Mérd az edzéseidet - appok, futóórák

Mérd az edzéseidet - appok, futóórák

Amikor valaki belecsöppen a futásba, úgy érzi, bár azt ígérték neki mások, hogy a futás egyszerű dolog, mégis mindenki jön a sok ismeretlen kifejezéssel, és még a technikai dolgok is előkerülnek. Futó applikációkat, futóórákat emlegetnek, a heti kilométereidről érdeklődnek a rutinosabb futók. A futó appok és futóórák világa nem olyan bonyolult, mint az első látásra tűnhet. Most abban segítünk, hogy megértsd ezeknek a kütyüknek a hasznát, és választani tudj, hogy órával vagy okostelefonnal méred majd sokasodó kilométereidet.

mit mérhetünk, amikor futunk?

Kezdő futóként alap dolgokat szoktunk mérni futás közben, mint:  a lefutott távolságot,  az edzés alatti pulzust, a futás tempóját perc/kilométer értékben, fogyási céllal az elégetett kalóriát, és az edzés időtartamát.

Okostelefon + futóapplikáció

Többféle, sőt rengeteg futóapplikáció létezik, amit okostelefonra tudsz letölteni. Vannak melyek IOS és Android rendszeren is futnak, vannak melyek csak egyiken van másikon. Ingyenesek a Strava, Runkeeper, Endomondo, MapMyRun, Runtastic és a sort hosszan folytathatnánk. Az itt felsorolt appok magyarul nem futnak. Magyarnyelvű futóapp a Futótárs. A különböző sportmárkák is készítettek futós applikációkat, ilyen a Nike+ Run, a PumaTrack, vagy az Adidas MiCoach, ezekhez a programokhoz saját kijelző órát is ajánlanak, de telefonon is futnak az applikációk. Vannak fizetős futós applikációk, melyek hosszabb időre visszavezethető riportokat, vagy speciális információkat is megjelenítenek, de egy kezdő futónak ezekre még nincs szüksége. Azt javaslom, hogy válassz ingyenes applikációt. Ha nem vásárolsz pulzusmérő pántot, akkor csak a távolságot, és az edzés időtartamát tudod majd pontosan mérni. 

Mire jó egy futóapplikáció?

Amikor kimész futni, vidd magaddal a telefonodat, kapcsold be a GPS követést, és Indítsd el a futóapplikációt. Az applikáció egyrészt rögzíti az éppen aktuális edzésed adatait, valamint eltárolja az összes applikációval követett edzésedet. Az edzés végén mindig mentsd el a futásod adataid, és nézd meg, hogy ment az aznapi edzés.  Az elmentett adatokból aztán kinyerheted a heti, havi lefutott edzéseid távolságát, tempóját, és még sok más érdekes információt. Megoszthatod a futásaidat közösségi felüleleteken is, és később, ha úgy gondolod, hogy edzővel szeretnél dolgozni, számára is hasznos adatokat tudsz átadni a teljesítményedről. Nem beszélve arról, hogy milyen motiváló hónapokkal később visszanézni, hogy a nap 1-2 kilométerből, hogyan lett 10 vagy még több kilométer. 

 

TÖBBET SZERETNÉL TUDNI?  - SZEREZZ BE EGY PULZUMÉRŐ PÁNTOT

Ha szeretnéd látni, hogy milyen terhelést jelent számodre egy adott edzés, adott tempóban, akkor ahhoz már szükséged lesz egy pulzusmérő pántra. Azt tudnod kell, hogy az elégetett kalóriák számlálása csak megközelítő értéket ad pulzusmérés nélkül a különböző applikációkban. A pulzusmérés  viszont nem csak a kalóriák számlálása miatt jó, hanem azért, mert tudod vele kontrollálni a futásaid intenzitását. Megtanulod, azt hogy hogyan "működik" a tested, milyen a pulzusod egy kényelmesebb vagy tempósabb edzésen, hogyan alakul a fejlődésed. Ha méred a pulzusodat, könnyebben észre tudod venni, ha valami nem olyan, mint máskor, ami esetleg fáradtság vagy közelgő betegség jele lehet. Pulzusméréssel remekül lehet versenyeket is tervezni, de ehhez már edzői segítségre lehet szükséged. Pulzusmérő pántot minden futással foglalkozó áruházban vagy szaküzletben tudsz venni.

A különböző applikációk saját pulzusmérő pántot is piacra dobtak, vagy leszerződtek futóórákat gyártó márkákkal. A különböző applikációk így csak bizonyos pulzusmérőkkel kompatibilisek. Mielőtt megvennél egy pántot, kérdezd meg az eladót, hogy milyen pántokat tud ajánlani a te telefonodhoz, és ha ez megvan, akkor azt is, hogy melyik futós applikációt tudod használni az adott pánthoz. 

 

FUTÓÓRA A KÉNYELMES MEGOLDÁS

Nagyon sokan a futóórákat részesítik előnyben. Ennek több oka is van. Egyrészt kényelmesebb, sokkal könnyebb, mint egy mobiltelefonnal a karon futni. Az órát menet közben is lehet nézni, kényelmesebben követhetőek azok az információk (pulzus, sebesség, időtartam), melyekről edzés közben tudnod kell. Az 5 kilométeres edzéstervünkben, például bizonyos időtartamig futunk, bizonyos időtartamig gyaloglunk. Ehhez persze elég akár egy sima stopper is, de később mikor rájössz, hogy szeretnél kicsit tudatosabban edzeni, elő fog kerülni a pulzusmérés kérdése. Egyszerű pulzusmérő órát 20-30 ezer forint körül tudsz vásárolni. Az órák ára akkor ugrik, mikor GPS-es mérést is tudnak. Minél több edzés információ feldolgozására képes egy óra, annál drágább. A saját edzéscéljaidhoz mérten, a szakboltokban tudnak neked segíteni, hogy milyen órát érdemes megvásárolnod. A dolgok jelenlegi állása szerint a mellkasra rögzíthető pulzusmérőket tartják a legpontosabbnak, ám a trendek affelé mennek, hogy egyre több márka igyekszik kiiktatni a pántot, mely viselete sok esetben valóban kissé kényelmetlen futás közben. A következő órák kínálatából vásárolhatsz: Suunto, Polar, Garmin, Timex, Tom-Tom, Geonaute és még sokan mások.

Tipp: Érdemes olyan órát vásárolni, mely órának van hazai képviselete. Ez egyrészt garanciális szempontból fontos, másrészt a vásárlás előtt tudnak neked segíteni abban, hogy milyen típust válassz, és a későbbi használat során felmerülő kérdéseiddel is fordulhatsz a márka vevőszolgálatához.

Okos órák, aktivitás mérők

Az okos órák általában az egész napos aktivitást követik, gyakorlatilag olyan funkciók ellátására képesek, mint egy mobiltelefon. Kényelmi szempontból vetélkedik a futós órákkal, de ezek az órák inkább sokféle, a mindennapi életet segítő funkciókkal vannak ellátva, és csak részben foglalkoznak az edzésadatok gyűjtésével. Ha telefonnal akarsz futni, akkor lehet ez a megoldás egy alternatíva. 

 

 

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Varga Violetta
Az én fogyásom - az én futásom

Fogyni nem könnyű, főleg úgy, ha valaki a futás gondolatától is rosszul van. Hogy lesz egy kissé dundi lányból igazi futóbolond?

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!