Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futni mindenki tud

Futni mindenki tud. Előbb, vagy utóbb. Olyan egyszerűnek tűnik ez az ’egyik lábat a másik után’ sport, mégis meg kell tanulni szeretni és élvezni.

Biztos vagyok benne, hogy mikor meséltél egy nem futó ismerősödnek a futásaidról, elhangzott már olyan reakció, hogy „én egy fél szigetkört sem tudnék lefutni” vagy olyan, hogy „ a futás nem nekem való”. Ha valaki azt állítja, hogy nem neki való, akkor feltételezhetjük, hogy kipróbálta és valamiért nem tetszett neki. Tedd a szívedre a kezed: te mindig szeretted ezt a sportot? Az első edzést is fülig érő szájjal toltad le? Hát én sem. Mégis hogyan lehet rákattanni?

Ezt is olvasd el! Így lesznek az álmaidból célok, majd valóság.

Egy kezdő futónak problémát okozhat, megtalálni a saját futótempóját. 

Nyilván a legtöbb ember nem azzal kezdi, hogy vesz valami drága pulzusmérőt, és belekezd egy gyorstalpalóba. Nincs is szükség rá szerintem az elején. Egyáltalán, biztos, hogy rögtön bele kell vágni a lecsó közepébe? Futással kell kezdeni a nulláról? 

Nos, nem vagyok edző hogy ezt megállapítsam, csak a saját példámat tudom mondani. Én kezdőként kocogni kezdtem, nagyon-nagyon lassan, ami nekem  6:30 perc/kilométert jelentett,  de néhol 7 perces tempót is. Természetesen egyénileg változik, hogy kinek mi a lassú. Van aki 8 perces kilométerekkel fut, míg másnak az 5:40-es a nagyon lassú. Azért futottam lassan, mert egyszerűen ez esett jól, és mert simán le tudtam így futni akár minden nap azt a 4 kilométeres távot, amivel kezdtem. Hogy hogyan érzed magad futás közben és utána, mindent felül ír, ha hosszú távon gondolkodsz. Lehet, hogy te azok közé a ritk kivételek közé tartozol már kezdőként is, aki le tud futni 30 perc alatt egy 5,3 kilométeres kört (pl. Budapest - Margitsziget), de ha ezt szenvedések árán éred el és utána három napig be van állva a lábad, vajon legközelebb mennyi kedved lesz lemenni futni? 

Ezt is olvad el! A lusta nő visszanéz

szeresd meg a futást

Az első dolgod, megszeretni a futást és nem ritka eset, hogy a futásban először csak a séta szüneteket fogod szeretni. Viszont ez is egy jó kiindulópont, hogy a friss levegőn legyél és mozogj. Nem kell rögtön futni, nem kell kifárasztani magad, mert ha jó emlékekkel távozol, legközelebb egyre könnyebb és könnyebb lesz rávenni magad a mozgásra. Elhatározni nem nehéz, de megvalósítani csak úgy lehet a rendszeres sportot, ha minden egyes edzésen újabb élményekkel gazdagodsz, ha sikerélményeid lesznek és ezekből az emlékekből merítesz egy- egy nehezebb napodon. Ha a futáshoz csak a szenvedést társítod, biztosan nem lesz az életedben helye ennek a sportnak.

Ezt is olvasd el! Most lefutod az 5 kilométert - Tanácsok - edzésterv kezdőknek

Legyél türelmes, építkezz fokozatosan, sétálj - kocogj. 

(fotó: Pinterest)