Fuss biztonságosan

Fuss biztonságosan

Nyáron a fullasztó kánikula idején előszeretettel szervezem az edzéseimet hajnalra vagy egészen késő estére. Én egyébként is az a fajta vagyok, aki felfrissül a hűvös éjszakától, a sötét se bánt, de bizonyos dolgokat sokkal-sokkal körültekintőbben kell megválogatnom az éjszakai futásokhoz, mint egyébként. Megmutatom, mit teszek én azért, hogy az autósok, biciklisek számára akkor is látható legyek, ha késő éjszaka van. Tippjeimet a tél esti futások alkalmával is ajánlom.  

4+1 tipp

1. Ne csak a cipőd vagy pólód legyen rikító és fényvisszaverővel felszerelt, törekedj rá, hogy tetőtől talpig látható légy!

2. Fényvisszaverő szalagokat külön is kapni, a bokádon, karodon kényelmesen elfér és erősen visszaverődik róla az autó fénye.

3. Nézz szét a kiegészítőid között, a futózsákok és övek gyakran vannak ellátva fényvisszaverőkkel, akár üresen is magaddal viheted a láthatóság érdekében.

4. A fejlámpa nem csak neked segít abban, hogy jobban láss, de te is láthatóbb leszel, ne félj a viselésétől!

+1 Csajos tipp: Használj foszforeszkáló hajfestéket, körömlakkot és hajgumit vagy lemosható tetkót! Nem csak mókás, de jól láthatóvá is tesznek ezek az apróságok. 

ÖLTÖZET

Az első pont, ahol el kell gondolkodnod! Ha sötétben indulsz futni, nem elég lekapkodni a szárítóról a még kissé nedves, de száraznak minősített ruhadarabokat. Ilyenkor ne reflexből, hanem praktikusan válassz!  Sötétben fehér, narancssárga, sárga, neonzöld és hasonlóan rikító ruhadarabokat érdemes választani, mert ezeket nagyobb eséllyel és messzebbről észreveszik, akár egy komoly baleset is elkerülhető. Persze a szín nem az egyetlen, ami segít elkerülni a veszélyes helyzeteket. Láthatósági mellényt is húzhatsz (vagy több kisebb láthatósági elemet a karodra, csuklódra, bokádra), amiből már van speciálisan futók részére tervezett is, ezek jól szellőznek és egyáltalán nem zavarnak futás közben. A fej vagy kézi lámpa szintén egy alap eszköz, amit az esti futások alkalmával használok.

Ma már nagyon sok olyan futóruházatot kapni, amin fényvisszaverő elemek segítik a futó láthatóságát. A legtöbb futócipő fel van turbózva ilyen fényvisszaverő részekkel, de ez nem elegendő! Sok futónadrágon és pólón vannak macskaszemek, érdemes ilyen futónadrágot is beszerezni az esti futásodhoz. 

Ezt is olvasd el! Fuss, sportolj önfeledten

Útvonal

Sokkal tudatosabban kell végig gondolnod a futóútvonaladat sötétben, mint világosban. Éjszaka ne indulj autóúton futni, akkor se, ha nappal ott szoktál, mert az autósok nem biztos, hogy időben észrevesznek, és sokkal könnyebben megtörténhet a baj. Az útvonal megtervezésénél vedd figyelembe, hogy milyenek az útviszonyok, hiszen sötétben kevésbé látod meg a kátyúkat, egyéb hibákat, melyekbe lépve megsérülhetsz. Menj ismerős útvonalon, mert könnyebben eltévedhetsz a sötétben: ahol világosban visszatalálnál, ott sötétben garantáltan el fogsz tévedni! Ne a sötét éjszakában próbálj ki új útvonalat. Sötétben csak olyan útvonalon fuss, amit jól ismersz, és kellően forgalmas az esti órákban is. 

Egy őszi félmaratonhoz elengedhetetlen az, hogy egész nyáron készülj, és ez alól nem jelent kibúvót a nyaralás sem. Mindenképp tájékozódj, hogy mennyire biztonságos a nyaralási bázisod környéke. Azt javasoljuk, hogy csak olyan részen fuss, ahol van gyalogos forgalon. Ne bóklássz el csendes, kietlen helyekre, még ha olyan csábító is az új hely varázsa

Zavaró körülmények

Ezt is olvasd el! Ma hagyd otthon a fülhallgatót

A zene nagyon jól ellazít, segít megbirkózni a nehéz pillanatokkal futás közben, viszont kevésbé hallod a környezeted zajait. Ha este indulsz futni, ne hallgass zenét futás közben. Légy körültekintő és éber, mindig figyelj a külső körülményekre. Ha órával vagy telefonnal szereted mérni a megtett távot, még jobb. Sok futóapplikáció lehetővé teszi, hogy a párod vagy bárki más ismerősöd követhessen, hogy épp merre jársz futás közben. 

Esti futáshoz a következő futócuccokat szokták magukkal vinni a futók (válaszd ki a számodra szimpatikusat)

láthatósági mellény v. pánt, fej - vagy kézilámpa,

fényvisszaverővel ellátott nadrág - cipő és felső,

fényvisszaverő pántok bokára - csuklóra v. karra,

fényvisszaverő v. élénk színű kabát v. mellény, 

telefon (mindig legyen nálad!)

paprika spray (vagy egyéb legális önvédelmi eszköz)

Köszönjük!

Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!

Mátyásné Szabó Csilla
Én és a testem bármire képesek vagyunk!

Vannak az életben olyan pillanatok, amikor hirtelen minden nagyon kilátástalan, és a bajok csőstül jönnek. Csilla eldöntötte, hogy nem adja fel.

Motiválj másokat te is!

Írd meg, hogyan kezdtél el futni, küldj versenybeszámolót!