A verseny a legjobb edzés

A verseny a legjobb edzés

A téma amit most körüljárunk, a versenyekről szól. Mikor és milyen mennyiségben érdemes versenyezni, ha az edzés részeként értelmezzük azt?

Sokszor merülnek fel a következő kérdések az amatőr futók versenyzési szokásai kapcsán:

Milyen gyakran versenyezzek? 

Mi az ideális arány az edzések és a versenyek viszonylatában?

Mit jelent az, hogy túl sokat vagy túl keveset versenyzem?

A válasz nem egyszerű

Nem is lehet kijelenteni, hogy mindenkinek ugyanannyi versenyzésre van szüksége. Véleményem szerint nem mindegy, hogy kezdő futókról vagy pedig rutinosabb futókról beszélünk.

Nyilván az sem mindegy, hogy egy sportoló éppen milyen élethelyzetben van, mennyit tud pihenni az edzések, versenyek után, hogyan táplálkozik, mennyit alszik, milyen stresszes a munkája, vannak-e gyerekei, támogatja-e a családja a sportolását, és folytathatnám.

Vegyük példaként azt, hogy az első maratonod előtt állsz. Egy ilyen nagy kihívásra készülve sok-sok időt, munkát, fáradtságot, pénzt áldozol,  és szeretnél az adott napon a lehető legjobban teljesíteni, a legtöbbet kihozni magadból. 

A tanácsom az, hogy 3-5 hetente rövidebb, 10km és 21 kilométer közötti versenyeket érdemes beiktatnod edzőversenyként. Az edzőversenyek jellemzője, hogy itt nem a csúcsforma elérése, a teljesítmény maximalizálása a legfontosabb feladat, hanem a versenyzés által létrejövő fizikai előnyök kihasználása, és az itt szerezett tapasztalatok későbbi felhasználása. 

A versenyzésnek többféle célja van

A fizikai és mentális képességek fejlesztése, tapasztalatszerzés és a verseny pozitív hatásainak kihasználása.

Ezalatt azt értem, hogy a versenyen olyan impulzusok érhetnek, amelyekkel edzésen nem találkozhatsz. Amennyiben a verseny után megfelelően tudsz regenerálódni, sikerül fizikailag és mentálisan is kipihenni a magad, akkor a teljesítményedre nagyon jó hatással lehet a verseny. 

Versenydrukk

A verseny előtti készülődés felfokozott izgalmi állapota nem mindenkire van jó hatással. A szakirodalom háromféle fázist különböztet meg. Az első a rajtkészség. Ilyenkor a futó enyhe izgalmat érez, ami a verseny természetes velejárója. A futó már alig várja a versenyt és sokkal jobb teljesítményt képes kihozni magából, mint edzésen. 

Remek lehetőség kisebb versenyeken kipróbálni, hogyan reagálsz versenyszituációkban. Kisebb versenyeken nincs akkora tét, kisebb a feszültség, és így könnyebben hozzászoksz a versenyek légköréhez.

A második fázis a rajtláz. Ilyenkor erős izgalom, idegesség, izzadás, gyengeség érzet fogja el a futót. Jellemző, a koncentráció hiány, szétszórtság, idegesség.  

Vannak, akik a verseny előtti napokban alig tudnak aludni, a verseny reggelén egy falatot sem tudnak lenyelni, sűrűn szaladgálnak a mellékhelységbe, jobban izzadnak a szokásosnál, és ha rápillantanak a pulzusmérőre, az sokkal magasabb számot mutat a szokásosnál. Ez az állapot még nem kóros, gyakorlással  javítható. Ezért remek lehetőség kisebb versenyeken kipróbálni, hogyan reagálsz versenyszituációkban. Kisebb versenyeken nincs akkora tét, kisebb a feszültség, és így könnyebben hozzászoksz a versenyek légköréhez. Tudjuk, hogy minden futó volt egyszer kezdő, és olyan futó nincs, akinek mindig minden verseny tökéletesen sikerült. A rutin megszerzése nagyon fontos, mert amikor majd a célversenyen rajtjánál állsz, akkor tudni fogod, hogy mit kell tenned a verseny előtt, és azt is, hogyan kezeld a feszültséget. Ha valamit elrontasz, akkor inkább kisebb versenyeken hibázz, és mire a fő versenyeden indulsz, már legyen egy kidolgozott rutinod a verseny előtti órákra, percekre.

A harmadik fázis amiről érdemes beszélni, a rajtapátia. Ez az állapot egyértelműen bénítóan hat a versenyteljesítményre. Jellemző, hogy a versenyző fáradnak érzi magát, nem szeretne versenyezni, képtelen bemelegíteni a rajt előtt. A mozgása koordinálatlan, lustának, kedvetlennek érzi magát. Ilyenkor előfordulhat hasmenés, esetleg hányás is az izgalom miatt.

Edzéseken nem lehet lemodellezni a versenyek hangulatát, azt, amikor odaállsz a rajtvonalra, és rengeteg futó vesz körbe, amikor mindenki izgatott, melegít, szól a zene. Ilyenkor természetes módon mindenkiben megnő a feszültség, és ez hatással lesz a teljesítményre. A verseny célja, hogy olyan teljesítményt hozzál ki magadból, ami sokkal jobb, mint amire edzésen képes vagy. Ennek a magasabb teljesítménynek pozitív élettani hatásai vannak. 

A versenyzést használhatjuk a sportforma megállapítására, ami az edzettség aktuális szintjének felmérését jelenti. Ez lehet jó vagy rossz, illetve a két szélsőérték között ingadozhat. Az edzőverseny egyik fő célja, hogy megállapítsd hol tartasz önmagadhoz és másokhoz képest, és a tapasztalatokat begyűjtve, az információk birtokában a felkészüléseden változtass, ha erre szükség van. 

Nem tudsz lemondani az újabb és újabb versenyekről?

Az edzőverseny egyik fő célja, hogy megállapítsd, hol is tartasz, és a tapasztaltatokat begyűjtve, az információk birtokában a felkészüléseden változatass, ha erre szükség van. 

A versenyzésnek lehetnek esetlegesen káros hatásai is. Manapság egyre több és színvonalasabb versenyt rendeznek, nehéz eldönteni, hogy melyiken is induljunk. Ha túlvállalod magad, túl sokat vagy túl intenzíven versenyezel, akkor előfordulhat, hogy nem tudod magad kellőképpen kipihenni. Elképzelhető, hogy a folyamatos versenyzés, és az ebből adódó fáradtság miatt nem tudsz a hétköznapokon megfelelő edzésmunkát végezni, és éppen a főversenyen nem fogsz tudni úgy teljesíteni, ahogy szerettél volna. 

ÖSSZEFOGLALVA

Javaslatom szerint legyen egy idényben 1-2 fő versenyed, és emellett iktass be több kisebb felkészülési versenyt is. Használd őket formába hozásra, tapasztalatszerzésre, hagyj időt a regenerálódásra, és legfőképpen élvezd a versenyek hangulatát! 

 

(Fotó: Budapest Sport Iroda - BSI)

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Kelemenné Szilágyi Noémi
Én már a saját utamon futok

Noémi számára a futás lehetőség arra, hogy úgy érezze egészséges, hogy teljes életet él. Története motiváció sokaknak.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!