Futás, anyaság, vakáció

Futás, anyaság, vakáció

Június közepe. Minden gyermek álma, és minden kisgyermekes futó anyu rémálma. Kitör a vakáció, és vele együtt eljön a nagy kérdés: mit csináljunk a csemeténkkel a következő tíz hétben, és hogyan folytassuk az edzéseket a szünidőben?

Nyáron, ragyogó napsütésben irtó klassz dolog futni. A jó idő még inkább motivál, hogy kimenjünk a szabadba, és terepen fussuk le az aznapi edzésadagot. De mi legyen addig a lurkókkal, akik jól megérdemelt nyári vakációjukat töltik otthon?

Fuss, ha otthon van a párod

Ha te is anya vagy, akkor tapasztalatodból tudod, hogy gyermeked születése óta a napirendet nem a te személyes vágyaid, hanem csemetéd igényei alakítják. Azonban ha a futás fontos a számodra, akkor a vakáció ideje alatt is meg kell valahogy oldani, hogy ne hiányozzanak a lábadból a kilométerek. Bár a nyári edzések megszervezése kicsit mindig macerásabb feladat, a jó hír az, hogy lehetetlen nem létezik. A rossz hír ellenben az, hogy ha tényleg komolyan szeretnéd venni az edzéseket, ki kell lépned a megszokott komfortzónádból, és nagy valószínűséggel át kell szervezned az eddigi edzésmenetrendeket. Ha nincs, aki vigyázna a csemetédre, akkor szervezd az edzéseket olyan időpontra, amikor a párod is otthon van. Ez az alkalom pedig valószínűleg kora reggel, vagy késő este lesz. Én pacsirta típus vagyok, inkább felkelek 4:30-kor, és elmegyek hajnalban futni. Ilyenkor az ébredés után pár percig még azon morgok, hogy soha többet nem futok reggel, de aztán ahogy elindulok, rövid idő alatt bejáratódik a lábam, és élvezem az ébredező város arcát. Nem mellesleg nagyon jó érzés reggel 8-ra letudni az aznapi edzést. Persze ugyanígy játszhat az esti futás is. Viszont ha későn indulsz, ne feledkezz meg a fényvisszaverő ruházatról és a fejlámpáról se!    

Fuss a gyerekekkel

Persze az is előfordulhat, hogy nincs felmentő sereg. A nagyi üdül, a párod dolgozik, és a bébiszitter is szabadságra utazik. Ilyenkor hogy lehet megoldani az edzést? Hát kreatívan! Ne hagyd magad a körülmények áldozatává válni, és találj ügyesen megoldást! Ha nem jut jobb eszedbe jobb, fuss együtt a gyermekeddel! Ha még elvan babakocsiban, akkor próbáld ki vele a babakocsis futást. Én az ikreimet is toltam magammal az edzéseimen, sokszor teljesítettünk hármasban 10-12 kilométert is. Persze először csak próbakörökre menjetek, szokjátok együtt a közös mozgást! Ha már nagyobb a lurkód, és szívesen közlekedik a saját kis járművén, akkor engedd neki, hogy eljöjjön veled, a kis motorjával, biciklijével, vagy a rollerjével. Ezeken az edzéseken legyél türelmes, ne ilyenkor akarj PB-t (PB azaz angolul Personal Best, az egyéni legjobb időt jelöli) futni. Szóljanak ezek az edzések inkább a közös sportolásról, és a mozgás megkedveltetéséről. 

Kocogj kánikulában

Legtöbbször persze az a helyzet, hogy az edzés időpontját nem te választod, hanem maga az élet. Ha úgy alakul, hogy csak napközben tudsz edzeni, az sem baj, csak a hőségben azért nem árt figyelned néhány dologra. Az egyik ilyen, hogy semmiképp se indulj útnak víz vagy sportital nélkül! A hőségben ugyanis fokozottabban kell ügyelni a kiizzadt folyadék pótlására. Folyadékot tudsz magaddal vinni kulacstartó övre rögzítve, de akár kézi kulacsban is. Hűtheted magad kívülről is, ha a fejedre vizes sapkát raksz, vagy ha bevizezed a hajad futás előtt. Egy jó kis sport napszemüveg is sokat javít a komfortérzeteden. Javaslom a rövidujjú, világos pólót napégés ellen, illetve a napvédő krémet. És talán a legfontosabb, hogy minden kánikulai futás alkalmával legyen nálad telefon. Jó, ha tudsz segítséget kérni, bármi probléma is adódik a nagy melegben. Ha igazán nagy a hőség, mindenképp árnyékos útvonalat válassz!

fuss Nyaralás alatt

A nyaralás kiváló lehetőség, hogy akár minden nap elmenj futni pár kilométert. Akár reggeli előtt vagy után, akár ha a strandról vagy kirándulásból hazaértek, biztosan akad egy órácska, amikor a gyerekek lazulnak a szálláson, te pedig elindulhatsz - még apa bedobja magát. Futva bejárhatod a szállásotok környékét. Mindig nagy élmény futva felfedezni egy ismeretlen települést. Sokkal valóságosabb képet kaphatsz a ott élő emberek mindennapjairól és még az edzést is megcsinálod. A nyaralás alatt lazulj, ne is figyelj a futó tempódra. Fuss úgy, ahogy számodra a legkényelmesebb.

Ha nagyobbak a gyerekek, akkor már nem kell azon törni a fejed, hogy mikor indulj. Az edzések szempontjából újra beköszönt egy viszonylagos szabadság korszaka. Hajrá!