Fuss, sportolj önfeledten!

Fuss, sportolj önfeledten!

Amikor itt a nyár, a meleg, a hosszú nappalok, megtelnek a futópályák, a kerékpáros utak. A kellemes idő mozgásra csábítja a családokat, és mindenkit, aki eddig a négy fal között várta a jó időt. Aki egész évben fut, az pedig nem győz versenyről versenyre utazni, annyi csábító rendezvényt szerveznek országszerte.

Múltkor a kozmetikusom mesélte büszkén, akivel egyébként a legritkábban beszélgetünk az ő sportélményeiről,  hogy 40 kilométert tekert a barátaival. Kedvesen érdeklődtem tőle, hogyan ment a tekerés, merre járt. Mivel a kezdő futókat is érdemes emlékeztetni a biztonságos futással kapcsolatban pár dologra, így feltettem neki a kérdést, hogy volt-e rajta sisak tekerés közben. Nem!  - jött a válasz. 

LEGYEN A BIZTONSÁGOD IS FONTOS SPORTOLÁS KÖZBEN

Íme pár tipp a biztonságos futáshoz, ami egyértelműnek tűnhet, ám futás közben mégis sokan megfeledkeznek róla!

1. Futás közben ne hallgass zenét, vagy ha semmiképp nem tudsz lemondani a zenéről, akkor csak az egyik füled legyen bedugva, hogy a másikkal mindig figyelni tudj a környezet zajaira.

2. Fuss a közúti forgalomtól távol, futópályán, gyalogúton, erdőben.

3. Ha irányt váltasz futás közben, előtte nézz szét, mert jöhet egy autó,  egy kerékpáros és máris kész a baj. 

4. Ha kerékpárúton futsz, fuss a menetiránnyal szemben, hogy lásd a forgalmat, így a mögötted érkezők is könnyedén meg tudnak előzni. 

5. Ha épp nem futsz, hanem például tekersz, mászol, gördeszkázol  - viselj sisakot vagy az adott sporthoz egyébként ajánlott térd, könyök, vagy kézvédőt.

6. Ha sötétben futsz, mindig viselj láthatósági mellényt és fejlámpát!

7. Versenyen is figyelj a biztonságodra. Indulj a saját rajtzónádból.

8. Ha terepen futsz, figyelj a lábad elé, a kiálló gyökerekre, apró kavicsokra, gallyakra, melyekre ha rálépsz, könnyen eleshetsz.

9. Mindig legyen nálad telefon, hogy baj esetén értesíteni tudd a hozzátartozóidat.
10. Hosszú futások során vigyél magaddal inni és ennivalót és legyen nálad pénz.
11. Hosszú futások alkalmával legyen nálad egy plusz vékony dzseki vagy izolációs fólia, hogy melegen tudd tartani magad, ha sérülés miatt nem tudnál továbbhaladni.
12. Mindig mondd el otthon, hogy merre futsz.

Teljesen mindegy, hogy mit sportolsz: futsz, tekersz vagy úszol, az örömteli nyári sportolásra nem csak a megfelelő futócipő vagy ruha beszerzésével kell felkészülni. Egy online felmérés szerint,  a leggyakrabban otthoni környezetben és közúton történnek balesetek, és ami nagyon elgondolkodtatott, hogy harmadik helyen a sportbalesetek szerepelnek. 

Mivel nyáron többen futunk szabadtéren, többször járunk versenyekre, többet sportolunk, így sajnos én is gyakrabban hallok a sporttársak baleseteiről. Gondolj csak bele: futsz az erdőben és kimegy a bokád, megbotlasz valamiben és elesel. Nem ritka, hogy csonttörés vagy szalagszakadás a vége. Triatlonosként pedig a közúti balesetekkel is számolni kell. Egy komolyabb sérülés hosszú hetekre vagy akár hónapokra is megakadályozhat abban, hogy sportolj, és ellásd a mindennapi feladataidat, nem beszélve a balesettel járó anyagi terhekről.

BALESETEK PEDIG TÖRTÉNNEK

Egy kedves triatlonos ismerősömet Annát, tekerés közben érte közúti baleset.

