Futás a kemény téli hidegben

Futás a kemény téli hidegben

Sokan szeretik, vannak akik ki nem állhatják, és vannak akik bizonytalanok a futással kapcsolatban télen, hóban, hidegben. Állandó kérdés, hogy lehet-e futni télen? Ha igen hány fokig, és miben? Természetesen lehet, de vannak olyan szabályok, melyeket fontos betartani, hogy elkerüld az esetleges sérüléseket és a meghülést. Téli futós tippjeink következnek.

 

Hidegallergia

A hidegallergia fizikailag kiváltott allergia. A bőrt hideg éri, és rövid időn belül viszkető hólyagok jelennek meg az adott testrészen. A bőr kipirosodik, ég, és gyakran viszket. Emellett a bőr alsó rétegében duzzadt csomók, úgynevezett angioödémák jelentkeznek. Többnyire a kezet és az arcot érinti, beleértve a száj és torok nyálkahártyáját is. A hideg levegő, a víz, a hideg tárgyak, a fagylalt, a hideg ételek és italok, akárcsak az elpárologtatott verejték és a testhőmérséklet is kiválthatja a hirtelen csalánkiütést. Általában fiatal nőket érint ez az allergia típus, sokszor fertőző betegségek kísérőjeként jelentkezik. Akit a hidegallergia érint, azoknak a téli hidegben nem javasolt a futás. (forrás: webbeteg.hu)

1. Öltözz rétegesen! Az öltözék a legfontosabb a téli futások idején

Teljesen egyéni a hőérzetünk, így magadnak kell kitapasztalni, hogy neked mi válik be leginkább, de fontos, hogy télen rétegesen öltözz. Ha túl sok réteget tartasz magadon, akkor nagyon fogsz izzadni és könnyen megfázhatsz.

Ezt viseld:

Enyhébb téli napokon: technikai felsőrész/aláöltöző, mely elvezeti az izzadtságot, vastagabb futó felső, futómellény v. futókabát, sapka, vékony sál, kesztyű, téli futónadrág v. két rétegben vékony futónadrág, vastag és hosszúszárú futózokni

Erős mínuszokban: technikai aláöltöző (alsó és felső), meleg futófelső, meleg futókabát, símaszk, sapka, polár sál melyet a szád elé húzhatsz, kesztyű, téli futónadrág v. ha nagyon hideg van, akkor belül bolyhos, de rugalmas túranadrág, vastag és hosszúszárú futózokni (akár duplán). Minél kisebb felületeten érintkezzen a bőröd a hideg levegővel.

Szél van? Húzz szélnadrágot a téli futónadrág fölé. Vegyél fel szélmellényt van szélkabátot és vegyél fel egy szélálló kesztyűt. A szél jó pár fokkal csökkenti a hőérzetet. 

Nagyon süt a nap? Viselj napszemüveget!

Extra kiegészítők: Van, aki szeret derékmelegítőt viselni a hidegben. Aztán lehet kapni ma már szélálló vagy technikai alsót, ami szintén javítja a hőérzetet.

Hány fok alatt veszélyes a szabadtéri futás?

Az American College of Sports és a kutatásban használt egyéb források szerint, -18 fokig nem rejt magában veszélyt a szabadtéri sportolás, ha körültekintőek vagyunk. Természetesen vannak olyan krónikus betegségek, melyek mellett a hideg mínuszokban ellenjavalt a szabadtéri sport. Hidegben a legfontosabb a réteges öltözködés. Az orr, ujjak, fül és lábujjak a legérzékenyebb testrészek. A zsibbadás, elfehéredés, kékes bőrszín fagyási sérülésekre utalhatnak. Öltözködj az időjárásnak megfelelően, én ne extrém hidegben tervezz hosszú futásokat.

 

2. Maradj motivált!

A meleg lakásból bizony nehéz elindulni futni, ha kint tombolnak a mínuszok, de nem lehetetlen. Keress egy futótársat, emlékeztesd magad a tavaszi céjaidra. Nézz rá a FB-on a kedvenc futóközösséged posztjaira, biztosan kedvet kapsz másoktól is a szabadtéri futásra.

3. Mindig legyen nálad feltöltött mobiltelefon

Ha esetleg megsérülsz, és nem tudsz tovább futni, akkor fontos, hogy értesíts valakit. Mindig legyen nálad feltöltött mobil! 

