Anya fut! Mi lesz a családdal?

Anya fut! Mi lesz a családdal?

Hazaérsz a szombat délelőtti edzésről, a lakás tök kupi a széthagyott játékok miatt. Ebéd sehol,  ha meg nem főztél éjszaka. Legszívesebben feltennéd a lábad, és pár percre becsuknád a szemed, ami majd kiesik az éhségtől. Ehelyett sietsz körbe a lakásban, hogy megpuszild a családod, és megkérdezd: - Na, mit csináltatok, míg nem voltam itthon? Ha ismerős ez a szitu, azt gondolom, kivételes helyzetben vagy, mert van lehetőséged edzeni. Mostani írásomban szeretnék segíteni abban, hogy család mellett hogyan találj időt a mozgásra.

Ismerek nagyszerű képességű nőket, anyákat, akiknek sokat jelentene, ha rendszeresen mozoghatnának egy kicsit. Ha a család nem támogatja őket ebben, aligha látszik bármi nagyszerű képességeikből. Marad minden a felszín alatt.

Tervezed, hogy kimész futni, de mindig közbejön valami?

Szeretnék segíteni abban, hogyan iktasd be a mindennapjaidba a mozgást úgy, hogy ne boruljon fel a napirended, és a család se fizessen érte nagy áldozatot!

Van egy rossz hírem! Az edzésre időt kell szakítani, tehát a ráfordítandó időmennyiséget el kell venni valahonnan.

Találd meg az edzés idejét!

Célpontnak a tévénézős, netezős időt javaslom. Találd meg az edzés helyét a napodban, amikor nem dolgozol, amikor a család is tud tehermentesíteni, mert különben mindig lesz fontosabb vagy „fontosabb” dolgod.

A jó hír viszont, hogy ha most kezded a mozgást, akkor erre eleinte kevés idő is elegendő, s ahogy javul az állóképességed, növekszik az erőd és az edzés mennyiséged, apránként a környezeted is könnyebben veszi napirended változását.

Nálunk kicsik a gyerekek, ezért én leginkább abból az időből veszek el, amit ők alvással töltenek: egy rövid edzés délben, egy hosszabb este, ha van pesztra, akkor reggel.

Mindig fukar voltam az időmmel, többek közt ezért is választottam a futást. Amint kilépek az ajtón, onnantól kezdve edzem egészen addig, míg haza nem érek. Tehát a mozgásra szánt bruttó és nettó idő egyenlő. Nincs utazás, várakozás, üres járatok.

Gondolj bele, hogy eleinte mennyi időre van szükséged

Kocogj 20 percet. 20 perc! Mennyi az? Egy iskolai uzsonnaszünet+5 perc vagy egy kávé, még a kedvenc sorozatodnál is kevesebb. Cserébe viszont sportolsz, megközelítőleg 3 kilométert teljesítesz, ami középiskolás éveid leghosszabb felmért távja volt!

LÉGY PRAKTIKUS

Használd a futást, mint közlekedési eszközt: fuss munkába, kis bevásárláshoz futó hátizsákkal. De akár azt is megteheted, hogy egy családi utazás alkalmával előbb indulsz futva, majd útközben felvesz a család. Úgy is csinálhatod, hogy az úticél előtt adott távolságra kiraknak az autóból, és futva érkezel. Én a hosszabb telefonhívásaimat is laza futás közben head settel bonyolítom. 

Egyeztess a családdal

Ha megszületett benned a döntés, hogy futni fogosz, avasd be a családod, és a közvetlen környezeted,  akiktől függsz. Beszéljétek meg, hogy neked mennyire fontos a saját időd, a saját sportolásod. Biztosítsd őket, hogy igyekszel nem a családi „minőségi időből” elvenni, sőt ajánlhatsz teljesítőképességen belüli plusz dolgokat cserébe, például: két esti mesét. ;)

Ha ezt megtanulod, mindig futni fogsz!

Elmondom a futóedzések legnagyobb buktatóját. Ha az edzésnek ezt a részét nem hagyod ki, megállíthatatlan leszel! Ez az elindulás! Lépd át az ajtóküszöböt és csináld! Az edzés halogatása a tényleges edzésidő sokszorosát képes felemészteni, megfosztva téged a teljesítés, a bátorság és a jó lelkiismeret örömétől.

Egy dolog nem határozhatja meg az edzésed időpontját: a kedved

Ha átengeded az edzésed fölötti irányítást az érzelmeidnek, vége a tudatosságnak, a hatékonyságnak, a rendszerességnek, és mindannak, amitől az egész működik és életátformáló erejű.

Legyél nagyon tudatos!

Azt tudnotok kell, hogy minden anya mögött, aki amatőr sportoló, egy team áll, akik a maguk kis, nagy önrészét adják ahhoz, hogy anya sportolhasson. Ha nincs segítséged, nehezebb a dolog, de akkor sem lehetetlen, van a sportolásra lehetőség. Ekkor a szabályok, a tudatosság egyre nagyobb szerepet kapnak, a kényelem és a komfort pedig nagyon keveset. Az anyák már csak ilyen kiszolgáltatott helyzetben és érzelmi függőségben élő, szeretetet minden mélységben megélő, mindenre kész, sokat megélt lények. Ha szokássá vált az életedben a rendszeres mozgás, érezni és érteni fogod, miért fontos ez neked. A benned végbemenő változások a családhoz való viszonyodra is pozitívan hatnak majd. De tudod, hogy miért éri meg ez nekik leginkább? Mert természetes lesz számukra, hogy az élet része a mozgás, és a példád az ő életük részévé, alakítójává is válik. Megtanulnak küzdeni a számukra fontos dolgokért, és kívánatos lesz egy olyan szülői karakter, aki egyszerre éli meg felelősségét és küldetéstudatát a családban és a világban. Személyisége nem feloldódik az anyaságban, hanem színesebbé és gazdagabbá teszi azt.

Vond be a családot is!

Amennyire lehet, próbáld bevonni a családot a futásaidba, ezáltal kevesebb lesz a tőlük elvett idő, és színesedik az együtt töltött idő. Ha bébid van, beszervezheted a párodat bringás kísérőnek egy biciklis gyereküléssel vagy futhattok futóbabakocsival kettesben. Ha ovisod van, elkísérhet kisbiciklivel, ha iskolásod, akkor pedig kísérőként még minőségileg is tehet az edzésedhez, s közben kinevelhetsz egy futótársat. Ha bevonod őket, rá fognak érezni a futás ízére, és lesznek saját ötleteik is a család közös sportolására.

mit adhat a családnak, ha anya fut?

Ha a családot szem ellőtt tartva, őket bevonva futsz, hosszú távon mindenki csak nyerhet vele. Erről a Brian élete c. film a híres szállóige jut eszembe: „mit adtak nekünk a rómaik?” :)

Figyelj a családtagjaid visszajelzéseire

Senkit sem szeretnék önzőségre, vagy a család oltárán elkövetett önmegvalósításra buzdítani. Ha érzed, hogy a futásra szánt idő a párkapcsolatodat veszélyezteti, a gyerekeid futó woodoo babákkal játszanak, de a viccet félretéve, jelzés érkezik tőlük, hogy több figyelmet igényelnek, húzz kéziféket! Anyaként és feleségként életed első számú közössége a család, ahol megélheted mindazt, aki vagy és büszkén viselheted a rád bízottak iránti felelősséget. Igaz, hogy a futás, az FUTÁS, de mégis csak futás.