfeladat gyakorlását, pl. egy hosszabb 6-7 órás edzőversenyen egy rövidebb 1-2 órás szakaszt megfutunk a tervezett versenytempónkban-pulzuson, a verseny többi részében pedig mérsékeltebb tempóban futunk. Ezáltal nem terheljük túl a szervezetünket és nem kell utána hosszú pihenőt tartanunk, az edzésmunkánk folyamatos lesz. A verseny pedig remek lehetőséget biztosít a versenyszituáció gyakorlására, a frissítésünk tökéletesítésére, vagy akár az ellenfelek feltérképezésére. Természetesen ezt a módszert akkor is remekül használhatjuk, ha maratonra, félmaratonra készülünk. Ebben az esetben a nagyobb versenytempóhoz alkalmazkodva rövidebbek a versenytempóban megtett távok. 

SOKSZOR HANGZIK EL A KÉRDÉS: EGY SZEZONBAN HÁNY VERSENYT ÉRDEMES FUTNi?

Nincs teljesen egyértelmű válasz.  Egyrészt függ a fizikai állapotunktól, attól, hogy milyen gyorsan tudunk regenerálódni és nagyban függ a versenyek hosszától, intenzitásától. Van rá példa, hogy 1-2 hetente is lehet versenyezni, ha az edzéstervünk okosan van felépítve, a távok és az intenzitás nem terhel túl minket. Általában a túl sok versenyzés nem szokott jól elsülni. 

Amennyiben meghatároztuk a főversenyeinket, akkor érdemes lehet 2-3 edzőversenyt is beiktatni, de itt, mint említettem nem a maximumra való törekvés, hanem az aktuális feladat elvégzése a cél. 

A célversenyünk után pár héttel, ha nincs sérülés, fizikai, mentális fáradtság akkor szoktunk kisebb nagyobb versenyeken a „buli”, társaság kedvéért vagy egy remek helyszín miatt versenyezni. 

Azt tanácsolom, hogy mire elkezdjük az alapozást, tervezzük meg a versenyszezonunkat, így a felkészülésünk ciklusait a pontosan meghatározott céljainkhoz tudjuk igazítani. 

 

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Fischer Anna
Anna 61 évesen futotta első maratonját

A futás szellemisége nem csupán fiatalon szippanthat magába. Anna 57 évesen kezdett futni, és 2017-ben maratont futott. A története elképesztő!

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!