4. Legyél stabil

A téli futó útvonalak havasak, jegesek, csúszósak lehetnek. Érdemes mélyebb bordázatú cipőben futni a havas utakon. Télen általában a terepfutócipők tökéletes megoldást jelentenek. Ha jeges, csúszós úton tudsz csak futni, akkor érdemes cipőre rögzíthető csúszásgátlót felvenned. Vannak kimondottan jeges terepre való, szegecses talpú futócipők is, bár ilyen extrém körülmények tartósan nem jellemzőek idehaza, ezért megfontolandó a szegecses terecipő vásárlása.

A Salomon Snowcross cipő talpa nem csak bordázott, de kis szögekkel is le van látva, mely jeges felületen is biztosítja a stabilitást.

5. Viselj meleg futócipőt

Hidegben, télen, nyirkos időben, viselj Gore-tex-es futócipőt, de legalábbis olyat, amelyikben melegen tudod tartani a lábad, legalább egy rövidebb futás erejéig. 

6. most ne rohanj!

Ha gyorsan futunk, kapkodjuk a levegőt. Nem érdemes összeszedni egy kiadós torok vagy tüdőgyulladást csak azért, mert a mínuszokban szeretnél tempósan futni. A téli futások leginkább alapozó, kellemes tempóban zajlanak. Ha mindenképp tempós futásra vágysz, akkor jöhet a futópad beltérben. Jobb tippünk nincs.

7. Ha nagyon hideg van, próbálj meg a nap legmelegebb óráiban futni

8. fuss az otthonodhoz közel

Ha most van az első téli futószezonodl, akkor érdemes az otthonodhoz közeli utcákban futnod. Még csak most gyűjtöd a tapasztalatokat. Ha úgy érzed, hogy nem jól öltöztél fel vagy adódik valamiilyen kellemetlenség, gyorsan haza tudsz futni.

EZT IS OLVASD EL! TIPPEK AZ ALAPZÓ EDZÉSEKHEZ

9. Ne kockáztass!

Ha kint jeges, csúszós körülmények vannak, akkor inkább fuss teremben futópadon. Nincs az a futás, ami megéri, hogy összetörd magad.

10. a Futás előtti bemelegítést, végezd el otthon

Ha otthonról indulsz, akkor a bemelegítést, akár az előszobában vagy a lépcsőházban is megcsinálhatod. Ha erre nincs lehetőséged, akkor kezdj nagyon lassú 10-15 perces bemelegítő futással, mielőtt felvennéd az utazósebességet. 

11. Figyeld a pulzusod!

Mint ahogyan a nagy meleg, az extrém hideg is hatással lehet a légzésedre, ezáltal a pulzusodra is. Nagy hidegben elsősorban a pulzusodra figyelve fuss, és ne egy vágyott cél tempó adja meg a futásod intenzitását.

12. Fuss rövidebbet

Extrém hidegben inkább fuss rövidebbet. Normál téli napokon nyugodtan haladj a megszokott ritmusban.

EZT IS OLVASD EL! SEGÍT VAGY ÁRT A FUTÁS, HA MEGFÁZTÁL?

13. Folyadék!

Ha nincs olyan nagy hideg, akkor bátran indulj el hosszabb futásokra is, de ne feledd a folyadékot! Tervezd meg, hogy hol tudsz inni vagy vigyél magaddal olyan zsákot vagy kulacsot, amiben nem hül át az italod. A futásod végén otthon v. az autóban várjon meleg ital.

Vannak olyan futózsákok, melyekben télen is tudsz magaddal vinni innivalót. Thermo kézikulacsok is léteznek.

14. Hazaérve mindél hamarabb szabadulj meg a nyirkos ruhától

Sokan otthon fáznak meg, futás után. Amint beértél a lakásba, irány a fürdőszoba. Kapd le a ruháidat és vegyél egy kellemes meleg fürdőt.

A téli futások legnagyobb kockázatát a csúszásveszély, illetve az jelenti, ha valamiért meg kell állnod, nem tudod folytatni a futást és meghülsz.

Ha körültekintően készülsz fel a téli futásaidra, nem lehet gond.

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Varga Violetta
Az én fogyásom - az én futásom

Fogyni nem könnyű, főleg úgy, ha valaki a futás gondolatától is rosszul van. Hogy lesz egy kissé dundi lányból igazi futóbolond?

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!