„Mindig azt gondoltam, hogy ilyesmi velem meg sem történhet, de sajnos megtörtént. Biciklivel egy jobbkezes kereszteződésben elütött egy autó. Mentővel vittek a kórházba, csináltak koponya CT-t, hasi ultrahangot és röntgent, ami a kulcscsont darabos törését mutatta ki. Összesen 3 hétig kellett viselnem egy úgynevezett hátizsákkötést.”

A kórházi ellátás után a sérült általában megnyugszik, de a végeláthatatlan folyamat csak ekkor kezdődik. A kontrollok a gyógytorna és a gyógyulás hosszú ideig eltarthat. Annának is eleinte hetente kellett a kórházba szaladgálnia, ahol minden egyes alkalommal röntgen készült a törésről. A kötés levétele után először vizes, majd szárazföldi gyógytornára kellett járnia hetente kétszer, amit munka mellett nehéz volt megszervezni.

“A felépülésem időszakában tele voltam kérdésekkel. A kórházi kezelőorvosom azzal engedett el, hogy ha úgy érzem, hogy fáj a sérülésem, akkor ne fussak, ne ússzak, ne bringázzak. Így az érzéseimre hagyatkoztam, ameddig fájt a sérült rész, addig nem erőltettem.” - mondja Anna.

Egy baleset után mindenkiben sok kérdés fogalmazódik meg. Mennyi idő a gyógyulás? Mikor térhetek vissza a hétköznapi ritmusba? Mikor szűnnek meg a fájdalmaim, a korlátozott mozgás? Mikor sportolhatok újra? A napi szinten felmerülő kérdésekben a kezelőorvos nem mindig tud segíteni.

Edzés vagy verseny közben is előfordulhat baleset.

HONNAN VÁRHATUNK SEGÍTSÉGET BALESET UTÁN?

Egy telefonon elérhető orvos, egy edző, egy ortopéd szakember, és egy gyógytornász közreműködésével gyorsan és a legjobb módon lehet gyógyulni. Ők azok a szakemberek, akik meg tudják mondani,  hogy milyen ütemben lehet visszatérni a sportoláshoz. Ez nagyon fontos, mert ha túl hamar terheled magad, akkor a sérülésed kiújulhat.  Sokszor látom, hogy a sport mentális hiánya miatt, gyorsan és intenzíven térnek vissza az amatőr sportolók a futópályára. Pedig ha ott lenne melletük egy szakember, sokkal okosabban, a jövőbeli sérülések elkerülésének legnagyobb esélyével tudnának visszatérni a hétköznapokba. 

Ma már szabadidő sportolók számára is elérhető olyan biztosítás amelyben a megszokott biztosítási elemek mellett baleseti asszisztencia szolgáltatásként a gyógytorna, ortopédiai és terheléses vizsgálat megszervezése, valamint edzői telefonos konzultáció és 24 órás orvosi call center szolgáltatás is elérhető a választott biztosítási csomagban.

GONDOLKODJ ELŐRE!

A váratlanra felkészülni nem lehet, de előre gondolkodni igen. Ha körültekintően sportolsz és betartasz pár egyszerű biztonsági szabályt, csökkentheted a balesetek kockázatát. Anna a bukósisakja nélkül valószínűleg sokkal komolyabban megsérült volna. Gondold át, hogy te mit tehetsz önmagadért és családtagjaidért, hogy önfeledten futhassatok például egy családi futóversenyen vagy tekerjetek hazánk csodás kerékpáros útjain. 

(fotó: Budapest Sport Iroda - Délibáb terepfesztivál)

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Nyirati Rita
A futás veszélyes cucc

Minden túlsúlyosnak adva van a lehetőség, hogy ne kelljen feltartott kézzel élni. MIndenkinek helye van a futópályán. Zazi belevágott, nem volt könnyű.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!

Mi állítja meg a futót?

Blog

Futóként időnként visszaveszünk a ritmusból, hisz a szervezetünknek szüksége van a regenerációra